Zwolnienie od podatku od nieruchomości, określone w art. 7 ust. 2 pkt 5a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, stanowi pomoc de minimis o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. UE L 352 z 24.12.2013r str.1)
Ponadto na terenie Miasta Krakowa obowiązują zróżnicowane stawki podatku od nieruchomości tzw. stawki preferencyjne. Stawkami tymi, na mocy uchwały Rady Miasta Krakowa zostały objęte niektóre rodzaje działalności gospodarczej. Stawki preferencyjne oraz objęte nimi rodzaje działalności gospodarczej zostały wymienione w części D. deklaracji na podatek od nieruchomości (DN). Stawki preferencyjne z uwagi na ich zmniejszoną wysokość w stosunku do stawki podstawowej również stanowią pomoc de minimis zgodną z warunkami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L Nr 352 z 24.12.2013). Zarówno stawki preferencyjne jak i zwolnienie ustawowe o którym mowa w zdaniu pierwszym znajdują zastosowanie tylko dla tych podatników, którzy w okresie trzech ostatnich lat uzyskali pomoc de minimis o wartości nieprzekraczającej 200 tys. euro oraz spełniają inne warunki określone w przepisach prawa. Zanim więc podatnik zdecyduje się na stosowanie stawek preferencyjnych lub skorzysta ze zwolnienia określonego w art. 7 ust. 2 pkt 5a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych powinien ocenić możliwość skorzystania z tej formy pomocy. Oceny tej dokonuje samodzielnie, a jej wyniki przedstawia organowi podatkowemu za pomocą wymaganych oświadczeń i informacji przedstawionych w formie poniższych załączników:
Oświadczenie – pomoc de minimis