Rodzaj dokumentu |
interpretacja indywidualna |
Sygnatura
|
PD-01.3120.8.14.2015.GK
|
Data
|
2015.07.08 |
Autor
|
Prezydent Miasta Krakowa |
Istota interpretacji
|
Podatek od nieruchomości – zwolnienie jednostek oświatowych |
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 201). Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak
|
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11 czerwca 2015 r. o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, nie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 11 czerwca 2015 r. (…) w Krakowie zwróciła się o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca przedstawił opis zaistniałego stanu faktycznego, zgodnie z którym umową dzierżawy z dnia (…) r. Gmina Kraków oddała w dzierżawę Wnioskodawcy 26/100 części nieruchomości zabudowanej budyniem szkolnym z przeznaczeniem na prowadzenie działalności statutowej – do czasu uzyskania trwałego zarządu nieruchomością. Wnioskodawca jest państwową jednostką budżetową wykonującą zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy. Nie prowadzi działalności gospodarczej.
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o wykładnię przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 849 z późn. zm.) poprzez odpowiedź na pytania, czy może korzystać ze zwolnienia od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Wnioskodawca przedstawił również własne stanowisko w przedstawionej sprawie, zgodnie z którym, podlega zwolnieniu od podatku od nieruchomości.
Na uzasadnienie swojego stanowiska, Wnioskodawca treść przepisu art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l., zgodnie z którym publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową zwolnione są od podatku od nieruchomości. Wnioskodawca przyznaje, że jest podatnikiem i to na nim ciąży obowiązek składania deklaracji podatkowej. Jednakże jest zwolniony od podatku od nieruchomości, ponieważ jest on usytuowany w polskim systemie oświaty. Ustrój i zadania Wnioskodawcy uregulowane są w art. 9c i 9d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, pzo. 2572 z późn. zm.).
Wnioskodawca powołuje się również na interpretację Prezydenta Miasta Krakowa nr PD-06-2.DK.31100-1/09 z dnia 6 kwietnia 2009 r. w której stwierdzono, że (…) w Krakowie nie prowadzi działalności gospodarczej innej niż działalność oświatowa”.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2014r, poz. 849 z późn. zm.-dalej u.p.o.l.) zwalnia się od podatku od nieruchomości publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową.
Zwolnienie w tej postaci jest zwolnieniem podmiotowo – przedmiotowym tzn. aby zaistniało musza być spełnione dwa warunki jednocześnie.
Pierwszy z tych warunków dotyczy podmiotu tj. muszą być nim publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy.
Ustawa podatkowa nie definiuje pojęcia „system oświaty” ani nie wymienia jakie jednostki organizacyjne wchodzą w jego skład.
Jednak system prawa, zgodnie z zasadą państwa prawa wyrażoną w art. 2 Konstytucji RP musi się charakteryzować wewnętrzną spójnością. Jeżeli więc danemu pojęciu w jednej gałęzi prawa ustawodawca nadał określone znaczenie, to jeżeli w ramach innej gałęzi prawa pojęciu temu chciał nadać inne znaczenie, winien to wyraźnie wskazać w przepisach prawa (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28.06.2004 r., sygn. FSK 199/04, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 07.07.2006 r., sygn. I SA/Łd 33/06).
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 3.02.2006 r., sygn. II FSK 656/07 podkreślił, iż dla zachowania spójności systemu prawnego, a w szczególności posługiwania się tożsamym rozumieniem określeń używanych w różnych przedmiotowych regulacjach prawnych, ustawodawca niejednokrotnie posługuje się w ustawach podatkowych definicjami pojęć ustalonymi już w przepisach innych ustaw, niezawierających norm podatkowych.
W związku z powyższym organ podatkowy stoi na stanowisku, że jeżeli w ustawie podatkowej nie zdefiniowano w/w pojęcia, to należy mu nadać znaczenie, jakie wynika z ustawy o systemie oświaty, jako aktu merytorycznie regulującego kwestię oświaty.
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn.) w skład sytemu oświaty wchodzą:
1) przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;
2) szkoły:
a) podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
b) gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
c) ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
d) artystyczne;
3) placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
4) placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
5) placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
6) poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
7) młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
8) placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
9) zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli;
10) biblioteki pedagogiczne;
11) kolegia pracowników służb społecznych.
Katalog podmiotów, które wchodzą w skład systemu oświaty należy uznać za zamknięty. Świadczy o tym między innymi fakt, iż ustawodawca nie posłużył się w art. 2 ustawy o systemie oświaty sformułowaniem „w szczególności”, albo jakimkolwiek innym świadczącym o przykładowym charakterze wyliczenia zawartego w tym przepisie.
Koreluje z tym treść art. 81 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym publiczne szkoły, placówki, a także inne formy wychowania przedszkolnego, zakłady kształcenia nauczycieli, placówki doskonalenia nauczycieli i kolegia pracowników służb społecznych oraz prowadzące je organy są zwolnione z podatku od nieruchomości, podatku leśnego i podatku rolnego w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową, na zasadach określonych w odrębnych ustawach. Wyliczenie to nie obejmuje podmiotów jakim jest Wnioskodawca.
Drugim warunkiem koniecznym, aby możliwe było zwolnienie od podatku od nieruchomości jest zajęcie nieruchomości na działalność oświatową. W tym przypadku ustawa o podatkach i opłatach lokalnych także nie zawiera żadnej definicji tego pojęcia.
W ustawie o systemie oświaty wymieniono zadania systemu oświaty zaliczając do nich:
1) realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju;
2) wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny;
3) możliwość zakładania i prowadzenia szkół i placówek przez różne podmioty;
4) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
5) możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
6) opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych;
7) opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły każdego typu w skróconym czasie;
8) upowszechnianie dostępu do szkół, których ukończenie umożliwia dalsze kształcenie w szkołach wyższych;
9) możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych;
10) zmniejszanie różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza ośrodkami wielkomiejskimi i wiejskimi;
11) utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach;
12) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej;
13) opiekę uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;
14) dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy;
15) kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym;
16) przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia;
17) warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego;
18) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.
Natomiast do zadań podmiotów jakim jest Wnioskodawca, ustawodawca w art. 9 c ust. 2 ustawy o systemie oświaty zalicza:
1) przeprowadzanie sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych, o których mowa w art. 10 ust. 1 i 3;
2) przygotowywanie propozycji zadań i arkuszy egzaminacyjnych do przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych, o których mowa w art. 10 ust. 1 i 3, w zakresie określonym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną;
3) przygotowywanie propozycji zadań do informatorów, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 3, w zakresie określonym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną;
4) przeprowadzanie próbnego zastosowania zadań w zakresie określonym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, w warunkach zapewniających ich ochronę przed nieuprawnionym ujawnieniem;
5) analizowanie wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych, o których mowa w art. 10 ust. 1 i 3;
6) opracowywanie i przekazywanie:
a) dyrektorom szkół, organom prowadzącym szkoły i kuratorom oświaty sprawozdań z przeprowadzonego sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie,
b) kuratorom oświaty sprawozdań z przeprowadzonych egzaminów eksternistycznych, o których mowa w art. 10 ust. 1 i 3;
7) prowadzenie ewidencji egzaminatorów zamieszkujących na terenie objętym właściwością danej okręgowej komisji egzaminacyjnej;
8) szkolenie kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów;
9) udzielanie szkołom, placówkom, o których mowa w art. 2 pkt 3a, pracodawcom i podmiotom prowadzącym kwalifikacyjne kursy zawodowe, o których mowa w art. 68a ust. 2, upoważnień do przeprowadzania części praktycznej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz części pisemnej tego egzaminu przeprowadzanej z wykorzystaniem systemu elektronicznego, o których mowa w art. 44zzzl ust. 1;
10) współpraca z innymi okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi;
11) współpraca z kuratorami oświaty właściwymi ze względu na zasięg terytorialny okręgowej komisji egzaminacyjnej w sprawach związanych z przeprowadzaniem sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych, o których mowa w art. 10 ust. 1 i 3.
Analiza zestawienie zadań realizowanych przez Wnioskodawcę pozwala przyjąć, iż tego typu jednostki pełnią przede wszystkim funkcję pomocniczą dla podmiotów zajmujących się stricte działalnością oświatową. Z tego względu nie można przyjąć, że Wnioskodawca zajmuje część budynku na prowadzenie działalności oświatowej.
W orzecznictwie sądowym dominuje pogląd, iż wszelkie uregulowania normatywne dotyczące ulg, zwolnień oraz wszelkich regulacji zmniejszających wysokość należnego podatku należy interpretować ściśle. Wszelkie przywileje podatkowe są naruszeniem zasady sprawiedliwości podatkowej (wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23.11.1993r., sygn. akt SA/Po 1811/93, z dnia 07.10.2009 r., sygn. akt II FSK 737/08 oraz z dnia 16.03.2010 r., sygn. akt I FSK 407/09).
W związku z powyższym, z uwagi na niespełnienie przesłanek wynikających z art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l., Wnioskodawca nie podlega zwolnieniu od podatku od nieruchomości na podstawie tego przepisu.
Odnosząc się do treści powołanej przez Wnioskodawcę indywidualnej interpretacji, należy zauważyć, że w dacie jej wydawania obowiązywał inna treść przepisu przewidującego zwolnienie.
Z tego względu organ podatkowy uznaje, że stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.
Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa
w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.