Rodzaj dokumentu |
interpretacja indywidualna |
Sygnatura
|
PD-01.3120.8.25.2015.GK
|
Data
|
2015.11.19 |
Autor
|
Prezydent Miasta Krakowa |
Istota interpretacji
|
Podatek od nieruchomości – zwolnienie działalności stowarzyszeń |
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 201). Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak
|
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12 sierpnia 2015 r. o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 14 września 2015 r. Wnioskodawca zwrócił się o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca przedstawił opis stanu faktycznego, zgodnie z którym Zespół Szkół (…) użycza część budynku szkolnego o powierzchni 989 m2 Fundacji (…) na prowadzenie Zespołu Szkół Specjalnych (…) oraz Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego (…).
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o wykładnię przepisu art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 849 z późn. zm.).
Wnioskodawca przedstawił również własne stanowisko w przedstawionej sprawie, zgodnie z którym, Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 12 nie nalicza podatku od użyczanej nieruchomości i nie odprowadza z tego tytułu podatku do urzędu miasta.
Pismem z dnia 06.10.2015r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny wskazując, że wynajęte pomieszczenia budynku szkoły są zajęte na prowadzenie przez fundacje statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu. Przedmiotowe pomieszczenia nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 7 ust. pkt 5 u.p.o.l. zwolnione od opodatkowania podatkiem od nieruchomości są: nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży.
Zgodnie z tym uregulowaniem nieruchomość podlega zwolnieniu gdy jest na niej prowadzona działalność statutowa, o której mowa w tym przepisie. Dodatkowym wymogiem jest prowadzenie wspomnianej działalności i zajęcie nieruchomości przez podmiot działający w konkretnej formie organizacyjnej tj. musi to być stowarzyszenie. Z opisu stanu faktycznego wynika, że podmiotem który zajmuje nieruchomość jest fundacja. Zatem nie została spełniona przesłanka z art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l. pozwalająca na zwolnienie części budynku od podatku od nieruchomości.
Jednoznacznie sformułowany wniosek, w którym zawarto żądanie dokonania interpretacji tylko i wyłącznie art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l. nie pozwala organowi podatkowemu na badanie czy Zespół Szkół może skorzystać z innego zwolnienia np. przewidzianego w art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l.
Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa
w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.