Rodzaj dokumentu |
interpretacja indywidualna |
Sygnatura
|
PD-03-1.3120.8.3.2016.GK
|
Data
|
2016.04.25 |
Autor
|
Prezydent Miasta Krakowa |
Istota interpretacji
|
Podatek od nieruchomości – osoba podatnika |
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 201). Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak
|
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 3 lutego 2016 r. o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości uzupełnionego w dniu 9 marca 2016r.
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
I
Pismem z dnia 3 lutego 2016 r. Wnioskodawca zwrócił się o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca przedstawił opis zaistniałego stanu faktycznego, zgodnie z którym Zarząd (…) w Krakowie został powołany uchwałą Nr (…) Rady Miasta Krakowa z dnia (…) w sprawie utworzenia i zatwierdzenia statutu jednostki budżetowej Zarządu (…) w Krakowie (Dz. Urz. Woj.Malop. z (…), stanowi załącznik do pisma). Zadania wskazane w uchwale jednostka realizuje od dnia 1 lipca 2015roku. W chwili obecnej w Zarządzie (…) w księgach rachunkowych nie figurują rzeczowe aktywa trwałe dotyczące gruntów. Obecnie procedowane jest wygaszanie prawa trwałego zarządu ustanowionego na rzecz (…) z równoczesnym ustanowieniem tego prawa dla Zarządu (…) w Krakowie. Z dniem 1 stycznia 2016 roku protokołami zdawczo-odbiorczymi Wnioskodawca przejął nieruchomości leśne, obecnie na etapie opracowywania jest Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa, w którym zostaną ujęte wszystkie przejęte nieruchomości leśne, w następstwie podpisanie umów użyczenia.
Wnioskodawca wezwany przez organ podatkowy uzupełnił stan faktyczny wskazując, że Zarząd (…) w Krakowie został powołany Uchwałą Nr (…) Rady Miasta Krakowa z dnia (…) r. w sprawie utworzenia i zatwierdzenia statutu jednostki budżetowej Zarząd (…) w Krakowie.
W myśl powyżej przywołanej uchwały z dniem 1 lipca rozpoczął swoją działalność (…) w Krakowie, który przejmie zadanie statutowe (…), w zakresie zarządzania terenami zieleni stanowiącymi własność, współwłasność lub pozostających we władaniu Gminy Miejskiej Kraków albo Skarbu Państwa: parkami, parkami rzecznymi, zieleńcami, skwerami, bulwarami, roślinnością fortów Twierdzy Kraków, terenami zieleni towarzyszącej zabudowie mieszkalnej wielorodzinnej oraz innymi terenami zieleni urządzonej lub nieurządzonej wraz ze znajdującymi się na tych terenach elementami małej architektury, nawierzchniami utwardzonymi, placami zabaw, ogrodami jordanowskimi oraz budynkami i innymi obiektami kubaturowymi ( w tym zabytkowymi), obiektami inżynierskimi i urządzeniami technicznymi, w tym również nieruchomościami oznaczonymi w ewidencji gruntów jako użytek „r"
Zapis §3 ust. 3 pkt. 1 lit. powołanej uchwały wyklucza podjęcie statutowych działań przez nowo powołana jednostkę czyli zarządzania nieruchomościami znajdującymi się w zarządzie jednostki organizacyjnej Gminy Miejskiej Kraków, którą jest (…),(…) itp. miejskie jednostki organizacyjne.
(…) przejął realizacje zadania od innych jednostek w zakresie utrzymania bieżącego, interwencyjnego zieleni niskiej, wysokiej. Trawa również proces przejmowania nieruchomości, przekazywanie prawa trwałego zarządu, zarządu statutowego, bądź ustanawiania prawa trwałego zarządu. W chwili obecnej zostało wydanych kilka decyzji, które oczekują na uprawomocnienie, tym samym tutejsza Jednostka przejmie obowiązek regulacji płatniczy podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca jako miejska jednostka organizacyjna nie posiada osobowości prawnej tym samym wykonuje zadania powierzone jej przez Gminę, pomimo bieżącego utrzymania nieruchomości, nie można Zarządu (…) w Krakowie uznać jako samoistnego posiadacza, jako osobę, która rzeczą faktycznie włada jak właściciel. Stan faktyczny (posiadanie) często idzie w parze z tytułem prawnym do rzeczy (własność), jednak można być posiadaczem samoistnym, nie będąc równocześnie właścicielem rzeczy. Zgodnie z zapisem art. 336 kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. a) i b) ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity, Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.), dalej jako ustawa o podatkach i opłatach lokalnych, podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości, jak również wtedy, gdy posiadanie jest bez tytułu prawnego, za wyjątkiem nieruchomości wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa i nieruchomości będących w zarządzie Lasów Państwowych. W świetle art. 6 ust. 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku.
Jak słusznie zauważono w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 marca 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 1360/07, „przepis art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.) zawiera jednoznaczną odpowiedź na pytanie na kim ciąży obowiązek podatkowy w sytuacji, gdy przedmiot opodatkowania stanowi własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego i jest w posiadaniu zależnym osoby trzeciej. Z analizy art. 3 powołanej wyżej ustawy wynika, że regulacja zawarta w pkt 4 ustępu 1 tego artykułu ma charakter wyjątkowy Pkt 1 tego ustępu wskazuje bowiem jako podatników wszystkich właścicieli nieruchomości, mogą być nimi także Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego, natomiast regulacja prawna zawarta w pkt 4 wskazuje określony krąg właścicieli, tj. właśnie Skarb Państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego i w przypadku kiedy nieruchomości, tych szczególnego rodzaju właścicieli będą w posiadaniu zależnym - obciąża obowiązkiem podatkowym posiadaczy zależnych".
(…) nie jest stroną umowy z Agencją Nieruchomości Rolnych.
II
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o wykładnię przepisów poprzez odpowiedź na pytanie czy (…) nie mając obecnie uregulowanego stanu co do władania nieruchomościami, gruntami rolnymi, lasami, których utrzymaniem się zajmuje, powinien płacić podatki i opłaty lokalne w świetle obowiązujących przepisów i od którego momentu podatki i opłaty lokalne stają się należne do zapłaty?
III
Wnioskodawca przedstawił również własne stanowisko w przedstawionej sprawie wskazując, że obowiązek ponoszenia opłat lokalnych nastanie z dniem uprawomocnienia się decyzji o ustanowieniu prawa trwałego zarządu po podpisaniu odpowiednich Zarządzeń Prezydenta Miasta Krakowa lub przejęciu protokołami zdawczo-odbiorczymi.
IV
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 849 z późn. zm.) podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
1) właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem ust. 3;
2) posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;
3) użytkownikami wieczystymi gruntów;
4) posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Nieruchomości Rolnych lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,
b) jest bez tytułu prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2 (odwołanie do ustępu 2 nie ma znaczenia w niniejszej sprawie).
Jeżeli przedmiot opodatkowania znajduje się w posiadaniu samoistnym, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości ciąży na posiadaczu samoistnym (art. 3 ust.3 u.p.o.l.).
Co do zasady, obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku (art. 6 ust. 1 u.p.o.l.).
Zgodnie z art. 3. ust.1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013r. poz. 1381 z późn. zm.) podatnikami podatku rolnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące:
1) właścicielami gruntów, z zastrzeżeniem ust. 2;
2) posiadaczami samoistnymi gruntów;
3) użytkownikami wieczystymi gruntów;
4) posiadaczami gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, z Agencji Nieruchomości Rolnych lub z innego tytułu prawnego albo
b) jest bez tytułu prawnego, z wyjątkiem gruntów wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub będących w zarządzie Lasów Państwowych; w tym przypadku podatnikami są odpowiednio jednostki organizacyjne Agencji Nieruchomości Rolnych i Lasów Państwowych.
Jeżeli grunty znajdują się w posiadaniu samoistnym, obowiązek podatkowy w zakresie podatku rolnego ciąży na posiadaczu samoistnym (art 3 ust. 2 ustawy o podatku rolnym).
Jeżeli grunty gospodarstwa rolnego zostały w całości lub w części wydzierżawione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników lub przepisów dotyczących uzyskiwania rent strukturalnych, podatnikiem podatku rolnego jest dzierżawca (art 3 ust. 3 ustawy o podatku rolnym).
Co do zasady, obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku (art. 6 ust. 1 ustawy o podatku rolnym).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002r. o podatku leśnym (Dz. U. z 2016r. poz. 374) podatnikami podatku leśnego, z zastrzeżeniem ust. 2, są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące:
1) właścicielami lasów, z zastrzeżeniem ust. 3;
2) posiadaczami samoistnymi lasów;
3) użytkownikami wieczystymi lasów;
4) posiadaczami lasów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Jeżeli las znajduje się w posiadaniu samoistnym, obowiązek podatkowy w zakresie podatku leśnego ciąży na posiadaczu samoistnym (art. 2 ust. 3 ustawy o podatku leśnym).
Co do zasady, obowiązek podatkowy w zakresie podatku leśnego powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. (art. 5 ust. 1 ustawy o podatku leśnym).
Proces wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego zakłada, że organ podatkowy nie prowadzi żadnego postępowania wyjaśniającego, nie uzyskuje żadnych dowodów, a bazuje jedynie na oświadczeniach wnioskodawcy. Interpretacja indywidualna pełni więc funkcję ochronną tylko w zakresie w jakim stan faktyczny przedstawiony we wniosku pokrywa się z rzeczywistym stanem faktycznym.
W niniejszej sprawie Wnioskodawca wezwany do sprecyzowania, czy jest właścicielem, posiadaczem samoistnym nieruchomości lub obiektów budowlanych; użytkownikiem wieczystym gruntów; ewentualnie posiadaczem nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Nieruchomości Rolnych lub z innego tytułu prawnego,
b) jest bez tytułu prawnego
- nie wskazał, że spełniona jest jakakolwiek przesłanka pozwalająca uznać, go za podatnika. Wnioskodawca podkreślił, że nie jest też posiadaczem samoistnym.
Zatem opierając się na stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że na dzień złożenia wniosku nie jest on podatnikiem podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.
Odpowiadając wprost na zadane pytanie dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego, to jak wskazano powyżej, zarówno w podatku od nieruchomości jak i rolnym i leśnym, obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku.
Okolicznością uzasadniającą powstanie obowiązku jest w przypadku Wnioskodawcy uzyskanie przymiotu właściciela, użytkownika wieczystego lub posiadacza przedmiotów opodatkowania których właścicielem jest gmina lub Skarb Państwa.
Dodatkowo należy podkreślić, że za „inny tytuł prawny” o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. „a” u.p.o.l. i w art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. „a” ustawy o podatku rolnym, orzecznictwo uznaje ustanowienie trwałego zarządu. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 5 września 2006r. sygn. akt II FSK 1090/05 (www.orzeczenia.nsa.gov.pl) stwierdził, że „Przykładem innego tytułu prawnego posiadania w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 9, poz. 84 ze zm.) jest przekazanie nieruchomości w trwały zarząd jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Podatnikiem podatku od nieruchomości będzie w takim przypadku podmiot, na rzecz którego przedstawiciel Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego ustanowił zarząd nieruchomością.”
Trwały zarząd jest instytucją przewidzianą w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z art. 43 ust. 1 tej ustawy, trwały zarząd jest formą władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną. Zarządca ma m.in. prawo oddać nieruchomość lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd, z równoczesnym zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego, jeżeli umowa jest zawierana na okres do 3 lat, lub za zgodą tych organów, jeżeli umowa jest zawierana na okres powyżej 3 lat (art. 43 ust. 2 ww. ustawy).
Trwały zarząd ustanawia się na czas oznaczony lub nieoznaczony, w drodze decyzji, która powinna zawierać nazwę i siedzibę jednostki organizacyjnej, na rzecz której jest ustanawiany trwały zarząd, oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej oraz według katastru nieruchomości, powierzchnię oraz opis nieruchomości, przeznaczenie nieruchomości i sposób jej zagospodarowania, cel, na jaki nieruchomość została oddana w trwały zarząd, termin zagospodarowania nieruchomości, cenę nieruchomości i opłatę z tytułu trwałego zarządu, możliwość aktualizacji opłaty z tytułu trwałego zarządu, oraz czas, na jaki trwały zarząd został ustanowiony (art. 44 ust. 1, art. 45 ust. 1 i 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami).
Objęcie nieruchomości w trwały zarząd następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.
Zatem w przypadku objęcia nieruchomości w trwały zarząd, obowiązek podatkowy powstanie od miesiąca następnego po miesiącu w którym Wnioskodawca stał się posiadaczem nieruchomości na podstawie tego tytułu prawnego.
Stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę jest zatem nieprawidłowe.
Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa
w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.