Rodzaj dokumentu |
interpretacja indywidualna |
Sygnatura
|
PD-03-1.3120.8.6.2016.GK
|
Data
|
2016.05.30 |
Autor
|
Prezydent Miasta Krakowa |
Istota interpretacji
|
Podatek od nieruchomości – zwolnienie stowarzyszeń |
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 201). Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak
|
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12 kwietnia 2016 r. o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 12 kwietnia 2016 r. Wnioskodawca zwrócił się o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca przedstawił opis zaistniałego stanu faktycznego, zgodnie z którym jest Stowarzyszeniem zarejestrowanym w KRS pod numerem (…). Jest najstarszym klubem jeździeckim w Polsce (od 1924r., reaktywowany w 1957r.), współzałożycielem Polskiego Komitetu Olimpijskiego i Polskiego Związku Jeździeckiego. Od ponad 80 lat prowadzi działalność w oparciu o statut którego głównym celem jest szkolenie jeźdźców na poziomie sportowym i amatorskim, propagowanie jeździectwa wśród dzieci i młodzieży, współpraca z innymi klubami na poziomie regionalnym i ogólnopolskim, organizacja zawodów jeździeckich i imprez sportowych. W ciągu 80 lat istnienia, Klub wyszkolił zawodników, którzy należą do ścisłego grona trenerów kadry narodowej i działaczy aktywnie wpływających na rozwój polskiego jeździectwa.
Zarząd, administracja i organizacja pracy Klubu opiera się głównie na nieodpłatnej pracy Zarządu i większości członków klubu.
Ponadto:
- codzienne zajęcia z jazdy konnej w zakresie podstawowego szkolenia jeździeckiego i treningi sportowe prowadzone są przez zatrudnianych instruktorów i trenerów,
- codzienna opieka gospodarcza koni i ich pielęgnacja jest wykonywana przez doświadczonych stajennych, kowali i weterynarzy,
- organizacja i realizacja zawodów jeździeckich o randze regionalnej, ogólnopolskiej i EOOM na hipodromie (…) w okresie letnim tj. od kwietnia do końca października każdego roku, średnio 1 raz w miesiącu,
- pasza i ściółka dla koni jest kupowana ze sprawdzonych gospodarstw rolnych,
- woda dla koni, energia elektryczna opłaty za wywóz obornika, śmieci są stałymi wydatkami Klubu.
W celu realizacji zakupu w/w usług, paszy, ściółki, Klub generuje przychody z tytułu: -składek członkowskich
-opłat za jazdy konne
-opłat za szkolenie koni
-opłaty za wynajem części budynku (179,80m/2 pod działalność gastronomiczną)
-dotacji z Gminy Miejskiej Kraków, Urzędu Marszałkowskiego w wysokości 20% kosztów realizacji zawodów jeździeckich w skokach przez przeszkody,
- opłat za udział w zawodach.
Otrzymywane opłaty z tytułu świadczenia usług z działalności statutowej w całości są przeznaczane na realizowanie zadań i celów statutowych.
Działalność Klub prowadzi od (…)1995r. na działce nr (…) obr. (…)(…) o pow.7.7576 ha w Krakowie , ul, (…), na podstawie kolejno zawieranych umów dzierżawy ze Skarbem Państwa reprezentowanym przez Wydział Skarbu Miasta działającego na podstawie udzielonego Pełnomocnictwa przez Prezydenta Miasta Krakowa. Obowiązująca umowa dzierżawy, przedłużająca warunki poprzednich, została zawarta (…) 2014 ze Skarbem Państwa reprezentowanym przez Zarząd Infrastruktury Sportowej w Krakowie.
W całym okresie dzierżawy w/w terenu, Klub nie prowadził innej działalności niż działalność określona w statucie. Zawsze głównym celem była popularyzacja jeździectwa wśród dzieci i młodzieży. Teren przekazany do dzierżawy służy nie tylko członkom Klubu. Jest udostępniony nieodpłatnie mieszkańcom okolicznych osiedli na codzienny spacer z dziećmi, znajomymi czy tez z psami. Przy okazji częstych ( w okresie letnim) zawodów, spacerowicze w weekendy mają okazję uczestniczyć nieodpłatnie w kibicowaniu rywalizacji sportowej toczącej się na parkurze (…) przy ul. (…). Ponadto specjalnie z myślą o dzieciach został przygotowany przez Klub teren do zabawy dla najmłodszych pod opieka własnych rodziców.
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o wykładnię przepisu art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 849 z późn. zm.-dalej: u.p.o.l.) poprzez odpowiedź na pytanie czy realizując działania statutowe i pobierając za nie opłaty w celu realizacji tych zadań jest działalnością gospodarczą. W szczególności wniosek dotyczy części wskazanego przepisu tj. określenia „działalność gospodarcza" i zastosowania tego określenia do działań prowadzonych w (…) w przypadku gdy działania są określone w statucie i są świadczone odpłatnie, wszystkie przychody przeznaczane są na pokrycie wydatków w związanych z działalnością określoną w statucie, uzyskane środki finansowe są środkiem realizacji celów statutowych, a zarząd i administracja (…) są wykonywane przez Zarząd i Członków Klubu na zasadzie wolontariatu.
Wnioskodawca przedstawił również własne stanowisko w przedstawionej sprawie, zgodnie z którym, Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej której celem naturalnym jest generowanie zysków, uzyskiwania dochodów ze swojej pracy. Pobierane opłaty za w/w działania służą realizacji zadań statutowych, gdyż Klub nie ma innych możliwości uzyskiwania funduszy. Gdyby nie ta forma pozyskiwania pieniędzy nie byłoby możliwości działania Klubu.
Celem nadrzędnym (…) jest realizacja zadań statutowych Klubu określonych ponad 80 lat temu.
Wysoki poziom do chwili obecnej realizowanych zadań statutowych został doceniony przez Wydział Sportu Urzędu Miasta Krakowa w opinii o działalności (…) z dnia (…), przekazanej do Wydziału Podatków i Opłat. Ponadto organizacje współpracujące z (…) takie jak MZJ, LZS, również wydały opinie uznania o profesjonalnym działaniu (…) w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu.
Uznając że (…) jest jednostką prowadzącą działalność gospodarczą, jako Stowarzyszenie jest pozbawione z korzystania z stawek preferencyjnych i ulgi de minimis, Ulgi te są zastrzeżone dla przedsiębiorców którzy maja możliwość czerpania korzyści ze swojej pracy z wypracowanego zysku.
(…) nie generuje zysków, praca Zarządu jest nieodpłatna, działania są nastawione na przekazywanie idei spędzania wolnego czasu w sposób aktywny, z pasją do koni a przez to na kultywowanie tradycji jazdy konnej..
Obciążenie tak wysokimi (48tys. w skali roku, dotychczas było 4,l tys) dodatkowymi opłatami stawia pod znakiem zapytania dalszą działalność Klubu, gdyż dotychczas wypracowywane środki finansowe wystarczały jedynie na pokrycie bieżących wydatków, obciążeń budżetowych z tytułu wynagrodzeń pracowników etatowych i zleceniowych, dzierżawy, vat i dotychczas płaconych rat z tytułu podatku od nieruchomości.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l. zwalnia się od podatku od nieruchomości grunty, budynki lub ich części zajęte wyłącznie na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży.
Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w niniejszej sprawie dotyczy części tej definicji dotyczącej wykorzystywania przedmiotów opodatkowania na prowadzenie działalności gospodarczej.
Działalność gospodarcza (art. 1a ust. 1 pkt 4 u.p.o.l.) to działalność, o której mowa w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.), z zastrzeżeniem ust. 2 (który nie ma zastosowania w niniejszej sprawie).
Według art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.
Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, która byłaby ukierunkowana na generowanie zysków. Pobierane opłaty służą realizacji celów statutowych. Celem statutowym Stowarzyszenia jest szkolenie jeźdźców na poziomie sportowym i amatorskim, propagowanie jeździectwa wśród dzieci i młodzieży, współpraca z innymi klubami czy organizacja zawodów jeździeckich i imprez sportowych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2016r. poz. 239 z późn. zm.) działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
Organizacjami pozarządowymi są:
1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku
- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4 (który nie ma zastosowania w sprawie).
Sfera zadań publicznych, obejmuje między innymi zadania w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej (art. 4 ust. 1 pkt 17 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie).
W niniejszej sprawie należy przyjąć, że Wnioskodawca realizuje zadania z sfery zadań publicznych, które są zadaniami pożytku publicznego (chociaż Wnioskodawca nie jest wpisany na listę organizacji pożytku publicznego).
Działalność pożytku publicznego co do zasady nie jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.
Odpłatną działalnością pożytku publicznego jest:
1) działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe, w sferze zadań publicznych, za które pobierają one wynagrodzenie;
2) sprzedaż wytworzonych towarów lub świadczenie usług w zakresie:
a) rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.), lub
b) integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 225, z późn. zm.) oraz ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (Dz. U. Nr 94, poz. 651, z późn. zm.);
3) sprzedaż przedmiotów darowizny.
Przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego powinien służyć wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.
Wyjątkiem od powyższych reguł jest sytuacja opisana w art. 9 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Działalność odpłatna pożytku publicznego organizacji pozarządowych stanowi działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli:
1) wynagrodzenie, z tytułu działalności odpłatnej, jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kosztów tej działalności, lub
2) przeciętne miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej pożytku publicznego, za okres ostatniego roku obrotowego, a w przypadku zatrudnienia trwającego krócej niż rok obrotowy - za okres tego zatrudnienia, przekracza 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
Wnioskodawca wskazał, że nie zaistniała żadna z powyższych przesłanek. Należy zatem uznać, że odpłatna działalność statutowa Wnioskodawcy, w zakresie w jakim pokrywa się z zakresem pojęcia „odpłatna działalność pożytku publicznego” nie jest działalnością gospodarczą. W zakresie w jakim Wnioskodawca realizuje nawet odpłatnie działalność polegającą na popularyzacji jeździectwa np. jazdy konne, szkolenia koni, organizacja zawodów sportowych, po spełnieniu pozostałych przesłanek wskazanych wyżej jego działalność nie może być uznana za prowadzenie działalności gospodarczej na potrzeby wykładni art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca osiąga dochody z tytułu wynajmu części budynku na działalność gastronomiczną. Działalność polegająca na wynajmie pomieszczeń nie jest odpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. W zakresie w jakim Wnioskodawca czerpie dochody z umowy najmu części budynku pod działalność gastronomiczną, działalność ta musi być w kontekście art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l. potraktowana jako działalność gospodarcza.
Należy podkreślić, iż z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że w sytuacji gdy organ podatkowy zgadza się ze stanowiskiem podatnika jedynie w części nie może uznać iż to stanowisko jest prawidłowe. Nie ma bowiem możliwości zarówno warunkowej zgody jak i rozdzielenia jednego stanu faktycznego. W niniejszej sprawie należy uznać, że Wnioskodawca w zakresie w jakim prowadzi nawet odpłatną działalność pożytku publicznego nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l., natomiast w zakresie wynajmu części budynku na działalność gastronomiczną – taka działalność jest prowadzona.
Z tego względu organ podatkowy rozpoznając całość sprawy uznaje, że stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.
Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.