Rodzaj dokumentu |
interpretacja indywidualna |
Sygnatura
|
PD-03-1.3120.8.9.2016.GK
|
Data
|
2016.05.10 |
Autor
|
Prezydent Miasta Krakowa |
Istota interpretacji
|
Podatek od nieruchomości – osoba podatnika |
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 201). Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak
|
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11 marca 2016 r. o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obu pytań zadanych we wniosku, w świetle zaistniałego stanu faktycznego, jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 25 kwietnia 2016 r. Wnioskodawca zwrócił się o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.
Fundacja (…) w Krakowie" (zwana dalej Fundacją (…)) przedstawiła opis zaistniałego stanu faktycznego, zgodnie z którym Fundacja (…) zawarła na czas nieoznaczony z Gminą Miejską Kraków następujące Umowy dzierżawy nieruchomości:
1) (…) z dnia (…) 2012r. obejmująca:
a. część działki nr (…) o pow. 8765m2, położonej w obrębie (…) w rejonie ulic (…) i (…),
b. część działki nr (…) o pow. 555m2, położonej w obrębie (…) w rejonie ulic (…) i (…),
2) (…) z dnia (…)2014r. obejmująca:
a. część działki nr (…) o pow. 15700m2 położonej w obrębie (…) w rejonie ulic (…) i (…),
Celem zawartych umów było użytkowanie Przedmiotu Dzierżawy na cel - parking, dla obsługi (…) wraz z dojazdem ul. (…). Zgodnie z zapisami Par. 4 powoływanych wyżej Umów, Dzierżawca zobowiązany jest do ponoszenia wszelkich podatków i opłat, w tym podatku od nieruchomości.
W dniu (…)01.2015r. Fundacja (…) zawarła na okres do dnia (…) 2024r. z „(…)" Spółka Jawna (zwana dalej Partnerem Prywatnym) na podstawie Ustawy z dnia 19 grudnia 2008r. o partnerstwie publiczno-prywatnym „Umowę o Partnerstwie-Publiczno-Prywatnym Przedsięwzięcie polegające na: rozbudowie i eksploatacji parkingu dla samochodów przy ul. (…) w Krakowie" (zwana dalej Umową o PPP).
Nieruchomość objęta Umową o PPP składa się z następujących części działek ewidencyjnych położonych w obr. (…), jednostka ewidencyjna (…), objętych księgą
wieczystą nr (…):
-część działki nr (…) o pow. 8765m2,
-część działki nr (…)o pow. 15700m2,
-część działki nr (…) o pow. 555m2 (nie wchodzi w zakres rozbudowy parkingu).
Na mocy zawartej Umowy Partner Prywatny zobowiązał się do realizacji przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie i eksploatacji parkingu dla samochodów przy ul. (…) w Krakowie (działka (…), obr. (…)) za wynagrodzeniem polegającym na prawie do pobierania pożytków z parkingu, zaś Podmiot Publiczny zobowiązał się do współdziałania w osiągnięciu celu przedsięwzięcia, w szczególności poprzez wniesienie wkładu własnego w postaci prawa do używania i poobierania pożytków z opisanej wyżej nieruchomości. Zapisy Par. 48 ust. 3 Umowy o PPP stanowią, że Partner Prywatny zobowiązany jest do uiszczania wszelkich należności publicznoprawnych związanych z posiadaniem i korzystaniem z parkingu, w szczególności do opłacania podatku od nieruchomości.
Roboty zostały rozpoczęte w dniu 19.01.2015r., a w dniu 21.04.2015r. został podpisany Protokół ostatecznego odbioru i przekazania obiektu do eksploatacji wraz z załącznikami. W dniu 30.04.2015r. do ewidencji środków trwałych Fundacji (…) został przyjęty środek trwały w postaci „Niezadaszonego Parkingu wraz z instalacjami - ul. (…) Kraków" o symbolu KŚT nr 220 i wartości początkowej wynoszącej 1.894.528,06zł.
W dniu 19.11.2015r. została wydana przez Prezydenta Miasta Krakowa Decyzja nr (…) , pismo znak (…) o zmianie danych ewidencyjnych dla obr. (…) jednostka ewidencyjna (…) w ten sposób, że na działce nr. (…) obr. (…) zostały ujawnione następujące użytki gruntowe:
a. Ti (inne tereny komunikacyjne) o pow. l,4074ha
b. RIIIa (grunt orny) o pow. 3,2038 ha.
W deklaracji na podatek od nieruchomości na rok 2016 Fundacja (…) występując w roli podatnika ujęła przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości wchodzący w zakres Umowy o PPP w następujący sposób:
a. część działki nr (…), obr. nr (…) jednostka ewidencyjna (…) o pow. 24465 m2 (poz. 49 Deklaracji) ujęła jako powierzchnie gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków do opodatkowania stawką wynoszącą 0,89zł od 1 m2 powierzchni,
b. część działki nr (…), obr. nr (…) jednostka ewidencyjna (…) o pow. 555m2, jako grunt zajęty pod drogę publiczną została uznana za nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości,
c. budowlę w postaci niezadaszonego parkingu wraz z instalacjami o wartości wynoszącej 1.894.528,06 zł ujęła jako budowle lub ich części związane z działalnością gospodarczą do opodatkowania stawką wynoszącą 2% ich wartości.
Fundacja (…) przekazuje w załączeniu następujące dokumenty:
1) Mapa Inwentaryzacji powykonawczej budowy parkingu.
2) Opis techniczny parkingu.
3) Opis techniczny do projektu zagospodarowania terenu.
4) Dokument OT nr (…) przyjęcie środka trwałego z dnia (…) 04.2015r.
5) Decyzja Prezydenta Miasta Krakowa nr (…) z dnia (…) 2015r.
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o wykładnię przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 849 z późn. zm.-dalej: u.p.o.l.) poprzez odpowiedź na pytania:
1) Czy prawidłowo Fundacja (…), a nie Partner Prywatny występuje w roli podatnika podatku od nieruchomości w przedmiocie opodatkowania wchodzącego w zakres Umowy o PPP, dokonując następnie przeniesienia zobowiązania podatkowego na Partnera Prywatnego?
2) Czy Fundacja (…) w sposób prawidłowy ujęła przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości na rok 2016, wchodzący w zakres Umowy o PPP?
Wnioskodawca przedstawił również własne stanowisko w przedstawionej sprawie odnośnie pytania nr 1, stwierdził, że biorąc pod uwagę treść art. 3 ust. 1 pkt 4) Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z dnia 12 stycznia 1991r. w kontekście stanu faktycznego nieruchomość została oddana w posiadanie Partnerowi Prywatnemu na podstawie Umowy o PPP zawartej z Fundacją (…), tym samym nie została spełniona jedna z przesłanek wskazanych w Art. 3 ust. 1 pkt 4) Ustawy, a to oznacza, że Partner Prywatny nie może być podatnikiem podatku od nieruchomości.
Odnośnie pytania nr 2 Wnioskodawca powołuje art. 2 ust. 1 Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z dnia 12 stycznia 1991r. zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
1) grunty;
2) budynki lub ich części;
3) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Fundacja (…) w Deklaracji na podatek od nieruchomości na rok 2016 ujęła zarówno grunty objęte zakresem Umowy o PPP, jak i budowlę powstałą w ramach realizacji Przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie i eksploatacji parkingu dla samochodów przy ul. (…) w Krakowie i zastosowała stawki podatkowe zgodne z Uchwałą nr XXX/487/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 18 listopada 2015r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
Organ podatkowy uznaje, że na gruncie zaistniałego stanu faktycznego prawidłowe jest stwierdzenie, że to Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od nieruchomości gruntowej oraz powstałej na niej budowli. Zarówno grunt jak i zlokalizowana na nim budowla parkingu jest w posiadaniu przedsiębiorcy, który pobiera pożytki zatem prawidłowo podatnik zadeklarował te przedmioty opodatkowania jako związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej organ odstąpił od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy, uznając że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.