Rodzaj dokumentu |
interpretacja indywidualna |
Sygnatura
|
PD-03-1.3120.8.14.2016.GK
|
Data
|
2016.10.24 |
Autor
|
Prezydent Miasta Krakowa |
Istota interpretacji
|
Podatek od nieruchomości – stawka uchwałowa dla żłobków |
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 201). Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak
|
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12 sierpnia 2016 r. o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy w świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
I
Wnioskiem z dnia 12 sierpnia 2016 r. (…) Sp. z o. o. z siedzibą w Kraków (dalej: Spółka, Wnioskodawca) zwróciła się o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca przedstawił zaistniały stan faktyczny, zgodnie z którym Spółka jest właścicielem lokalu usługowego U8 położonego w budynku mieszkalno-usługowym przy ul. (…) w Krakowie. Z tytułu posiadania lokalu Spółka opłaca podatek od nieruchomości wg stawki przewidzianej dla budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 22,86 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.
Lokal ten, w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, jest przedmiotem najmu. Najemcą lokalu jest (…), prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…)”, REGON (…), NIP: (…), której miejscem prowadzenia działalności jest wynajmowany lokal U8 przy ul. (…) w (…) Krakowie.
W ramach tej działalności funkcjonują: żłobek (na powierzchni 188,03m2) oraz przedszkole (na powierzchni 94,01 m2).
W trybie umowy wartość, płaconego przez wynajmującego, podatku od nieruchomości, jest składnikiem opłaty za użytkowanie lokalu przez najemcę.
II
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o wykładnię przepisów uchwały nr XXX/487/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 18 listopada 2015 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości oraz uchwały nr XXXIV/557/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 grudnia 2015 r. zmieniającą uchwałę nr XXX/487/15 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości poprzez odpowiedź na następujące pytania:
Czy uprawnione jest stosowanie przez Właściciela lokalu wynajmowanego na prowadzenie przez Najemcę żłobka i przedszkola preferencyjnych stawek podatku od nieruchomości dla:
III
Wnioskodawca przedstawił również własne stanowisko w przedstawionej sprawie, zgodnie z którym uprawnione wydaje się rozumowanie, z którego wynika, że w opisanym stanie faktycznym do obliczenia należnego podatku od nieruchomości stosowana powinna być stawka związana z faktycznym wykorzystaniem opodatkowanej powierzchni. Dla powierzchni użytkowanej do prowadzenia żłobka – stawka 1,14 zł/m2, zaś dla przedszkola – 7,68 zł/m2. W przypadku uznania takiego postępowania za prawidłowe, złożone wcześniej deklaracje muszą być skorygowane.
IV
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 716 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
1) grunty;
2) budynki lub ich części;
3) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Budynkiem jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 1a ust. 1 pkt 1 u.p.o.l.).
Podstawę opodatkowania dla budynków lub ich części stanowi ich powierzchnia użytkowa (art. 4 ust. 1 pkt 1 i 2 u.p.o.l.).
Podatnikami podatku od nieruchomości są między innymi osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące użytkownikami wieczystymi nieruchomości lub obiektów budowlanych (art. 3 ust. 1 pkt 3 u.p.o.l.).
W art. 5 ust. 1 u.p.o.l. znajduje się upoważnienie dla rady gminy, do określenia w drodze uchwały wysokości stawek podatku od nieruchomości, z określeniem maksymalnej ich wysokości i z podziałem między innymi na stawki dla budynków:
a) mieszkalnych,
b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej,
c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym,
d) związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń,
e) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego.
Dodatkowo rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności lokalizację, sposób wykorzystywania, rodzaj zabudowy, stan techniczny, wiek budynków oraz (w przypadku stawek wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. b-e u.p.o.l.) rodzaj prowadzonej działalności (art. 5 ust. 3 i 4 u.p.o.l.).
Zgodnie z powyższym Rada Miasta Krakowa wprowadziła w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. g uchwały nr XXX/487/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 18 listopada 2015 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości (dalej: „uchwała”), stawkę dla budynków lub ich części związanych z prowadzeniem żłobków i klubów dziecięcych wpisanych do rejestru zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2013 r. poz. 1457 z późn. zm.) w wysokości 1,14 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.
Z przywołanego wyżej art. 3 ust. 1 pkt 3 u.p.o.l. wynika, że podatnikiem podatku od nieruchomości jest właściciel nieruchomości. Właścicielem nieruchomości jest Wnioskodawca i to On jest podatnikiem. W konsekwencji wszelkie okoliczności, które warunkują skorzystanie z niższej stawki podatku od nieruchomości powinny co do zasady odnosić się do Wnioskodawcy.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której wynajmuje lokal opisany we wniosku. Co do zasady zatem lokal ten powinien być opodatkowany stawką przewidzianą w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. b u.p.o.l. tj. dla budynków lub ich części „związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej”.
Wnioskodawca podnosi, że do opodatkowania należy przyjąć stawkę związaną z faktycznym wykorzystywaniem opodatkowanej powierzchni.
Istotne znaczenie w zakresie prawidłowej interpretacji przepisów dotyczących właściwej stawki podatku ma wykładnia użytego w uchwale pojęcia przedmiotów opodatkowania „związanych” z prowadzeniem żłobków i klubów dziecięcych wpisanych do rejestru zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2013 r. poz. 1457 z późn. zm.).
Pojęcie „związane” występuje w art. 1a ust. 1 pkt 3 u.p.o.l. gdzie za grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej uważa się te grunty, budynki i budowle które są w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z zastrzeżeniem ust. 2a (ust. 2a nie ma znaczenia w niniejszej sprawie).
„Związanie” jest zatem uwarunkowane posiadaniem przedmiotu opodatkowania przez konkretnego podatnika. W niniejszej sprawie posiadaczem jest Wnioskodawca (przeniesienie posiadania na najemcę w kategoriach podatkowych nie powoduje ani zmiany podatnika, ani tego, że wynajmujący wyzbywa się przedmiotu posiadania).
Dlatego jak wskazano wyżej § 1 ust. 1 pkt 2 lit. g uchwały można zastosować w przypadku gdy to podatnik prowadzi działalność określoną w tym przepisie. Tymczasem działalność Wnioskodawcy w tym przypadku faktycznie sprowadza się do działalności polegającej na wynajmie nieruchomości.
Kontynuując rozważania dotyczące wykładni przepisów warunkujących przyjęcie odpowiedniej stawki podatku od nieruchomości w przedmiotowej sprawie, należy wskazać, że zarówno ustawodawca w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, jak i organ podejmujący uchwałę, w przypadku innych stawek posługuje się pojęciem „zajęcia” na prowadzenie określonej działalności (np. § 1 ust. 1 pkt 1 lit. b i d uchwały; § 1 ust. 1 pkt 2 lit. c, d, f, h, i uchwały, art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. b, c, d, e u.p.o.l.).
Pojęcie budynków lub ich części „zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej” rozumie się wężej od pojęcia budynków lub ich części „związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej" (wyrok NSA z dnia 16 grudnia 2009 r. sygn. akt II FSK 667/09, LEX nr 550099, wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 17 sierpnia 2011 r. sygn. akt I SA/Bd 268/11, LEX nr 920025, wyrok WSA w Lublinie z dnia 22 września 2010 r. sygn. akt I SA/Lu 297/10, LEX nr 749388 czy wyrok NSA z dnia 12 kwietnia 2012 r. sygn. akt II FSK 1771/10, LEX nr 1217203).
Z dotychczasowego orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, iż budynek lub jego część „zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej” to taki w którym faktycznie jest prowadzona działalność gospodarcza. Nie wystarczy więc sam fakt posiadania takiego budynku lub jego części przez przedsiębiorcę (jak w przypadku przesłanki „związania z prowadzoną działalnością gospodarczą”).
Stanowisko Wnioskodawcy byłoby prawidłowe, gdyby w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. g uchwały znalazło się stwierdzenie, że stawka dotyczy budynków lub ich części zajętych na prowadzenie żłobków i klubów dziecięcych wpisanych do rejestru zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2013 r. poz. 1457 z późn. zm.). Jednak obowiązujące brzmienie tego przepisu wyklucza zastosowanie stawki w stanie opisanym we wniosku.
Jak wskazano wyżej Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. W takich przypadkach co do zasady zastosowanie ma zawsze stawka jak dla przedmiotów opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Stawka dla budynków lub ich części „pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego” jak wynika z samej nazwy jest stawką dopełniającą i ma zastosowanie wtedy, gdy przedmiot opodatkowania nie może być zakwalifikowany do jakiejkolwiek innej stawki – co w rozpatrywanej sprawie nie ma miejsca.
V
Ze względu na powyższe organ uznaje, iż stanowisko Wnioskodawcy dotyczące możliwości opodatkowania lokalu opisanego we wniosku stawką o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. g uchwały i stawką o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. j uchwały, jest nieprawidłowe.
Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.