Rodzaj dokumentu |
interpretacja indywidualna |
Sygnatura
|
PD-01.7031.1.1.2015
|
Data
|
2015.07.06 |
Autor
|
Prezydent Miasta Krakowa |
Istota interpretacji
|
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi – przeprowadzka zobowiązanego |
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 201). Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak
|
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz art. 6q ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 399 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 5 czerwca 2015 r. o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 czerwca 2015 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął wniosek Zarządu (…) w Krakowie o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny wedle którego, jest miejską jednostką budżetową Gminy Miejskiej Kraków, do zadań której zgodnie ze statutem przyjętym uchwałą Nr XLVI/558/08 Rady Miasta Krakowa z dnia 11 czerwca 2008 r. w sprawie nadania statutu Zarządowi Budynków Komunalnych w Krakowie (z późn. zm.) należy zarządzanie lokalami mieszkalnymi oraz użytkowymi i budynkami wraz z terenem niezbędnym dla prawidłowego i racjonalnego korzystania z tych budynków oraz urządzeń. W związku z powyższym Zarząd realizuje odnośnie nieruchomości pozostających w zarządzie czynności związane z bieżącą obsługą budynków, w tym obowiązki właściciela nieruchomości określone w ww. ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca składa w odniesieniu do budynków pozostających w zarządzie deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi o których mowa w art. 6 m ww. ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z art. 6 i ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, w odniesieniu do nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec.
Wniosek o interpretacje indywidualną przepisów prawa podatkowego, dotyczy sytuacji przyszłej polegającej na tym, że w trakcie miesiąca kalendarzowego (np. w dniu 10 maja 2015 r.) w lokalu nr 1 w budynku w zabudowie wielorodzinnej położonym przy ul. X 2 w Krakowie, pozostającym w zarządzie Wnioskodawcy, który stanowi nieruchomość na której zamieszkują mieszkańcy w rozumieniu ww. ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gdzie opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi naliczana jest od wielkości gospodarstwa domowego stosownie do treści uchwały Nr LXXXVIII/1313/13 Rady Miasta Krakowa z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki takiej opłaty, nastąpi zwiększenie ilości osób z 1 do 2, w wyniku zmiany miejsca zamieszkania przez jedną osobę.
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o interpretację przepisów poprzez odpowiedź na pytanie czy w takiej sytuacji prawidłowej jest złożenie w odniesieniu do ww. nieruchomości stosownej korekty deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi począwszy od początku kolejnego miesiąca (w ww. przykładzie od dnia 1 czerwca 2015 r.) i dopiero od dnia 1 czerwca 2015 r. w odniesieniu do lokalu nr 1 uiszczanie wyższej opłaty (właściwej dla gospodarstwa dwuosobowego) z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi?
Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w przedmiotowej sprawie, stwierdzając, że jeżeli osoba, która wprowadziła się do lokalu nr 1 w budynku położonym przy ul. X 2 w Krakowie, przeprowadziła się z innej gminy, wówczas stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 lutego 2015 r. art. 6 i ust. 2 ww. ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, który stanowi, że „W przypadku gdy w danym miesiącu na danej nieruchomości mieszkaniec zamieszkuje przez część miesiąca, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, uiszcza się w gminie, w której dotychczas zamieszkiwał, a w nowym miejscu zamieszkania - począwszy od miesiąca następnego, po którym nastąpiła zmiana.” tut. Jednostka złoży w odniesieniu do ww. nieruchomości stosowną korektę deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi począwszy od początku kolejnego miesiąca (w ww. przykładzie od dnia 1 czerwca 2015 r.) i dopiero od dnia 1 czerwca 2015 r. w odniesieniu do lokalu nr 1 będzie obowiązywać wyższa opłata (właściwa dla gospodarstwa dwuosobowego) z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Wątpliwości Wnioskodawcy budzi sytuacja, jeżeli osoba, która wprowadziła się do lokalu nr 1 w budynku położonym przy ul. X 2 w Krakowie, przeprowadziła się z innego budynku położonego również na terenie Gminy Miejskiej Kraków (np. położonego przy ul. Y 3 w Krakowie). Wobec braku innych regulacji w przedmiotowym zakresie, literalne brzmienie art. 6 i ust. 1 pkt ww. ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, może prowadzić do konstatacji, że odnośnie takiej osoby opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi powinna być naliczona za cały miesiąc (w ww. przykładzie miesiąc maj 2015 r.) zarówno w budynku w którym mieszkała dotychczas (przy ul. Y 3 w Krakowie) jak i na terenie nieruchomości do której się przeprowadziła (przy ul. X 2 w Krakowie). Jednak taki sposób interpretacji rodzi wątpliwości w kontekście podstawowych (w tym konstytucyjnych) zasad prawa tj. w szczególności zakazu podwójnego opodatkowania oraz równego traktowania obywateli wobec prawa. Brak jest bowiem w ocenie Wnioskodawcy powodów aby w inny sposób traktować osobę, która przeprowadziła się w miesiącu maju 2015 r. do lokalu nr 1 w budynku przy ul. X 2 w Krakowie z innej gminy i naliczać w odniesieniu do tej osoby opłatę z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi od miesiąca czerwca 2015 r., a w odmienny sposób osobę, która przeprowadziła się z budynku przy ul. Y 3 w Krakowie i naliczać za taką osobę ww. opłatę już za miesiąc maj 2015 r.
Mając powyższe na uwadze, w opinii Wnioskodawcy również w przypadku osoby która zamieszkiwała w ciągu jednego miesiąca kalendarzowego na terenie tej samej gminy w dwóch różnych nieruchomościach, analogicznie do reguły zawartej w art. 6 i ust. 2 ww. ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi za taki miesiąc w odniesieniu do ww. osoby powinna być naliczana na terenie nieruchomości na której dotychczas zamieszkiwała, a w nowym miejscu zamieszkania dopiero począwszy od miesiąca, po którym nastąpiła zmiana.
W związku z powyższym w sytuacji wystąpienia opisanego powyżej zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca w każdym przypadku (bez względu na to czy osoba, która zamieszkała w dniu 10 maja 2015 r. w lokalu nr 1 w budynku przy ul. X 2 w Krakowie, zamieszkiwała wcześniej na terenie Gminy Miejskiej Kraków czy też na terenie innej gminy) złoży w odniesieniu do ww. nieruchomości stosowną korektę deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi począwszy od początku kolejnego miesiąca (w ww. przykładzie od dnia 1 czerwca 2015 r.) i dopiero od dnia 1 czerwca 2015 r. w odniesieniu do lokalu nr 1 będzie uiszczać wyższą opłatę (właściwą dla gospodarstwa dwuosobowego) z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Wobec braku szczegółowej regulacji prawnej w przepisach ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 z późn. zm., zwanej w dalszej treści niniejszego pisma „ustawą”) dotyczącej sytuacji, w której mieszkaniec tzw. nieruchomości zamieszkałej zmienia na terenie jednej i tej samej gminy, w ciągu jednego miesiąca kalendarzowego (stanowiącego – zgodnie z treścią art. 6i ust. 1 pkt 1 ustawy - okres rozliczeniowy przedmiotowej opłaty) miejsce zamieszkania (na inną nieruchomość ale położoną na terenie tej samej gminy) należy w drodze wykładni systemowej przepisów ustawy, dopuścić - w drodze analogii prawnej - zastosowanie, do takiej hipotezy stanu faktycznego sprawy, dyspozycji art. 6i ust. 2 ustawy.
Zgodnie z powyższym, jak słusznie to proponuje Wnioskodawca, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi w odniesieniu do zmieniającego miejsce zamieszkania mieszkańca winna być naliczona i opłacona do końca miesiąca, w którym następuje zmiana adresu zamieszania z terenu nieruchomości, na której chociażby przez jeden (tj. pierwszy) dzień tego miesiąca dany mieszkaniec zamieszkiwał. Dopiero od początku pełnego, następnego miesiąca kalendarzowego przedmiotowa opłata winna być naliczana i opłacana w stosunku do osoby tego mieszkańca od tej nieruchomości, na której znalazł on swoje nowe miejsce zamieszkania na terenie tożsamej gminy.
Należy w pełni podzielić stanowisko prawne Wnioskodawcy, słusznie wskazujące na ryzyko naruszenia podstawowych zasad konstytucyjnych, a w szczególności zasady równego traktowania obywateli, ewentualnym zastosowaniem – w analizowanej sytuacji faktycznej – literalnej wykładni art. 6i ust. 1 pkt 1 ustawy, które – w praktyce, faktycznie – prowadziłoby do konieczności podwójnego uiszczania przedmiotowej opłaty w jej pełnej miesięcznej wysokości, tak z nieruchomości którą dany mieszkaniec opuszcza, jak i z nowej, do której się on w ciągu danego miesiąca kalendarzowego przeprowadza.
Należy przy tym wskazać, iż art. 6i ust. 1 pkt 1 ustawy, dodatkowo wzmocniony dodaną z dniem 1 lutego 2015 roku regulacją ust. 2 tego przepisu, określa jako czasową jednostkę rozliczeniową przedmiotowej opłaty publicznoprawnej pełny miesiąc kalendarzowy, nie zezwalając w tym zakresie na ewentualne dokonywanie jej podziału proporcjonalnie na ilość dni zamieszkiwania na poszczególnych nieruchomościach.
W świetle powyższych konstatacji prawnych, stanowisko własne Wnioskodawcy, przedstawione w uzasadnieniu wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 5 czerwca 2015 roku, złożonego w niniejszej sprawie, należało uznać za prawidłowe.
Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.