Rodzaj dokumentu |
interpretacja indywidualna |
Sygnatura
|
PD-03-1.3120.8.3.2017.GK
|
Data
|
2017.03.28 |
Autor
|
Prezydent Miasta Krakowa |
Istota interpretacji
|
Podatek od nieruchomości – osoba podatnika |
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 201). Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak
|
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16 lutego 2017 r. o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy w świetle przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego, jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
I
Wnioskiem z dnia 16 lutego 2017 r. (…) (…) w Krakowie (dalej: Wnioskodawca) zwróciła się o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca przedstawił opis zaistniałego stanu faktycznego, zgodnie z którym (…) posiada w swoim zasobie nieruchomości, co do których wykonuje prawo własności w imieniu Skarbu Państwa. Nieruchomości te mogą być przedmiotem zagospodarowania m.in. poprzez sprzedaż, najem, dzierżawę i użyczenie, oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste, oddanie nieruchomości w trwały zarząd lub ustanawianie ograniczonych praw rzeczowych.
W ramach tych uprawnień w dniu 5 lipca 2016 r. zawarto umowę dzierżawy nr (…), na mocy której dzierżawca (spółka jawna) zajmuje pomieszczenia w budynku (…) przy ul. (…), zlokalizowanego na działce nr (…). W księdze wieczystej prowadzonej dla rzeczonej nieruchomości w dziale II własność jako podmiot wykonujący uprawnienia Skarbu Państwa wpisana jest (…).
Zgodnie z postanowieniem § 7 tej umowy obowiązkiem dzierżawcy jest samodzielne złożenie opłacanie podatku od nieruchomości bezpośrednio do organu podatkowego. Od września 2016r. dzierżawca opłacał co miesiąc podatek od gruntu i budynku będących przedmiotem dzierżawy.
W dniu 16 stycznia 2017r. dzierżawca chciał złożyć deklarację na podatek od w/w nieruchomości na rok 2017. Został jednak poinformowany przez pracownika Urzędu Miasta Krakowa Wydział Podatków i opłat, że nie może tego dokonać oraz że podatek od nieruchomości winien uiszczać właściciel nieruchomości.
II
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o wykładnię art. 3 ust. 1 pkt. 4 lit. a ustawy z dnia 12 stycznia 199l r. o podatkach i opłatach lokalnych, poprzez odpowiedź na pytanie „Kto zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt. 4 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w świetle art. 6 ustawy z dnia 10 lipca 2015r. o Agencji Mienia Wojskowego jest podatnikiem podatku od nieruchomości, dzierżawca, czy (…)?”
III
Wnioskodawca przedstawił również własne stanowisko w przedstawionej sprawie, wskazując, że w jego ocenie podatnikiem podatku od nieruchomości przy przytoczonych sformułowaniach umowy dzierżawy jest dzierżawca. Wynika to z treści przepisu art. 3 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z którym płatnikiem podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Nieruchomości Rolnych lub innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych stanowiących odrębne nieruchomości. Zatem posiadacz zależny, w tym dzierżawca, będzie podatnikiem podatku od nieruchomości, gdy zostaną spełnione następujące przesłanki:
1) nieruchomość będąca przedmiotem dzierżawy (posiadania zależnego) jest własnością Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego,
2) posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem,
3) nieruchomość nie jest lokalem mieszkalnym oddanym w posiadanie zależne osobie fizycznej.
W niniejszej sytuacji wszystkie wyżej wymienione przesłanki zachodzą. Działka nr 167/69 zgodnie z treścią księgi wieczystej nr KR1P/00300606/6 jest własnością Skarbu Państwa – (…). Ponadto, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 lipca 2015r. o Agencji Mienia Wojskowego, (…) ta wykonuje prawo własności w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa.
Z art. 6 ustawy wynika, że:
1. Skarb Państwa powierza Agencji wykonywanie w jego imieniu i na jego rzecz prawa własności i innych praw rzeczowych w stosunku do:
1) nieruchomości stanowiących jego własność:
a) wykorzystywanych do zakwaterowania żołnierzy zawodowych,
b) zajętych pod budowle i urządzenia związane z nieruchomościami, o których mowa w lit. a,
c) uznanych za zbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, jeżeli przedstawiona przez Agencję propozycja wykorzystania tych nieruchomości uzasadnia ich przekazanie w celu realizacji zadań Agencji;
2) innego niż określone w pkt 1 mienia przekazanego Agencji;
3) mienia Skarbu Państwa:
a) będącego do dnia przekazania Agencji w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej albo ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez nich nadzorowanych, niewykorzystywanego do realizacji ich zadań,
b) przekazanego pozostałego po likwidacji państwowych osób prawnych, dla których organem założycielskim lub organem nadzoru był Minister Obrony Narodowej albo minister właściwy do spraw wewnętrznych.
2. Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Agencję przysługuje prawo własności lub inne prawa uzyskane z tytułu zbycia lub obciążenia prawem rzeczowym lub innym prawem mienia, o którym mowa w art. 1 pkt 2.
(…) w umowie dzierżawy wykonuje więc uprawnienia przysługujące Skarbowi Państwa - działa więc w imieniu i na rzecz reprezentowanego. Stroną stosunków cywilnych, zawieranych przez (…) do mienia powierzonego, jest Skarb Państwa jako właściciel, ustawowe umocowanie (…) polega zaś na reprezentowaniu Skarbu Państwa. Jak przy tym wskazuje R. Mazur i A. Talik w artykule: „Problemy opodatkowania podatkiem od nieruchomości przedmiotów pozostających we władaniu Agencji Mienia Wojskowego" (FK 2015/12/35-48): „Choć faktycznie włada ona nieruchomościami Skarbu Państwa, to jednak nie jest posiadaczem rzeczy w rozumieniu art. 336 k.c".
Powyższe potwierdza także decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu z dnia 11 kwietnia 2006r., znak SKO 4011/134/06 wydana wprawdzie na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy, ale zachowująca aktualność także w obowiązującym stanie prawnym:
„Każda czynność cywilnoprawna Agencji, dotycząca mienia powierzonego jej zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 163, poz. 1711 z późn. zm.) jest czynnością Skarbu Państwa. W konsekwencji stroną umów cywilnoprawnych zawieranych przez Agencję Mienia Wojskowego odnośnie mienia powierzonego jest Skarb Państwa jako właściciel, ustawowe umocowanie Agencji polega zaś na reprezentowaniu Skarbu Państwa. W tej sytuacji umowy zawierane przez Agencję należy traktować jako umowy zawarte bezpośrednio z właścicielem, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.)".
Powyższe wywody prowadzą do wniosku, że podatnikiem podatku od nieruchomości w opisanym stanie faktycznym jest dzierżawca. (…) wydzierżawiając (wynajmując, użyczając) nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa innym podmiotom (np. osobom fizycznym), słusznie przenosi na nie obowiązek podatkowy.
IV
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 716 z późn. zm.; dalej – „u.p.o.l.”) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
1) grunty;
2) budynki lub ich części;
3) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.p.o.l. podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
1) właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem ust. 3;
2) posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;
3) użytkownikami wieczystymi gruntów;
4) posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Nieruchomości Rolnych lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,
b) jest bez tytułu prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2 (treść ustępu 2 nie ma znaczenia w niniejszej sprawie).
(…) jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.), nadzorowaną przez Ministra Obrony Narodowej.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2015r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2016r. poz. 614 z późn. zm.) „Skarb Państwa powierza Agencji wykonywanie w jego imieniu i na jego rzecz prawa własności i innych praw rzeczowych w stosunku do:
1) nieruchomości stanowiących jego własność:
a) wykorzystywanych do zakwaterowania żołnierzy zawodowych,
b) zajętych pod budowle i urządzenia związane z nieruchomościami, o których mowa w lit. a,
c) uznanych za zbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, jeżeli przedstawiona przez Agencję propozycja wykorzystania tych nieruchomości uzasadnia ich przekazanie w celu realizacji zadań Agencji;
2) innego niż określone w pkt 1 mienia przekazanego Agencji;
3) mienia Skarbu Państwa:
a) będącego do dnia przekazania Agencji w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej albo ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez nich nadzorowanych, niewykorzystywanego do realizacji ich zadań,
b) przekazanego pozostałego po likwidacji państwowych osób prawnych, dla których organem założycielskim lub organem nadzoru był Minister Obrony Narodowej albo minister właściwy do spraw wewnętrznych.”
Zgodnie z ustępem 2 art. 6 tej ustawy „Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Agencję przysługuje prawo własności lub inne prawa uzyskane z tytułu zbycia lub obciążenia prawem rzeczowym lub innym prawem mienia, o którym mowa w art. 1 pkt 2.”
Analizowane przepisy należy zestawić z brzmieniem art. 6 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 712 z późn. zm.), zgodnie z którym „Skarb Państwa powierza Agencji wykonywanie prawa własności i innych praw rzeczowych na jego rzecz w stosunku do mienia, o którym mowa w art. 2.”
Porównując oba przepisy widoczna jest następująca różnica:
· w starym stanie prawnym (obowiązującym do końca września 2015r.) (…) działała na rzecz Skarbu Państwa (stosunek ten można zakwalifikować jako stosunek powiernictwa, ale nie ulega wątpliwości, że (…) działała we własnym imieniu a jedynie na rzecz Skarbu Państwa,
· w obecnym stanie prawnym (od 1 października 2015r.) (…) działa w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa.
Nowe brzmienie przepisu wyznaczającego prawa (…) w zakresie powierzonych nieruchomości, w stosunku do tego, które obowiązywało w poprzednim stanie prawnym (tj. art. 6 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz art. 6 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego ) pozwala przyjąć, że umowa dzierżawy opisanej wyżej nieruchomości została zawarta z właścicielem, którym jest Skarb Państwa (art. 3 ust.1 pkt 4 lit „a” u.p.o.l.).
(…) występuje bowiem w tym stosunku prawnym, wyłącznie jako ustawowy reprezentant Skarbu Państwa, tj. działa w imieniu i na rzecz reprezentowanego. W sytuacji, gdy jak wskazano we wniosku, nieruchomość stanowi własność Skarbu Państwa, i nie dokonano żadnego innego przeniesienia jej posiadania (np. ustanowienia trwałego zarządu), to umowa dzierżawy powinna być potraktowana jako pierwotna umowa, którą dzierżawca zawarł z właścicielem tj. Skarbem Państwa.
O ile bowiem w przypadku nieruchomości powierzonych (…), ale jeszcze nie przekazanych w posiadanie innym podmiotom, nie ma wątpliwości, że podatnikiem będzie (…) to w przypadku zawarcia np. umowy dzierżawy rola (…) sprowadza się do roli pełnomocnika, gdzie mocodawcą jest Skarb Państwa.
V
Dlatego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy uznać za prawidłowe, chociaż nie ze względów wskazanych przez Wnioskodawcę. Argumenty wynikające z przywołanego orzeczenia SKO nie można bowiem uznać za zasadne ponieważ odnosiły się do starego stanu prawnego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Prezydent Miasta Krakowa Krajowa, Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków.