Kampania informacyjno-promocyjna "Budżet Obywatelski Miasta Krakowa"
Budżet Obywatelski jest narzędziem umożliwiającym mieszkańcom współdecydowanie o wydatkowaniu części środków z lokalnego budżetu. Zgłaszając projekty dotyczące lokalnych potrzeb i biorąc udział w głosowaniu, każdy mieszkaniec Krakowa może mieć wpływ na rozwój swojej dzielnicy i całego miasta.
Tegoroczna kampania informacyjno-promocyjna jest realizowana w III etapach:
Tura I kampanii była realizowana w miesiącach styczeń - luty
Projekty graficzne zostały przygotowane na bazie KV z roku 2016.
REALIZACJA:
Spot reklamowy emitowany w telewizji autobusowej Bus-TV – 250 autobusów, 1 spot
Plansze reklamowe w automatach KKM – 130 automatów
Plakat A3 – druk 150 szt. oraz materiały w wersji elektronicznej do dyspozycji Ambasadorów Budżetu Obywatelskiego
Bieżące działania promocyjne na profilu Facebook/Budżet Obywatelski Miasta Krakowa w tym prezentacja zrealizowanych projektów poprzednich edycji, promocja spotkań, wydarzeń, informacje nt. spotkań Grupy Roboczej Budżetu Obywatelskiego jak również Rady Budżetu Obywatelskiego.
Banner stały na stronie Biuletynu Informacji Miejskiej
Dwutygodnik Miejski Kraków.pl – publikacja artykułu promującego spotkania na temat budżetu obywatelskiego
Poradnik ABC Budżetu Obywatelskiego – opracowanie broszury informacyjnej w dwóch wersjach:
- dla nauczycieli do przeprowadzenia lekcji tematycznych związanych z budżetem obywatelskim
- dla Ambasadorów Budżetu Obywatelskiego oraz konsultantów obsługujących Punkty Konsultacyjne
100 szt. druk wraz z wersją online
Magiczny Kraków - działania informacyjno-promocyjne na stronie głównej www.krakow.pl oraz w specjalnej zakładce poświęconej kampanii www.budzet.krakow.pl
Działania były prowadzone wspólnie z Miejskim Ośrodkiem Wspierania Inicjatyw Społecznych, Miejskim Centrum Dialogu oraz Biurem Prasowym.
II tura kampanii była realizowana w terminie 1-31 marca 2017 r.
Głównym celem prowadzonych działań było zachęcenie mieszkańców Krakowa do tworzenia projektów w ramach Budżetu Obywatelskiego na poziomie ogólnomiejskim i dzielnicowym oraz utrzymanie liczby składanych wniosków, porównywalnej do uzyskanej w poprzednich edycja
KONCEPCJA KREATYWNA
Koncepcja kreatywna wykorzystuje kolorowe sylwetki mieszkańców, symbolizujące różne grupy docelowe. W zależności od etapu kampanii, grupa sylwetek dopełnia ikonograficzne elementy kompozycji. W pierwszej odsłonie hasło: Zgłoś projekt!
W obecnej linii kreatywnej został podkreślony fakt, że mieszkaniec może zadecydować co zostanie zrobione w Jego mieście, poprzez aktywne działanie oraz złożenie projektu. Został również zaznaczony wiek od którego można składać projekty.
Kreację cechuję czystość projektowa oraz prosta forma przekazu.
Kreacja wraz z planem działań informacyjno – promocyjnych została zaakceptowana przez Radę Budżetu Obywatelskiego.
REALIZACJA
1. Konferencja Prasowa na Małym Rynku z udziałem Pana Andrzeja Kuliga - Zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa, Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa Pana Bogusława Kośmidera, Dyrektora Miejskiego Ośrodka Wspierania Inicjatyw Społecznych Pana Mateusza Płoskonki oraz p.o Dyrektora Wydziału Promocji i Turystyki Pani Elżbiety Kantor – 2 marca
2. Punkty Konsultacyjne:
- 2 obrandowane stoiska konsultacyjne w przestrzeni galerii handlowych
- 1 namiot sferyczny w przestrzeni miejskiej
W Punktach Obywatelskich porad udzielali specjalnie przeszkoleni konsultanci którzy odpowiadali na pytania mieszkańców, przedstawiali ideę Budżetu Obywatelskiego oraz pomagali wypełnić wnioski.
Godziny otwarcia 12.00-20.00 Mały Rynek oraz godziny 14:00 – 20:00 w galeriach handlowych M1 oraz Bonarka CC:
- 08-31 marca 2017 - M1
- 01-31 marca 2017 – Bonarka
- 01-31 marca 2017 – Mały Rynek
Szacunkowa liczba osób, która odwiedziła wszystkie trzy Punkty Obywatelskie:
- ok. 1600 osób skonsultowało swój projekt lub podjęło rozmowę z pracownikami punktów obywatelskich oraz wykazało zainteresowanie budżetem obywatelskim
3. Billboardy – 2 lokalizacje – 6 marca – 31 grudnia
4. Citylighty – 100 lokalizacji – 6-31 marca
5. Branding tramwaju – 6 marca – 30 czerwca
6. Spot reklamowy emitowany w telewizji autobusowej Bus-TV – 250 autobusów - 4-31 marca
7. Plansze reklamowe w automatach KKM – 130 automatów – 1-31 marca
8. Plakat A3 – 2100 szt. – kolportaż Dzielnice, MJO, UMK, Parafie Krakowskie
9. Plakat A4 – 2500 szt. – kolportaż Dzielnice oraz Ambasadorzy Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa
10. Ulotki miejskie - kolportaż w budynkach UMK, Radach Dzielnic, Punktach Konsultacyjnych, samorządowych placówkach edukacyjnych, Zarządzie Budynków Komunalnych, Punkty Informacyjne, Centrach Aktywności Seniora, miejscach Programu Aktywności Lokalnej, Domach Pomocy Społecznej etc. – 55 000 szt.
11. Dystrybucja gadżetów w punktach konsultacyjnych oraz na potrzeby spotkań organizowanych przez Ambasadorów Budżetu Obywatelskiego, przygotowanie zestawów gadżetów dla Dzielnic. Łącznie rozdysponowano ok. 5000 szt. gadżetów.
12. Reklama prasowa w Gazetkach Dzielnicowych
13. Dwutygodnik Miejski Kraków.pl – 1 marca artykuł + reklama 1/3 strony, 15 marca wywiad, 29 marca reklama cała strona + artykuł
14. Artykuł sponsorowany w Głos. Tygodnik Nowohucki – cała strona – 16 marca
15. Artykuł sponsorowany w What’s up Magazine – ½ strony - 3 kwietnia
16. Banner stały na stronie Krakow.Wyborcza.pl – 6-12 marca
17. Banner top na stronie Lovekraków.pl – 13 – 19 marca
18. Bannery stałe na stronach miejskich jednostek organizacyjnych (KBF, ZIKiT, ZIS, ZBK, ZZM, MOPS) – 28 lutego – 30 czerwca
19. Bannery stałe na stronach Rad Dzielnic – 28 lutego – 30 czerwca
20. Banner na stronie Archidiecezji Krakowskiej
21. Magiczny Kraków - działania informacyjno-promocyjne na stronie głównej www.krakow.pl oraz w specjalnej zakładce poświęconej kampanii www.budzet.krakow.pl
+ 2 x banner reklamowy na stronie głównej (jedynka) oraz w sekcji polecamy – 1 marca – 30 czerwca
22. Działania informacyjne na stronie Biuletynu Informacji Publicznej w specjalnym dziale poświęconym BO + banner reklamowy – 1 marca – 30 czerwca
23. Bieżąca działalność w Telewizji internetowej Kraków.pl – 1 marca – 30 czerwca
24. Newsletter biuletynu Kraków.pl – 1 marca – 30 czerwca
25. Działania informacyjno-promocyjne na profilach Facebook Budżet Obywatelski Miasta Krakowa, Kraków.pl, Miejskie Centrum Dialogu, Dzielnic Miasta Krakowa, Miejskich Jednostek Organizacyjnych. Między innymi była to promocja spotkań organizowanych przez Ambasadorów Budżetu Obywatelskiego oraz UMK w tym Maratony Pisania Projektów, posty informacyjne nt. składania wniosków, potrzebne linki, publikacje spotów promocyjnych z wnioskodawcami oraz ogólnowizerunkowych.
26. W ramach konsultacji społecznych i akcji promocyjnej zorganizowane zostały trzy eventy, dzięki którym mieszkańcy mogli zapoznać się z ideą budżetu obywatelskiego oraz skonsultować swoje projekty z przedstawicielami UMK oraz MJO.
- 21 marca – „Maraton pisania projektów vol.1” w Miejskim Centrum Dialogu
- 26 marca – „Maraton pisania projektów vol.2 ” w MOWIS
- 30 marca – „Maraton pisania projektów vol.3” w Cricotece
27. Do współpracy w zakresie promocji idei budżetu obywatelskiego została zaproszona Archidiecezja Krakowska.
28. 3 kwietnia odbyła się konferencja prasowa podsumowująca dotychczasową kampanię promocyjną, przedstawiono także liczbę zgłoszonych wniosków na realizację projektów.
III tura kampanii będzie realizowana w terminie 1-30 czerwca 2017 r.
Na tym etapie mieszkańcy Krakowa byli zachęcani do brania udziału w głosowaniu na wybrane projekty.
1. Konferencja Prasowa w Pawilonie Wyspańskiego z udziałem Pana Andrzeja Kuliga - Zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa, Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa Pana Bogusława Kośmidera, Dyrektora Miejskiego Ośrodka Wspierania Inicjatyw Społecznych Pana Mateusza Płoskonki oraz z-ca Dyrektora Wydziału Promocji i Turystyki Pana Rafała Perłowskiego – 13 czerwca
2. Punkty Obywatelskie :
- 2 obrandowane stoiska konsultacyjne w przestrzeni galerii handlowych
- 1 namiot sferyczny w przestrzeni miejskiej
W Punktach Obywatelskich specjalnie przeszkoleni konsultanci którzy odpowiadali na pytania mieszkańców, przedstawiali ideę Budżetu Obywatelskiego oraz zachęcali do głosowania. W punktach można było zagłosować przez Internet jak również wypełniając kartę do głosowania.
Godziny otwarcia 12.00-20.00 Mały Rynek oraz godziny 14:00 – 20:00 w galeriach handlowych M1 oraz Bonarka CC:
- 17 – 30 czerwca 2017 - M1
- 17 – 30 czerwca 2017 – Bonarka
- 17-30 czerwca 2017 – Mały Rynek
3. Weekendowy Mobilny Punkt Głosowania - obrandowany samochód jeżdżący po Krakowie w którym mieszkańcy mogą głosować. W Mobilnym Punkcie do Głosowania znajdowała się urna a konsultanci aktywnie zachęcali do udziału w głosowaniu. Punkt pojawił się w następujących lokalizacjach:
4. Mini punkt do Głosowania – punkt był zlokalizowany na Rodzie Mogilskim gdzie konsultanci aktywnie zachęcali do udziału w głosowaniu 29-30 czerwca 2017
5. Mobilna wystawa zrealizowanych projektów. Wystawa pojawiała się na wybranych eventach miasta np. 21 maja Święto Rodziny, 22 maja - 31 maja Rondo Mogilskie, 1 czerwca - 11 czerwca pl. Wszytkich Świętych, 12 czerwca - 17 czerwca Rynek Podgórski, 18 czerwca - 23 czerwca Al. Róż, 24 - 25 czerwca Muzeum Lotnictwa, 26 czerwca - 1 lipca - Mały Rynek.
6. Stoisko promocyjne podczas Dnia otwartego Magistratu zlokalizowane w Holu Kamiennym – 4 czerwca 2017
7. Piknik Obywatelski - 3 lokalizacje, Park Bednarskiego, Park Ratuszowy, Błonia podczas pikniku wnioskodawcy będą mogli prezentować swoje projekty by zachęcić mieszkańców miasta Krakowa do głosowania. W ramach pikników pojawią się również inne aktywności dla dzieci oraz dorosłych np. bezpłatny punkt naprawy rowerów jak również możliwość głosowania w namiocie BO.
17 czerwca – Park Bednarskiego,
18 czerwca – Park Ratuszowy
15 czerwca – Błonia Krakowskie
8. Billboardy – 72 lokalizacje – 16 – 30 czerwca
9. Citylighty – 105 lokalizacji – 1 – 30 czerwca
10. Branding tramwaju – 6 marca – 30 czerwca
11. Plakaty B1 – 800 szt. – 15 – 30 czerwca
12. Reklama emitowana na ekranie LED Tauron Arena 19 czerwca
13. Spot reklamowy emitowany w telewizji autobusowej Bus-TV – 250 autobusów – 1-30 czerwiec
14. Plansze reklamowe w automatach KKM – 130 automatów – 1-30 czerwca
15. Plakat A3 – 4000 szt. – kolportaż Rady Dzielnic, Miejskie Centrum Dialogu, Miejski Ośrodek Wspierania Inicjatyw Społecznych, budynkach UMK, Punkcie Obywatelskim, samorządowych placówkach edukacyjnych, parafiach, klubach seniora, kołach rencistów i emerytów, CASy miejscach głosowania, ZBK, ZIKIT
16. Plakat A4 – 7000 szt. – dystrybucja do spółdzielni mieszkaniowe (21) oraz wspólnot mieszkaniowych (10) oraz wysyłka online do 74 wspólnot mieszkaniowch
17. Plakat A4 – Gdzie możesz zagłosować? - dystrybucja do spółdzielni mieszkaniowe (21) oraz wspólnot mieszkaniowych (10) oraz wysyłka online do 74 wspólnot mieszkaniowch
18. Plakat A4 – notes 2100 szt. – dystrybucja Dzielnice, Wnioskodawcy
19. Ulotki miejskie - kolportaż w budynkach UMK, Radach Dzielnic, Punktach Konsultacyjnych, samorządowych placówkach edukacyjnych, Zarządzie Budynków Komunalnych, Punkty Informacyjne, Centrach Aktywności Seniora, miejscach Programu Aktywności Lokalnej, Domach Pomocy Społecznej etc. – 100 000 szt.
20. Broszura informacyjna z projektami poddanymi pod głosowanie. Dystrybucja w punktach do głosowania podczas Pikników Obywatelskich oraz w ramach tras Mobilnego Punktu do głosowania. – 11 000 szt.
21. Reklama prasowa w Fakt – half page – 16 czerwca, 24 czerwca
22. Reklama prasowa w Gazetkach Dzielnicowych
23. Dwutygodnik Miejski Kraków.pl Dwutygodnik Miejskim Kraków.pl 24 maja artykuł pt. "Jak wygrać budżet obywatelski?", 7 czerwca - reklamy ( full page oraz typu pasek, 21 czerwca numer dedykowany w większości treamtyce BO w tym: Reklama x 3 graficzna z wykorzystaniem zdjęć projektów typu full page oraz pasek, insert karty do głosowania na przedostaniej stronie, artykuły nt. projektów, zaproszenie skierowane do mieszkańców Krakowa od Pana Prezydenta Jacka Majchrowskiego oraz Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa Pana Bogusława Kośmidera.
24. Artykuł sponsorowany w Głos. Tygodnik Nowohucki – cała strona – 14 czerwca, 22 czerwca
25. Artykuł sponsorowany w Niedziela. Tygodnik katolicki. Diecezja krakowska – cała strona – 18 czerwca,
26. Artykuł sponsorowany w Fakt – 16 czerwca
27. Banner stały na stronie onet.pl – 17-23 czerwca
28. Banner top na stronie Lovekraków.pl – 17 – 30 czerwca
29. Bannery stałe na stronach miejskich jednostek organizacyjnych (KBF, ZIKiT, ZIS, ZBK, ZZM, MOPS) – 28 lutego – 30 czerwca
30. Bannery stałe na stronach Rad Dzielnic – 28 lutego – 30 czerwca
31. Banner na stronie Archidiecezji Krakowskiej
32. Magiczny Kraków - działania informacyjno-promocyjne na stronie głównej www.krakow.pl oraz w specjalnej zakładce poświęconej kampanii www.budzet.krakow.pl + 2 x banner reklamowy na stronie głównej (jedynka) oraz w sekcji polecamy – 1 marca – 30 czerwca
33. Działania informacyjne na stronie Biuletynu Informacji Publicznej w specjalnym dziale poświęconym BO + banner reklamowy – 1 marca – 30 czerwca
34. Bieżąca działalność w Telewizji internetowej Kraków.pl – 1 marca – 30 czerwca
35. Newsletter biuletynu Kraków.pl – 1 marca – 30 czerwca
36. Działania informacyjno-promocyjne na profilach Facebook Budżet Obywatelski Miasta Krakowa, Kraków.pl, Miejskie Centrum Dialogu, Dzielnic Miasta Krakowa, Miejskich Jednostek Organizacyjnych. Między innymi była to promocja zrealizowanych projektów, zachęcanie do głosowania.
Za opracowanie koncepcji kreatywnej kampanii odpowiadała agencja Grupa Eskadra z o.o., a za realizację (zakup mediów) Wojciech Niedzielski Firma Projektowo Reklamowa