Rodzaj dokumentu |
interpretacja indywidualna |
Sygnatura
|
PD-03-1.3120.8.5.2017.GK
|
Data
|
2017.05.08 |
Autor
|
Prezydent Miasta Krakowa |
Istota interpretacji
|
Podatek od nieruchomości – stawka dla działalności leczniczej |
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 201). Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak
|
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 3 kwietnia 2017 r., uzupełnionego w dniu 4 maja 2017 r., o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy w świetle przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego, jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
I
Wnioskiem z dnia 3 kwietnia 2017 r. (…) Sp. z o.o. NZOZ Gabinet Lekarza Rodzinnego w Krakowie (dalej: Wnioskodawca) zwróciła się o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca przedstawił opis zaistniałego stanu faktycznego, zgodnie z którym (…) Sp z o.o. NZOZ Gabinet Lekarza Rodzinnego w dniu 13.04.2016 r. nabyła garaż nr (…) stanowiący samodzielny lokal niemieszkalny mieszczący się w budynku mieszkalnym przy ulicy (…) w Krakowie. Powierzchnia garażu wynosi 17,49 m2 . Z własnością lokalu związany jest udział we współwłasności działki Nr (…) objętej Kw Nr (…), oraz we współwłasności niewydzielonych części wspólnych budynku z którego lokal został wydzielony w 17/2084 częściach. Wjazd do garażu jest bezpośrednio z ulicy.
W lokalu tym nie jest prowadzona żadna działalność gospodarcza. Lokal nie przynosi żadnego dochodu. Spełnia on rolę archiwum, w którym gromadzona jest dokumentacja medyczna z okresu dwudziestu lat działalności Gabinetu Lekarza Rodzinnego, który świadczy usługi medyczne w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia.
Pismem złożonym 4 maja 2017 r. uzupełniono wniosek, podając, że Wnioskodawca udziela świadczenia zdrowotne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej.
II
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o wykładnię ustawy z dnia 12 stycznia 199l r. o podatkach i opłatach lokalnych, wskazując, że zaszeregowanie tego lokalu do grupy lokali, w których prowadzona jest działalność gospodarcza jest niezgodna z prawdą a kwota opodatkowania wynosząca 22,66 zł jest bardzo wysoka.
III
Wnioskodawca przedstawił również własne stanowisko w przedstawionej sprawie, wskazując, że w jego ocenie zaszeregowanie tego lokalu do działalności gospodarczej jest nie zgodne z prawdą a naliczona kwota podatku jest wysoka i krzywdząca. Dlatego Spółka poprosiła o zaszeregowanie tego lokalu do działalności związanej z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, gdzie kwota opodatkowania wynosi 1,84 zł.
IV
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 716 z późn. zm.; dalej – „u.p.o.l.”) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
1) grunty;
2) budynki lub ich części;
3) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 u.p.o.l. podatnikami podatku od nieruchomości są między innymi osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych.
Rada gminy, w drodze uchwały, określa wysokość stawek podatku od nieruchomości w granicach określonych w art. 5 ust. 1 u.p.o.l.
Według § 1 ust. 1 pkt 2 uchwały Nr LII/978/16 Rady Miasta Krakowa z dnia 14 września 2016 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, stawki podatku od budynków lub ich części wynoszą:
a) mieszkalnych – 0,75 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 22,66 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie branż wymienionych
w załączniku nr 2 do uchwały nr LXXXI/1060/09 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 września 2009 r. w sprawie przyjęcia programu gospodarczego wspierania przedsiębiorczości w zakresie branż chronionych i zanikających (Dz. Urz. Woj. Małopol. z 2013 r. poz. 1973, z późn. zm.) – 11,33 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
d) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym
materiałem siewnym – 10,59 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
e) związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń – 1,84 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
f) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kultury fizycznej i sportu – 6,80 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
g) związanych z prowadzeniem żłobków i klubów dziecięcych wpisanych do rejestru zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2016 r. poz. 157) – 1,13 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
h) zajętych na prowadzenie stołówek szkolnych w budynkach szkół – 1,13 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
i) zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez
organizacje pożytku publicznego – 5,33 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
j) pozostałych – 7,62 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.
Zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 3 u.p.o.l. grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej – to grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z zastrzeżeniem ust. 2a ( ust. 2a nie ma znaczenia w niniejszej sprawie).
W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca podał, że jest spółką i prowadzi Gabinet Lekarza Rodzinnego, który świadczy usługi medyczne w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Świadczenie usług medycznych jest działalnością gospodarczą, a Wnioskodawca jest w związku z tym przedsiębiorcą.
Co do zasady budynki będące w posiadaniu przedsiębiorcy są określane jako związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i powinny być opodatkowane według stawki wskazanej w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. „b” uchwały tj. dla budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – w wysokości 22,66 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.
Niższa stawka w wysokości 1,84 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, została przewidziana w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. „e” uchwały dla budynków lub ich części związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń.
Przepis u.p.o.l. dotyczący niższej stawki podatku dla budynków związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych obowiązuje w obecnym brzmieniu od 2011r. Celem nowelizacji było „umożliwienie stosowania preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości od budynków przeznaczonych do świadczenia usług zdrowotnych zgodnie z intencją ustawodawcy” (druk nr 2876 uzasadnienia projektu ustawy zmieniającej), przez co należy rozumieć rozszerzenie tej stawki również na te budynki i ich części, które nie są bezpośrednio zajęte, lecz jedynie związane z realizacją świadczeń zdrowotnych.
„W nowym brzmieniu komentowanego przepisu niższa stawka stosowana jest dla budynków lub ich części "związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń". Dla jej zastosowania konieczne jest łączne spełnienie obu przesłanek. Będą to więc sytuacje, w których z jednej strony budynek lub lokal są związane z działalnością w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych, z drugiej strony musi je zajmować podmiot udzielający tych świadczeń. Zasadnicza zmiana sprowadza się do tego, że niższa stawka może być stosowana nie tylko do budynków zajętych na udzielaniem świadczeń zdrowotnych, ale szerzej - do budynków związanych z udzielaniem tych świadczeń. Niższa stawka po wprowadzeniu zmian objęła dodatkowo te budynki i ich części, które nie były faktycznie na świadczenia zdrowotne zajmowane, ale pozostawały w związku z realizacją tych świadczeń (jak np. korytarze, toalety, stołówki czy pomieszczenia administracyjne, które służą pacjentom i personelowi, lecz w których z zasady nie udziela się świadczeń zdrowotnych)” (Etel Leonard, Podatek od nieruchomości. Komentarz, LEX 2012).
W przedmiotowej sprawie garaż jest w posiadaniu Wnioskodawcy i jest związany z działalnością Wnioskodawcy polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej. Jest także zajęty przez Wnioskodawcę tj. pełni on rolę archiwum, gdzie składane są dokumenty związane z Jego działalnością.
V
Dlatego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy uznać za prawidłowe, a garaż będący w posiadaniu Wnioskodawcy i przez Niego zajęty powinien być opodatkowany stawką przewidzianą w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. „e” uchwały Nr LII/978/16 Rady Miasta Krakowa z dnia 14 września 2016 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości tj. dla budynków lub ich części związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Prezydent Miasta Krakowa Krajowa, Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków.