Nazwa: Budżet Obywatelski Miasta Krakowa
Termin:
I tura - 1 marca - 31 marca 2018
II tura - 16 czerwca– 30 czerwca 2018
Opis kampanii: Działania komunikacyjno-promocyjne w zakresie Budżetu Obywatelskiego (w tym także promocja samej idei partycypacji społecznej) trwają przez cały rok. Również przy okazji rozmaitych przedsięwzięć koordynowanych przez miasto wskazywane i promowane są możliwości, jakie daje mieszkańcom Budżet Obywatelski. Co ważne, kampania pokazuje realne efekty partycypacji obywatelskiej prezentując przedsięwzięcia, które zostały zrealizowane właśnie dzięki inicjatywie i głosom mieszkańców.
Kampania informacyjno-promocyjna była prowadzona na wielu płaszczyznach a dynamika promocji uwzględniała uzupełnienie form tradycyjnych, poprzez nowoczesne treści oraz kanały dotarcia do mieszkańców.
Wzorem lat ubiegłych, w promocję inicjatywy BO zaangażowane były Miejskie Jednostki Organizacyjne, Spółdzielnie i Wspólnoty Mieszkaniowe, krakowskie uczelnie oraz szkoły ponadgimnazjalne, krakowskie parafie. Zaangażowanie podmiotów zewnętrznych w promocję zapewniło widoczność Budżetu Obywatelskiego w przestrzeni Miasta.
Kampania przeprowadzona została zgodnie z rekomendacjami i wnioskami zawartymi w raporcie ewaluacyjnym. Warto przypomnieć, że ubiegłoroczna akcja promocyjna spełniła wszystkie obowiązujące standardy w zakresie promocji budżetu partycypacyjnego w Polsce – zrealizowano wszystkie wymogi, a o kampanii usłyszało 82% ankietowanych. Badani uznali, że informacje o Budżecie Obywatelskim były łatwo dostępne (w sumie 78% pozytywnych odpowiedzi). Niemal 90% pytanych oceniło, że komunikowane w kampanii informacje były zrozumiałe. Podobnie wysoko oceniono dokładność informacji – 77% pozytywnych odpowiedzi.
Realizacja I tura:
Działania promocyjno-informacyjne zachęcające do złożenia wniosku w BO obejmowały:
• Konferencję Prasową w Pawilonie Wyspiańskiego z udziałem Pana Andrzeja Kuliga - Zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa (komunikat do mediów po konferencji, pendrivy z materiałami oraz gadżety) 28 lutego 2018
• Artykuły sponsorowane w mediach lokalnych m.in. Głos. Tygodnik Nowohucki 15 marca 2018 r. ; Gość Niedzielny 18 marca 2018 r.
• Reklamę prasową w mediach miejskich Kraków.pl; 6 emisji 28 lutego – 28 marca 2018 r.
• działania edukacyjno-informacyjne w internecie m.in. na portalach Magiczny Kraków, lovekraków.pl, krknews.pl
• bannery na stronach lovekraków.pl 12 – 25 marca 2018 r. , krknews.pl 15 lutego – 15 lipca 2018 r. , Miejskich Jednostek Organizacyjnych 1 – 31 marca 2018 r., Rad Dzielnic 1 – 31 marca 2018 r.
• reklamę w przestrzeni miejskiej (citylighty 65 sztuk, billboardy 36 szt, plakaty w formatach B1/A3/A4 ok. 11 000 szt.), dystrybucja plakatów odbyła się m.in za pośrednictwem Rad Dzielnic, a także w budynkach Urzędu Miasta Krakowa, placówkach edukacyjnych i kulturalnych, klubach seniora, Zarządzie Budynków Komunalnych, punktach informacyjnych ZIKiT czy Miejskiego Centrum Dialogu - 2 marca – 31 marca 2018
• współpracę z miejskimi jednostkami organizacyjnymi, spółdzielniami, wspólnotami mieszkaniowymi (dystrybucja plakatów oraz działania online) 1 – 31 marca 2018 r.
• na potrzeby działań Ambasadorów Budżetu Obywatelskiego oraz Maratonów pisania wniosków zostało rozdystrybuowanych ponad 5500 szt. gadżetów specjalnie dedykowanych kampanii
• Rady Dzielnic otrzymały pakiet gadżetów jak również materiałów graficznych i informacyjnych do kolportowania na stronach www, w gazetkach dzielnicowych oraz w mediach społecznościowych
• list Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego odczytany podczas mszy niedzielnych w krakowskich parafiach 1 – 31 marca 2018
• Komunikacja Miejska - intensyfikacja działań promocyjnych przy współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnych tj. emisja spotów w BUS-TV, TRAM-TV, plansze reklamowe w automatach Krakowskiej Karty Miejskiej 15 lutego – 31 marca 2018 r., reklama na fotelach w tramwajach (200 szt.) 1 – 31 marca 2018 r., branding tramwaju
5 marca – 30 czerwca 2018 r.
• Działania informacyjno-promocyjne na profilu FB Budżet Obywatelski Miasta Krakowa w trakcie kampanii były intensyfikowane i nastawione na komunikację z mieszkańcami, (przekazywanie praktycznych informacji o BO, zrealizowanych projektach czy ciekawostek)
• Zakup gadżetów na potrzeby kampanii
• Wydanie tytułu „Gazeta Budżetu Obywatelskiego”. Drukowana gazeta w ilości 40 tysięcy egzemplarzy poświęcona projektowi, była bezpłatnie dystrybuowana wśród mieszkańców miasta. Kolportaż szeroko objął miasto m.in. były to: Rondo Mogilskie, Hala Targowa, Pętla tramwajowa Krowodrza Górka, Kurdwanów, Poczta Główna, Rondo Matecznego, Rondo Kocmyrzowskie, Punkty sprzedaży MPK (6 lokalizacji), Punkty Obsługi Mieszkańca - Zarząd Budynków Komunalnych (6 lokalizacji), Biblioteka Kraków (57 filli), Dzielnice Miasta Krakowa (18), Szpital im. S.Żeromskiego, Szpital im. G. Narutowicza, Nowohuckie Centrum Kultury, Centrum Kultury Podgórza, Krakowskie Forum Kultury, Ośrodek Kultury Kraków - Nowa Huta, Dworek Białoprądnicki, Rada Miasta Krakowa, Miejskie Centrum Dialogu, Biuro Miejski Ośrodek Wspierania Inicjatyw Społecznych, CAS-y, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Domy Pomocy Społecznej, Miejskie Dzienne Domy Pomocy Społecznej, Punkty Obsługi Mieszkańca UMK (11 lokalizacji), 1 razowa dystrybucja w wybranych liniach tramwajowych (nr.1, 8, 50, 52.). Dystrybucja rozpoczęła się w dniu 5 marca 2018 r.
Realizacja II tura
Działania promocyjno-informacyjne zachęcające do głosowania w BO obejmowały:
• Konferencję Prasową w Pawilonie Wyspiańskiego z udziałem Pana Andrzeja Kuliga - Zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa (komunikat do mediów po konferencji, pendrivy z materiałami oraz gadżety) 12 czerwca 2018
• Reklamę w przestrzeni miejskiej (billboardy w ilości 52, citylighty w ilości 120 szt. oraz plakaty A3, A4 i B1 o łącznej ilości 26 250 szt.); 28 maja -30 czerwca 2018 r.
• Plansze reklamowe w bankomatach na terenie Krakowa w 440 lokalizacjach, 16 – 30 czerwca 2018
• Emisję reklamy na Tauron Arenie Kraków, zachęcających do głosowania, 18 czerwca 2018 r.
• Emisję spotów w BUS-TV, TRAM-TV w ponad 300 autobusach oraz 50 tramwajach od 1 do czerwca (spoty ogólnowizerunkowe, spoty realizacyjne BO, spoty zachęcające do głosowania, plansze promujące zrealizowane projekty oraz głosowanie na Piknikach Miejskich w Strefie Obywatelskiej i punktach do głosowania); 1-30 czerwca 2018 r.
• Reklamę na oparciach foteli w komunikacji miejskiej tramwaje (300 sztuk), 1 – 30 czerwca 2018 r.
• Branding tramwaju MPK Bombardier NTG6 reklamą Budżetu Obywatelskiego 1 marca do 30 czerwca 2018 r.
• Reklamę na automatach KKM w 130 lokalizacjach, 1 – 30 czerwca 2018 r.
• „Zatrać się w zieleni i głosuj!” – obecność na Piknikach Miejskich, gdzie w specjalnej strefie obywatelskiej mieszkańcy mogli oddać głos, a wnioskodawcy mieli możliwość prezentować swoje projekty by zachęcić mieszkańców miasta Krakowa do zagłosowania na nich. Strefa obywatelska cieszyła się dużą popularnością wśród mieszkańców. 16 czerwca, Park Kościuszki, 17 czerwca Park Ratuszowy, 23 czerwca Park im. Jordana, 24 czerwca Park Jerzmanowskich, 30 czerwca Park Bednarskiego
• Mobilny Punkt Głosowania – w trakcie kampanii w mieście można było oddać głos w kamperze Budżetu Obywatelskiego. Specjalny, obrandowany samochód kursował po uczęszczanych przez krakowian punktach miasta, jak również piknikach i świętach dzielnic czy Jarmarku Świętojańskim. Wyposażeni w stosowne materiały, gadżety oraz urnę do głosowania, konsultanci Budżetu aktywnie zachęcali do oddania głosu, 16 czerwca Jarmark Świętojański, Święto Dzielnicy III, 17 czerwca Stadion Sportowy KS Wanda, Dzień Grębałowa, 18 czerwca Zespół Szkół Łączności, Kampus UJ Ruczaj, 19 czerwca UP, AGH, 20 czerwca UR, UEK, 21 czerwca UMK pl. Wszystkich Św. 3-4, Politechnika 23-24 czerwca 2018 Piknik Lotniczy, 25 czerwca Rondo Mogilskie, 26 czerwca al. Róż, 27 czerwca pl. Niepodległości, 28 czerwca Pl. Inwalidów, Krowodrza Górka, 29 czerwca, ul. Szewska, Rondo Mogilskie, 30 czerwca Piknik Dzielnicy IV Park Kościuszki.
• Mobilną wystawa zrealizowanych projektów. Między 26 maja a 30 czerwca mieszkańcy mogli się zapoznać z ponad czterdziestoma projektami zrealizowanymi w ramach Budżetu Obywatelskiego. Mobilna wystawa stanęła m.in. na Święcie Obwarzanka, Święcie Rodziny czy Miejskich Piknikach. Prezentacja zrealizowanych projektów i mobilność wystawy, przełożyła się na wzmocnienie rozpoznawalności działań Budżetu Obywatelskiego wśród krakowian
• Dzień Otwarty Magistratu – podczas święta miejskiego, krakowianie mogli zasięgnąć informacji o zbliżającym się głosowaniu w BO na stoisku promocyjnym zlokalizowanym w Holu Kamiennym pałacu Wielopolskich, 4 czerwca 2018 r.
• list Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego odczytany podczas mszy niedzielnych w krakowskich parafiach
• komunikaty dotyczące Budżetu Obywatelskiego w parafiach krakowskich (banner na stronie, plakaty na tablicach parafialnych, ogłoszenia parafialne)
• Ulotki informacyjne – 80 000 szt. (kolportaż w budynkach UMK, miejskich instytucjach kultury, Radach Dzielnic, MOPS, Punkcie Obywatelskim, klubach seniora, kołach rencistów i emerytów, CASy miejscach głosowania, MJO etc.); 28 maja – 30 czerwca 2018 r.
• Broszurę informacyjną z projektami dzielnicowymi i ogólnomiejskimi oraz listą miejsc, w których można oddać głos. Broszura w formacie A4 została wydrukowana w ilości 15 000 sztuk. Dystrybuowano ją m.in. podczas Pikników Miejskich w Strefie Obywatelskiej oraz na trasie Mobilnego Punktu do głosowania; 16 – 30 czerwca 2018 r.
• Gazeta Budżetu Obywatelskiego w łącznym nakładzie 40 tys. egzemplarzy. Podobnie jak w I turze kampanii, podczas II tury gazetę dystrybuowano w czterech dzielnicach historycznych Krakowa tj. na terenie Śródmieścia, Podgórza, Krowodrzy oraz Nowej Huty. Kolportowano cztery wersje gazety, z częścią dedykowaną dzielnicom oraz sekcją ogólnoinformacyjną. Dystrybucja od 4 czerwca 2018 r.
• Reklamę prasową w mediach miejskich – dwutygodnik Kraków.pl (artykuły poświęcone tematyce BO, reklamy BO) między 30 maja a 27 czerwca;
• Artykuły sponsorowane w mediach lokalnych m.in. Fakt 28 czerwca 2018 r. , Gość Niedzielny 24 czerwca 2018 r., Głos. Tygodnik Nowohucki 21 czerwca i 28 czerwca 2018 r.
• Realizację spotów w Radio Kraków - produkcja 4 spotów reklamowych wraz z emisją. Radio Kraków było również obecne w Strefie Obywatelskiej na wybranych Piknikach Miejskich; 13 – 30 czerwca 2018 r.
• Telewizja internetowa krakow.pl – materiały promocyjno-informacyjne;
• Spoty promocyjne z udziałem znanych postaci związanych z Krakowem, jak Ewa Wachowicz, Tomasz Schimscheiner czy Marta Bizoń;
• Działania informacyjno-promocyjne na stronie Magiczny Kraków - specjalna zakładka poświęcona kampanii www.budzet.krakow.pl;
• Działania edukacyjno-informacyjne w internecie m.in. na portalach: LoveKraków.pl, Krknews.pl, 15 lutego – 15 lipca 2018 r.;
• Biuletyn Informacji Publicznej - dedykowana zakładka tematyczna, banner reklamowy
• Bannery Budżetu Obywatelskiego na stronach: Rad Dzielnic, miejskich jednostek organizacyjnych (KBF, ZIKiT, ZIS, ZBK, ZZM, MOPS), LoveKraków.pl, Krknews.pl,
• Newsletter biuletynu Kraków.pl - mailing do osób zarejestrowanych na stronie Kraków.pl
• Mailing do Miejskich Jednostek Organizacyjnych z materiałami graficznymi oraz informacjami nt. budżetu obywatelskiego (głosowanie, Pikniki Obywatelskie).
• Mailing do Rad Dzielnic z materiałami graficznymi, artykułami z prośbą o udostępnianie na kanałach social media oraz strona www lub w gazetkach dzielnicowych.
• Działania informacyjno-promocyjne na profilu FB Budżet Obywatelski Miasta Krakowa w trakcie kampanii były intensyfikowane i nastawione na komunikację z mieszkańcami, przekazywanie praktycznych informacji o BO, zrealizowanych projektach czy ciekawostek.