prowadzenie postępowań zmierzających do zwrotu zwaloryzowanej bonifikaty udzielonej przy sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków;
prowadzenie postępowań dotyczących wydawania oświadczeń wierzyciela o wyrażeniu zgody na wykreślenie hipoteki zabezpieczającej roszczenie Gminy Miejskiej Kraków o zwrot udzielonej przez Gminę Miejską Kraków bonifikaty z tytułu sprzedaży lokali mieszkalnych;
prowadzenie postępowań w sprawach odstąpienia od żądania zwrotu udzielonej przez Gminę Miejską Kraków bonifikaty z tytułu sprzedaży lokali mieszkalnych;
przygotowywanie projektów zarządzeń Prezydenta Miasta Krakowa i uchwał Rady Miasta Krakowa w sprawach dotyczących zakresu działania Referatu;
prowadzenie postępowań w sprawach zbycia nieruchomości gruntowych stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków lub ich części na rzecz właścicieli wyodrębnionych lokali w budynkach usytuowanych na gruncie niespełniającym wymogów działki budowlanej;
prowadzenie postępowań dotyczących wydania zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis w ramach wykonywanych przez Referat zadań;
prowadzenie postępowań i zajmowanie stanowiska w zakresie uzyskania przez właścicieli wyodrębnionych lokali będących cudzoziemcami zezwoleń na nabycie nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków w ramach wykonywanych przez Referat zadań;
ustanawianie służebności gruntowych na nieruchomościach stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków w ramach wykonywanych przez Referat zadań;
regulacja stanu prawnego nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków zabudowanych budynkami wielolokalowymi;
prowadzenie postępowań w zakresie zmiany umowy sprzedaży lokali mieszkalnych i garaży zbytych przez poprzednika prawnego Gminy Miejskiej Kraków;
inicjowanie postępowania w sprawie sprostowania wielkości udziałów w nieruchomości wspólnej w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, a także przyjmowanie i weryfikowanie wniosków wspólnoty mieszkaniowej o sprostowanie wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej w oparciu o zbiorczą inwentaryzację architektoniczno – budowlaną budynku oraz oświadczenia właścicieli wszystkich wyodrębnionych lokali usytuowanych w budynku wspólnoty mieszkaniowej, która występuje z wnioskiem na podstawie uchwały nr LV/699/08 Rady Miasta Krakowa z dnia 22 października 2008 r. w sprawie zmiany wysokości udziałów w nieruchomościach wspólnych (poprzez ich sprostowanie), w których Gmina Miejska Kraków jest właścicielem lokali oraz ponoszenia kosztów tych działań;
naliczanie wynagrodzenia z tytułu bezumownego korzystania z nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków w związku z prowadzonymi przez Referat sprawami;
występowanie o opinie, zgody oraz decyzje zatwierdzające podział nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków w związku z prowadzonymi przez Referat sprawami;
współpraca z Zespołem Radców Prawnych w ramach prowadzonych postępowań przez Referat m. in. poprzez przygotowywanie stanowisk, wyjaśnień, podejmowanie na zlecenie radców prawnych z Zespołu Radców Prawnych czynności w związku z toczącymi się postępowaniami sądowymi oraz występowanie o opinie prawne;
przygotowywanie wniosków do Sądu o wpisy w księgach wieczystych w sprawach dotyczących zakresu działania Referatu;
współpraca z Zespołem Radców Prawnych oraz Wydziałem Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w sprawach naliczonych przez Referat Windykacji Należności Cywilnoprawnych w zakresie spraw prowadzonych przez Referat;
przeprowadzanie oględzin w terenie i ustalanie stanu faktycznego zagospodarowania nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków w zakresie spraw prowadzonych przez Referat;
sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazów nieruchomości gruntowych stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków przeznaczonych do sprzedaży, w ramach prowadzonych przez Referat postępowań;
sporządzanie protokołów rokowań;
zawieranie aktów notarialnych;
nadzór w zakresie przestrzegania warunków umów zawartych przez Referat.