Do zakresu działania Referatu Transportu i Działalności Regulowanej (KM-05) należą sprawy:
1) zmiany, wydawania wtórników, cofania i stwierdzania wygaśnięcia licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy i osób;
2) udzielania, odmowy udzielenia, zmiany, wydawania wtórników, cofania i stwierdzania wygaśnięcia licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego oraz zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego osób/rzeczy;
3) wydawania i zmian zaświadczeń na wykonywanie przewozów drogowych na potrzeby własne;
4) wydawania decyzji administracyjnych w sprawie nałożenia kary pieniężnej za niezwrócenie licencji w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o cofnięciu licencji stała się ostateczna;
5) wydawania decyzji administracyjnych w sprawie nałożenia kary pieniężnej za niezwrócenie certyfikatu kompetencji zawodowych w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o stwierdzeniu utraty dobrej reputacji stała się ostateczna;
6) wyrażania zgody na przeniesienie uprawnień w zakresie transportu drogowego;
7) sprawowania nadzoru nad wykonywaniem transportu drogowego;
8) przeprowadzania kontroli przedsiębiorców w zakresie spełniania wymogów będących podstawą wydania licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego, zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego osób/rzeczy oraz zaświadczeń na przewozy drogowe na potrzeby własne;
9) nakładania na przewoźnika drogowego obowiązku przedstawienia informacji i dokumentów potwierdzających spełnianie wymagań ustawowych i warunków określonych w licencji;
10) przeprowadzania czynności wyjaśniających i występowania do sądów z wnioskami o ukaranie w sprawach dotyczących wykroczeń związanych z wykonywaniem transportu drogowego;
11) przyjmowania i rozpatrywania skarg, wniosków i uwag, dotyczących wykonywania transportu drogowego;
12) dokonywania lub odmowy dokonania wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów, zmiany i wykreślania wpisu z rejestru oraz wydawania decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów;
13) przeprowadzania kontroli i sprawowania nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów;
14) wydawania i cofania diagnoście uprawnienia do wykonywania badań technicznych pojazdów;
15) dokonywania lub odmowy dokonania wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców, zmiany i wykreślania wpisu z rejestru oraz wydawania decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę ośrodka szkolenia kierowców;
16) dokonywania, odmowy dokonania wpisu oraz skreślenia osoby z ewidencji instruktorów i wykładowców nauki jazdy;
17) przeprowadzania kontroli ośrodków szkolenia kierowców i sprawowania nadzoru nad szkoleniem osób ubiegających się o uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym albo tramwajem oraz osób ubiegających się o wpis do ewidencji instruktorów/wykładowców nauki jazdy;
18) wydawania poświadczeń o spełnieniu dodatkowych wymagań przez ośrodek szkolenia kierowców;
19) opracowywania projektów uchwał Rady Miasta Krakowa w sprawach:
a) przepisów porządkowych związanych z przewozem osób i bagażu taksówkami,
b) dodatkowego oznaczenia taksówek na terenie Gminy Miejskiej Kraków,
c) stref taryfowych dla taksówek oraz ustalenia cen urzędowych o charakterze maksymalnym za przewozy taksówkami na terenie Gminy Miejskiej Kraków;
20) organizowania posiedzeń Zespołu ds. rozpatrywania postulatów środowiska krakowskich taksówkarzy oraz jego obsługa kancelaryjno - biurowa;
21) współpracy z organami wymiaru sprawiedliwości, ścigania, kontrolnymi, skarbowymi;
22) wydawania zaświadczeń wymagających urzędowego potwierdzenia określonych faktów albo stanu prawnego, wynikających z prowadzonych przez Referat ewidencji, rejestrów bądź z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu;
23)sprawozdawczości z zakresu działania Referatu;
24) potwierdzania, przedłużania ważności lub unieważniania profilu zaufanego ePUAP;
25) publikowania i aktualizowania stron internetowych w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) Miasta Krakowa w zakresie zadań Referatu;
26) prowadzenia ewidencji druków ścisłego zarachowania;
27) wprowadzenia i przetwarzania danych w systemach POJAZD, KIEROWCA, PORTAL STAROSTY, Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD) oraz Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG);
28) użytkowania systemu EZD PUW;
29) prowadzenia książki wyjść prywatnych oraz rejestru godzin nadliczbowych dla pracowników Referatu.