Do zadań Referatu Obsługi Finansowo-Księgowej Świadczeń (FK-02) należy dokonywanie wstępnej kontroli w zakresie wydatków bieżących, zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym, kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych poprzez:
1) sprawdzanie list wypłat następujących świadczeń (obieg dokumentów odbywa się drogą elektroniczną w aplikacji EZD PUW), dalej zwanych świadczeniami:
a) rodzinnych,
b) funduszu alimentacyjnego,
c) zasiłków dla opiekunów,
d) świadczeń wychowawczych, dla wniosków złożonych do 31.12.2021 r.,
e) świadczeń Za Życiem,
f) dodatków mieszkaniowych,
g) dodatków energetycznych,
h) Karty Polaka,
i) dodatek osłonowy,
j) innych świadczeń okresowo realizowanych na podstawie odrębnych ustaw,
pod względem formalno-rachunkowym oraz w zakresie planu w układzie obowiązującej klasyfikacji budżetowej i zadaniowej, zgodnie z układem wykonawczym budżetu i jego zmianami;
2) kwalifikowanie do zapłaty i przygotowywanie w aplikacji WYBUD poleceń księgowania dla list wypłat świadczeń;
3) przygotowywanie w aplikacji WYBUD zestawienia wybranych przekazów elektronicznych do danej listy w formie elektronicznej lub papierowej wraz z przekazami dla poszczególnych świadczeniobiorców, przelewów oraz tzw. autowypłat zgodnie z listami wypłat;
4) bieżące przekazywanie do Krakowskiego Centrum Świadczeń wydruków z systemu bankowości internetowej, kserokopii dokumentów (przekazy pocztowe) dotyczących zwrotów niepodjętych świadczeń oraz nienależnie pobranych świadczeń;
5) przygotowanie i realizacja list wypłat zwrotów nieodebranych świadczeń na podstawie otrzymanych list wypłat z Krakowskiego Centrum Świadczeń;
6) przekazywanie na rachunek dochodów potrąceń z list wypłat dotyczących nienależnie pobranych świadczeń w Urzędzie Miasta Krakowa w latach ubiegłych oraz nienależnie pobranych zasiłków w innych jednostkach;
7) zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych świadczeniobiorców, wyrejestrowywanie z ubezpieczeń, naliczanie składek miesięcznych, przekazywanie dokumentacji do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w aplikacji PŁATNIK, prowadzenie ewidencji ubezpieczonych w aplikacji PŁATNIK i na kartotekach oraz opłacanie składek w ustawowych terminach;
8) sporządzanie na pisemną prośbę ubezpieczonego zaświadczeń o podleganiu ubezpieczeniom społecznym i/lub zdrowotnym z podaniem okresu trwania
ubezpieczenia i wysokości odprowadzonych składek;
9) sporządzanie informacji dla ubezpieczonych o należnych składkach na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za ubiegły rok, w rozbiciu na poszczególne miesiące, w terminach wynikających z ustawy;
10) prowadzenie wyodrębnionej ewidencji w zakresie:
a) dochodów z tytułu zwrotu długu alimentacyjnego,
b) dochodów z tytułu nienależnie pobranych świadczeń,
c) wydatków z tytułu wypłaconych świadczeń oraz składek ZUS,
d) pozostałych rachunków związanych z okresowo realizowanymi świadczeniami;
11) kompletowanie i dekretowanie dowodów księgowych na poszczególnych rachunkach;
12) bieżące ewidencjonowanie zadekretowanych dowodów księgowych dotyczących zrealizowanych wydatków i dochodów budżetowych: wyciągi
bankowe, decyzje, listy wypłat i polecenia księgowania w aplikacji FK365;
13) bieżące ewidencjonowanie na kartach kontowych poszczególnych dłużników alimentacyjnych wpłat z tytułu zwrotu długu alimentacyjnego w aplikacji OFA;
14) prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej w układzie klasyfikacji budżetowej, budżetu zadaniowego wydatków budżetowych oraz ewidencji zadań zleconych Gminy;
15) prowadzenie ewidencji otrzymanych środków na zadania zlecone Gminy oraz własne zadania;
16) okresowe przekazywanie dochodów Skarbu Państwa, dochodów gminy wierzyciela a także okresowe przekazywanie dochodów Gminy Miejskiej Kraków na rachunki prowadzone przez Wydział Budżetu Miasta;
17) prowadzenie ewidencji zaangażowania wydatków budżetowych roku bieżącego oraz ewidencji zaangażowania wydatków budżetowych przyszłych lat wg klasyfikacji budżetowej, zadaniowej na podstawie danych otrzymanych z Krakowskiego Centrum Świadczeń;
18) nadawanie numerów dziennika na dowodach księgowych, chronologiczne wpinanie dokumentów do segregatorów oraz opisywanie segregatorów zgodnie z uregulowaniami zewnętrznymi i wewnętrznymi w sprawie wykazu akt i haseł klasyfikacji; dla klas 8282, 8283 – prowadzenie dokumentacji i archiwizacji odbywa się na drodze elektronicznej w aplikacji EZD;
19) sporządzanie sprawozdań budżetowych i z operacji finansowych zakresie działania Referatu:
a) Rb-28S (Miesięczne/Roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych samorządowej jednostki budżetowej):
- cząstkowego z poszczególnych rachunków w zakresie działania Referatu w aplikacji FK365,
b) Rb-27S (Miesięczne/Roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej):
- cząstkowych z poszczególnych rachunków w zakresie działania Referatu w aplikacji FK365,
c) Rb-27ZZ (Kwartalne sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami):
- cząstkowego z rachunku dochody - zwrot długu alimentacyjnego w zakresie działania Referatu w aplikacji FK365,
d) Rb-N (Kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych):
- cząstkowych z poszczególnych rachunków w zakresie działania Referatu w aplikacji FK365,
e) Rb-ZN (Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań oraz należności Skarbu Państwa z tytułu wykonywania przez JST zadań zleconych):
- cząstkowego z rachunku dochody - zwrot długu alimentacyjnego w zakresie działania Referatu w aplikacji FK365,
f) Rb-Z (Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów prawnych oraz poręczeń i gwarancji):
- cząstkowych z poszczególnych rachunków prowadzonych w Referacie w aplikacji FK365,
g) Rb- 50 (Kwartalne sprawozdanie o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami):
- cząstkowych z poszczególnych rachunków prowadzonych w Referacie w aplikacji FK365;
20) inwentaryzacja kont księgowych na ostatni dzień każdego roku obrotowego w drodze potwierdzenia sald środków pieniężnych dla poszczególnych rachunków oraz w drodze weryfikacji poprzez porównanie danych księgowych z odpowiednimi dokumentami w zakresie działania Referatu;
21) sporządzanie i zapisywanie wydruków zestawienia obrotów i sald, dzienników i zestawień dzienników oraz księgi głównej wg stanu na ostatni dzień każdego miesiąca - cząstkowych z poszczególnych rachunków w zakresie działania Referatu - zgodnie z obowiązującą w tym zakresie procedurą wewnętrzną Wydziału;
22) sporządzanie sprawozdania finansowego (bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu jednostki budżetowej, informacja dodatkowa)
- cząstkowych z poszczególnych rachunków w zakresie działania Referatu;
23) sporządzanie informacji o realizacji budżetu dla Krakowskiego Centrum Świadczeń i Wydziału Budżetu Miasta (informacja o zrealizowanych dochodach i wydatkach, należnościach pozostałych do zapłaty, zaległościach w części należnej Gminie Miejskiej Kraków oraz zobowiązaniach z tytułu nieodebranych świadczeń) w obowiązujących terminach;
24) sporządzanie i przechowywanie sprawozdań budżetowych, sprawozdań w zakresie operacji finansowych oraz sprawozdania finansowego zgodnie z szczegółowymi zasadami określonymi procedurą wewnętrzną Wydziału;
25) weryfikacja zapytań od komorników w sprawie zajęcia wierzytelności w zakresie działania Referatu.