Do zakresu działania Referatu Gospodarki Odpadami Komunalnymi i Czystości (GK-03) należy:
1) we współpracy z właściwymi do spraw gospodarki komunalnej miejskimi podmiotami gospodarczymi oraz miejskimi jednostkami organizacyjnymi:
2) prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
3) wydawanie decyzji administracyjnych na prowadzenie przez przedsiębiorcę działalności w zakresie:
4) wydawanie decyzji administracyjnych o przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej;
5) wydawanie decyzji w sprawie nakładania kar pieniężnych oraz decyzji w sprawach udzielania ulg w spłacie zobowiązań z tytułu niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publiczno-prawnym na przedsiębiorcę:
6) prowadzenie ewidencji:
7) przyjmowanie i weryfikacja sprawozdań od podmiotów:
8) sporządzanie sprawozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Miejskiej Kraków;
9) sporządzanie analizy stanu gospodarki odpadami w Gminie Miejskiej Kraków;
10) przeprowadzanie kontroli przedsiębiorców odbierających:
11) przeprowadzanie kontroli właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, w zakresie posiadania umów korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne, a także dowodów uiszczenia opłat za powyższe usługi;
12) przeprowadzanie kontroli właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz osadów ściekowych, w zakresie posiadanych umów korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, a także dowodów uiszczenia opłat za powyższe usługi;
13) realizacja zadania w zakresie ponoszenia przez Gminę Miejską Kraków kosztów przekazania odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości podmiotowi odbierającemu te odpady od właścicieli nieruchomości, wpisanemu do rejestru działalności regulowanej, gdy Gmina Miejska Kraków nie realizuje obowiązku odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
14) realizacja zadania w zakresie organizacji opróżniania zbiorników bezodpływowych od właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umów z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Miejskiej Kraków
15) nadzór strategiczny nad utrzymaniem czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kraków oraz nad Zintegrowanym Systemem Gospodarowania Odpadami Komunalnymi, m.in. poprzez kontrolę realizacji:
16) nadzór merytoryczny i finansowy umowy zawartej pomiędzy Gminą Miejską Kraków a Krakowskim Holdingiem Komunalnym SA, określającej szczegółowe warunki ustalania wysokości i przekazywania przez Gminę Miejską Kraków kwoty rekompensaty należnej lub wypłacanej Krakowskiemu Holdingowi Komunalnemu S.A. tytułem świadczenia usług publicznych w zakresie termicznego przekształcania odpadów komunalnych w Zakładzie Termicznego Przekształcania Odpadów;
17) weryfikacja stawek opłat za usługi publiczne w zakresie gospodarki odpadami komunalnym i czystości;
18) koordynacja i monitorowanie realizacji przez Gminę Miejską Kraków zapisów Cyrkularnej Strategii dla Krakowa i Planu Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego;