Do zakresu zadań Stanowiska II Zastępcy Głównego Księgowego Urzędu Miasta Krakowa (FK-11-2) należy:
1) wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości Urzędu Miasta Krakowa określonych ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r., poz. 120 z późn. zm.) oraz w zakresie gospodarki finansowej określonych ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1270 z późn. zm.) powierzonych przez Prezydenta Miasta Krakowa; w tym dokonywanie wstępnej kontroli:
a) zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
b) kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
2) współpraca z Głównym Księgowym w zakresie prowadzenia rachunkowość Urzędu Miasta Krakowa, zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, polegającymi na:
a) organizowaniu sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwizowania i kontrolowania dokumentów w sposób zapewniający:
- prawidłowe i terminowe sporządzanie sprawozdawczości finansowej, budżetowej i z operacji finansowych,
b) prowadzeniu księgowości i sporządzaniu sprawozdawczości w sposób umożliwiający:
- terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych,
- prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,
c) bieżącym monitorowaniu całokształtu prac związanych z wykonywaniem obowiązków wynikających z ustawy o rachunkowości realizowanych przez poszczególnych pracowników, m.in. terminowości zamykania ksiąg rachunkowych, przeprowadzaniu okresowych kontroli w tym zakresie;
3) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu i uchwalonym harmonogramem realizacji dochodów i wydatków w zakresie posiadanych kart płatniczych;
4) kontrolowanie przestrzegania zasad rozliczeń pieniężnych i realizacji płatności w ramach tzw. autowypłaty;
5) kontrolowanie terminowego zgłaszania do organów egzekucyjnych w celu ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań;
6) czuwanie nad kompletnością i terminowością przeprowadzania inwentaryzacji drogą potwierdzenia stanu aktywów oraz porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników oraz zatwierdzanie wyników inwentaryzacji;
7) współpraca przy opracowaniu i akceptacji zbiorczego zestawienia wyników inwentaryzacji wymaganej ustawą o rachunkowości na koniec każdego roku obrotowego;
8) opiniowanie z ramienia Głównego Księgowego wyników rozliczenia inwentaryzacji przeprowadzanych w komórkach organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa;
9) podpisywanie dokumentów PT – przekazania protokołu zdawczo-odbiorczego w zakresie majątku przyjmowanego na stan ewidencji Urzędu Miasta Krakowa i majątku rozchodowanego z ewidencji Urzędu Miasta Krakowa;
10) nadzorowanie prawidłowego prowadzenia rozliczeń z tytułu podatku VAT, w szczególności:
a) sporządzania rejestrów zakupów dla celów podatku VAT,
b) sporządzania rejestru sprzedaży dla celów podatku VAT w zakresie transakcji, z tytułu których podatnikiem podatku VAT jest nabywca towarów i usług,
c) sporządzania cząstkowych plików JPK_V7M Urzędu Miasta Krakowa (oraz ich korekt wraz z uzasadnieniem) poprzez łączenie danych pochodzących z informacji sporządzanej i przekazywanej przez Wydział Podatków i Opłat oraz rejestrów sprzedaży i zakupów sporządzonych przez Referaty Wydziału Finansowego,
d) ustalania kwoty zobowiązania podatkowego lub nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynikających z bieżących cząstkowych plików JPK_V7M Urzędu Miasta Krakowa lub ich korekt,
e) sporządzania dodatkowych informacji, do których składania obowiązani są podatnicy podatku VAT,
f) wyliczania wielkości procentowej prewspółczynnika dla Urzędu Miasta Krakowa,
g) dokonywania korekt podatku VAT odliczonego za pomocą prewspółczynnika i współczynnika struktury sprzedaży, w zakresie korekty rocznej oraz korekt wieloletnich i wykazywaniu ich w cząstkowym pliku JPK_V7M Urzędu Miasta Krakowa we właściwym okresie rozliczeniowym,
h) w przypadku nieobecności Głównego Księgowego elektroniczne podpisywanie cząstkowego pliku JPK_V7M w aplikacji SOVAT,
i) przygotowywania wniosków o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, a także wyjaśnień z zakresu stosowania ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wydanych na jej podstawie, we współpracy z komórkami organizacyjnymi Urzędu Miasta Krakowa;
11) elektroniczne podpisywanie plików sprawozdań w celu ich zamieszczania w aplikacji „CESARZ” ds. obsługi sprawozdawczości zbiorczej;
12) dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej:
a) wstępnej i bieżącej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych obowiązków,
b) wstępnej kontroli rzetelności dokumentów dotyczących wykonywania planów finansowych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa oraz ich zmian;
13) dokonywanie okresowo kontroli depozytu prowadzonego w Wydziale;
14) współpraca przy opracowaniu oraz akceptowanie projektów przepisów wewnętrznych podpisywanych przez Prezydenta Miasta Krakowa, dotyczących prowadzenia rachunkowości, w szczególności: Zakładowego Planu kont, obiegu dokumentów (dowodów księgowych), zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji, w zakresie ksiąg rachunkowych prowadzonych w Wydziale;
15) archiwizowanie imiennych list płac;
16) zapoznawanie pracowników z przepisami w zakresie rachunkowości, przepisami budżetowymi i podatkowymi.