1. W ZAKRESIE GOSPODARKI KOMUNALNEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA
1.1 Realizowane projekty międzynarodowe:
1.1.1 Projekt ISPA
W 2000 roku Kraków pozyskał środki z Przedakcesyjnego Funduszu Strukturalnego Unii Europejskiej ISPA, z których realizuje się dwa duże projekty infrastrukturalne:
- „Kraków: Gospodarka odpadami stałymi – etap I”
W ramach tego projektu realizowana jest rozbudowa składowiska odpadów komunalnych Barycz, dostawa kontenerowej (modułowej) kompostowni, budowa zakładu segregacji Barycz, dostawa pojemników i samochodów do selektywnej zbiórki surowców wtórnych, edukacja ekologiczna oraz wykonane zostało studium wykonalności dla II fazy Programu gospodarki komunalnej w Krakowie
- „Oczyszczalnia ścieków Płaszów II w Krakowie”
W ramach tego Projektu realizowana jest modernizacja i rozbudowa części mechanicznej oczyszczalni ścieków, budowa biologicznej oczyszczalni ścieków, budowa nowej nitki obróbki osadów ściekowych obejmującej ich zagęszczanie, fermentację metanową, końcowe odwadnianie i suszenie oraz budowa obiektów energetycznego wykorzystania biogazu produkowanego w procesach oczyszczania
1.1.2 Projekt SWA-TOOL
W 2002 roku Kraków przystąpił do realizacji projektu współfinansowanego w ramach 5 Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technologicznego Unii Europejskiej pn. SWA – TOOL „ Rozwój metodyki analizy składu stałych odpadów komunalnych w celu zwiększenia precyzji porównywalności wyników”. Uczestnikami projektu były instytucje z następujących krajów: Austrii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch, Hiszpanii, Rumunii i Polski. Projekt dotyczy podstawowego dla miejskiej gospodarki odpadowej zagadnienia, jakim jest prawidłowe określenie składu morfologicznego odpadów komunalnych, który jest niezbędny do planowania selektywnej zbiórki odpadów, instalacji przetwarzania i budowania składowiska. Prace zostały zakończone w lutym 2004 roku, obecnie trwa procedura końcowego rozliczania finansowego.
1.1.3. Projekt INTERREG III C –
W 2004 roku Gmina miejska Kraków została zaproszona do udziału w projekcie pn. IUWMM - Zintegrowany Model Gospodarki Odpadami w Aglomeracjach Wielkomiejskich w ramach Inicjatywy Wspólnotowej – INTERREG III. Obok Polski w projekcie udział wezmą instytucje z następujących krajów UE: Niemiec, Finlandii, Włoch, Węgier, Grecji, Estonii, Portugalii i Wielkiej Brytanii. W dniu 19 listopada 2004 r. Lider projektu – West Management Association of West Saxony – w imieniu wszystkich instytucji, które zgłosiły chęć udziału w projekcie, złożył w Sekretariacie Technicznym INTERREG IIIC Wschód w Wiedniu wszystkie niezbędne dokumenty aplikacyjne – tzw. Propozycję projektu. Obecnie trwają prace Komitetu Sterującego nad oceną aplikacji i wyłonieniem projektów, które uzyskają środki finansowe na ich realizację w ramach INTERREG IIIC.
1.1.4 Projekt CIVITAS II - Program Czystego Transportu Miejskiego
W projekcie tym Kraków uczestniczy z Genua, Burgos (Hiszpania” ) i Stuttgartem. Inicjatywa ta jest adresowana do miast, które chcą wpływać na realizowaną politykę transportową i podążać w kierunku czystego transportu miejskiego. W listopadzie 2003 r. podpisano w UMK oficjalną deklarację współpracy Krakowa i Genui, a 18 grudnia 2003 r. przygotowany projekt został przedstawiony Komisji Europejskiej, która we wrześniu 2004 r. zdecydowała o przyznaniu dofinansowania 4 miastom (połączono dwa projekty: ACTIV21 i SUMO w jeden projekt „CARAVEL). Projekt będzie realizowany w latach 2005 – 2008 i zakłada wymianę doświadczeń i technologii oraz wdrożenie wspólnych rozwiązań w dziedzinie ekologicznego transportu miejskiego.
W ramach części krakowskiej finansowanie przedstawia się następująco:
Gmina Miejska Kraków 1 164 284 (dofinansowanie: 470 142 euro)
MPK S.A 1 685 700 (dofinansowanie: 850 182 euro)
Politechnika Krakowska 230 000 (dofinansowanie: 230 000 euro)
Agencja Rozwoju Miasta 200 160 (dofinansowanie: 100 080 euro)
1.2 Udział w programach unijnych:
1.2.1 Udział w przygotowaniu studium wykonalności i wniosku pn. „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej” – etap I w ramach Działania 1.6 „Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach” Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004 – 2006 złożonego do Ministerstwa Gospodarki i Pracy RP.
1.2.2 Udział w przygotowaniu wniosku pn. „Przebudowa ciągu tramwajowo-autobusowego w ulicach Monte Cassino – Kapelanka – Brożka” w ramach Działania 1.1.2 „Infrastruktura transportu publicznego” Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004 – 2006 złożonego do Marszałka Województwa Małopolskiego.
1.2.3 Uczestnictwo w programie SMILE (Sustainable Mobility Initiatives for Local Environment) w ramach programu LIFE Komisji Europejskiej. Kraków został przedstawiony jako jedno z wzorcowych miast prowadzących proekologiczną politykę transportową, w publikacji na temat programu SMILE. Program ten, współfinansowany przez Komisje Europejską, dotyczył rozwiązań wdrożonych w transporcie w różnych miastach Europy. Jego celem była wymiana doświadczeń pomiędzy miastami europejskimi, przy szczególnym zwróceniu uwagi na stosowanie zasad polityki zrównoważonego rozwoju. Organizatorzy programu zwrócili uwagę na Kraków, jako miasto posiadające proekologiczną politykę transportowa. Przy wstępnej weryfikacji funkcjonowania systemu transportu (komunikacji publicznej, ograniczeń w dostępności samochodem do obszaru Śródmieścia, działalności związanej z Europejskim Tygodniem Mobilności oraz działań na rzecz rozwoju sieci ścieżek rowerowych w Krakowie) zaproponowali udział w programie. W grudniu 2004 przedstawiciele UMK uczestniczyli w warsztatach podsumowujących program SMILE w Berlinie, podczas których dokonano prezentacji osiągnięć Krakowa w zakresie polityki zrównoważonego rozwoju.
1.2.4 Zarząd Gospodarki Komunalnej zgłosił do Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego wniosek pn. „Odwodnienie terenów miasta i ochrona przed powodzią – odwodnienie os. Rybitwy – Przewóz”. Wniosek ten został odrzucony na etapie oceny merytoryczno – technicznej, ale prace nad wnioskiem są nadal prowadzone.
1.2.5 Przystąpiono do opracowywania wniosków dla projektów możliwych do zgłoszenia w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego 2004 – 2006 dla zadań:
- Centrum Aktywnego Wypoczynku – KS Borek
- Rewaloryzacja zabytkowych parków na terenie Krakowa
- Budowa zaplecza Toru Kajakarstwa Górskiego – II etap
1.2.6 Od 2003 roku, we wrześniu organizowana jest w Krakowie, pod auspicjami Komisji Europejskiej, akcja Europejski Dzień bez Samochodu oraz Europejski Dzień Mobilności .
1.2.7 W grudniu 2004 roku, Urząd Miasta Krakowa, przy współpracy Europejskiej Akademii Środowiska Miejskiego z Berlina, zorganizował warsztaty szkoleniowe dotyczące Dyrektywy 2002/49/EG, która jest podstawowym aktem prawnym w krajach Unii Europejskiej w zakresie oceny i zarządzania hałasem w środowisku.
1.2.8 Od maja 2004 roku do jesieni 2005 r. przedstawiciele Krakowa uczestniczą w warsztatach organizowanych przez Centrum Badań Wspólnych Komisji Europejskiej we współpracy z Ministerstwem Środowiska w ramach projektu „Od toksycznych emisji do konsekwencji zdrowotnych”.