Dokument archiwalny
Informacja dotycząca kształcenia uczniów w klasach integracyjnych
w roku szkolnym 2008/2009
Podstawa prawna: art. 71 b ust. 5 i 5a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty
(tekst jednolity z 2004r. Dz. U. Nr 256 poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
Uprawnionym do uczęszczania do klasy integracyjnej jest uczeń posiadający aktualne orzeczenie do kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, a zalecające kształcenie dziecka w tej formie. Orzeczenie takie jest podstawą do wydania skierowania dla ucznia do konkretnej szkoły prowadzącej klasy integracyjne. Skierowanie dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Miejskiej Kraków wydaje Wydział Edukacji Urzędu Miasta Krakowa na pisemny wniosek rodziców, który powinien zostać złożony w Urzędzie Miasta Krakowa na Dzienniku Podawczym Wydziału Edukacji, ul. Stachowicza 18, niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Do wniosku załączyć należy kopię przedmiotowego orzeczenia.
Uczeń uprawniony, kierowany jest do klasy integracyjnej w szkole położonej najbliżej miejsca zamieszkania i dysponującej wolnym miejscem.
Wykaz szkół podstawowych, gimnazjów i ponadgimnazjalnych prowadzących oddziały integracyjne na terenie Gminy Miejskiej Kraków:
1. Szkoła Podstawowa nr 3, ul. Topolowa 22,
2. Szkoła Podstawowa nr 22, ul. Chmielowskiego 1,
3. Szkoła Podstawowa nr 30, ul. Konfederacka 12,
4. Szkoła Podstawowa nr 75, ul. Grochowska 20,
5. Szkoła Podstawowa nr 107, ul. Zdrowa 6,
6. Szkoła Podstawowa nr 144, os. Bohaterów Września 13,
7. Szkoła Podstawowa nr 162, ul. Stojałowskiego 31,
8. Gimnazjum nr 11, ul. Seniorów Lotnictwa 5,
9. Gimnazjum nr 12, ul. Kluczborska 3,
10. Gimnazjum nr 37, os. Złotego Wieku 36,
11. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 14 (Gimnazjum nr 36, XXX LO), os. Dywizjonu 303 66,
12. Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 1 (Szkoła Podstawowa nr 12, Gimnazjum nr 15), al. Kijowska 3,
13. Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 2 (Szkoła Podstawowa nr 151, Gimnazjum nr 23), ul. Lipińskiego 2,
14. Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 3 (Szkoła Podstawowa nr 158, Gimnazjum nr 25), ul. Strąkowa 3a,
15. Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 4 (Szkoła Podstawowa nr 148, Gimnazjum nr 32), ul. Żabia 20,
16. Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 5 (Szkoła Podstawowa nr 105, Gimnazjum nr 49), os. Słoneczne 12,
17. Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 6 (Szkoła Podstawowa nr 98, Gimnazjum nr 74), os. Na Stoku 52,
18. Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 7 (Szkoła Podstawowa nr 90, Gimnazjum nr 75), ul. Serbska 14,
19. XXIII LO (Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 9), ul. Seniorów Lotnictwa 5,
20. Zespół Szkół Poligraficzno-Księgarskich, os. Tysiąclecia 38,
21. Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego, Plac Matejki 11,
22. XXIX Liceum Ogólnokształcące, ul. Cechowa 57.
Gmina Miejska Kraków prowadzi 14 szkół podstawowych, 11 gimnazjów i 5 szkół ponadgimnazjalnych z oddziałami integracyjnymi. W roku szkolnym 2008/09 placówki te prowadzą odpowiednio: 159 (SP), 122 (G) i 16 (PG) oddziałów integracyjnych, co zabezpiecza potrzeby uczniów z orzeczeniami do kształcenia specjalnego.
Szkoły integracyjne zlokalizowane są we wszystkich dzielnicach Miasta (w układzie 4 dzielnic). Szkoły integracyjne obejmują kształceniem uczniów z następującymi rodzajami niepełnosprawności:
• upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, cechy autyzmu, zespół Downa, zaburzenia
w zachowaniu, zaburzenia emocjonalne, niedostosowanie społeczne, niepełnosprawność ruchowa, wady wymowy, wady słuchu, wady wzroku.
W klasach integracyjnych uczniowie mają zapewnioną pomoc nauczyciela wspomagającego, a ponadto rokrocznie Miasto przyznaje dodatkową etatyzację specjalistów dla każdej szkoły prowadzącej oddziały integracyjne, adekwatną do rodzajów deficytów i liczby uczniów wymagających wsparcia. Dodatkowe etaty do wspomagania procesu edukacyjnego uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych obejmują pedagogów, psychologów, terapeutów, logopedów, nauczycieli gimnastyki korekcyjnej z elementami rehabilitacji ruchowej i innych specjalistów wnioskowanych przez dyrektorów szkół integracyjnych.
W roku szkolnym 2008/09 dodatkowa etatyzacja w szkołach integracyjnych wyniosła 25,95 etatów.