Od 2003 do 2009 roku, na mocy porozumień pomiędzy Komendantem Wojewódzkim Policji a Prezydentem Miasta Krakowa Miasto współfinansowało służbę poborowych w ramach służby kandydackiej Policji. Pierwsza edycja służby kandydackiej rozpoczęła się 1 lipca 2003 r. Początkowo służbę na terenie Miasta prowadziło 100 poborowych, w latach następnych liczbę zwiększono do 200.
Bezpośrednim realizatorem zadania była Policja.
Piesze patrole funkcjonariuszy kierowane były w miejsca największego zagrożenia przestępczością na terenie całego miasta. Działania dwóch pododdziałów (każdy po 100 osób) obejmowały przede wszystkim:
- stałe patrolowanie przez patrole piesze ulic Miasta, osiedli mieszkalnych i innych miejsc publicznych (codzienne 8-godzine służby patrolowe),
- podejmowanie interwencji w przypadkach naruszania bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,
- eliminowanie zagrożeń związanych ze spożywaniem napojów alkoholowych w miejscach publicznych oraz gromadzeniem się agresywnych grup młodzieży.
Przy planowaniu służb w poszczególnych rejonach miasta uwzględniane były wnioski Rad Dzielnic Miasta Krakowa, Straży Miejskiej Miasta Krakowa oraz analiza zagrożeń prowadzona przez Policję.
Inicjatywa dotycząca zorganizowania służby kandydackiej poborowych w Policji na terenie Krakowa została bardzo dobrze oceniona. Spełnione zostały podstawowe założenia dotyczące tej służby, tj. poprawa bezpieczeństwa na terenie miasta (interwencje, działania prewencyjne) oraz poprawa poczucia bezpieczeństwa u mieszkańców (patrole częściej widoczne, służba pełniona pieszo).
Na finansowanie służby kandydackiej Miasto przeznaczyło w latach 2003-2009 prawie 17 mln 800 tys zł.
W związku z ustaniem powszechnego poboru do Wojska Polskiego i uzawodowieniem armii zakończono realizację tego zadania.