Kompleksowe Badania Ruchu stanowią podstawowe narzędzie do pozyskania danych na temat podróży mieszkańców, przemieszczeń towarów, a także ruchu stanowiącego wynik tych zjawisk. Po raz ostatni tego typu badania na szeroką skalę zostały przeprowadzone w Krakowie w latach 2013-2014.
W roku 2023 przeprowadzone zostały Kompleksowe Badania Ruchu w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym, na które składały się: badania ankietowe podróży oraz pomiary napełnień w pojazdach komunikacji zbiorowej. Zadanie zrealizowane zostało w ramach projektu współfinansowanego z Funduszy Europejskich: POIS.06.01.00-00-0084/22 pn. „Od idei do zmiany – Plan Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej”.
Badania ankietowe podróży, przeprowadzone w maju i czerwcu 2023 roku, składały się z dwóch niezależnych od siebie badań ankietowych realizowanych w gospodarstwach domowych oraz na parkingach w systemie P+R.
Łącznie w trakcie realizacji badania ankietowego w gospodarstwach domowych przebadanych zostało 10 tys. gospodarstw domowych (21 087 respondentów), z czego 6 tys. gospodarstw domowych w Krakowie, a pozostałe na terenie 35 gmin otaczających miasto.
Na podstawie otrzymanych wyników, oszacowano, że mieszkańcy Miasta Krakowa wykonują prawie 1,5 mln podróży dziennie, a średnia liczba podróży odbywanych przez jednego mieszkańca w dniu roboczym wynosi 1,92.
Średni czas trwania podróży mieszkańców Miasta wynosi prawie 30 min.
Wśród podróży niepieszych dominują podróże realizowane komunikacją zbiorową (54%). Udział komunikacji indywidualnej w realizowanych podróżach wynosi 39%, a roweru 5%. Przeprowadzone badania ankietowe potwierdzają wzrost wykorzystania roweru w podróżach realizowanych przez mieszkańców Miasta.
W czasie badania ankietowego użytkowników systemu P+R przeprowadzono wywiady ankietowe na 15 wybranych parkingach funkcjonujących w systemie P+R.
Najwięcej respondentów przyjechało na parkingi P+R z gmin: Niepołomice, Zabierzów, Wieliczka, Skawina oraz Kocmyrzów-Luborzyca. Spośród respondentów którzy przyjechali na parkingi P+R z obszaru Miasta Krakowa, najwięcej respondentów rozpoczęło podróże w dzielnicach: Podgórze, Swoszowice, Bieżanów-Prokocim oraz Stare Miasto. Miejscem docelowym podróży użytkowników parkingów P+R najczęściej było Miasto Kraków (87%). 47% podróży do Krakowa respondenci realizowali do dzielnicy Stare Miasto, natomiast rzadziej wskazywali takie dzielnice jak: Podgórze (11%) oraz Grzegórzki (9%).
Wśród powodów korzystania z systemu P+R respondenci najczęściej wskazywali niższy koszt podróży oraz omijanie korków w obrębie miasta i/lub na wjeździe do Miasta.
Pomiary napełnień w pojazdach komunikacji zbiorowej przeprowadzone zostały w październiku 2023 roku i swym zakresem obejmowały pomiary w pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie, której organizatorem jest Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie oraz w pociągach aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych na obszarze Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego. Pomiary polegały na zliczaniu osób wsiadających oraz wysiadających z pojazdów publicznego transportu zbiorowego wraz z odnotowaniem czasu odjazdu z przystanków / stacji kolejowych.
Jako zakres terytorialny przeprowadzenia pomiarów wyznaczono:
W wyniku przeprowadzonych pomiarów, zliczono łącznie ponad 630 tys. pasażerów podróżujących liniami tramwajowymi, ponad 400 tys. pasażerów podróżujących autobusowymi liniami miejskimi oraz prawie 48 tys. pasażerów na ww. autobusowych liniach aglomeracyjnych.
Ponadto, w czasie przeprowadzonych pomiarów, przebadanych zostało 4 307 kursów pociągów, w których zliczono ponad 50 tys. pasażerów.
Linki:
Raport – pomiary napełnień w pojazdach komunikacji zbiorowej w ramach KBR 2023