Opis realizacji zadania
"Wprowadzenie do edukacji szkolnej zajęć dla dzieci z zakresu etyki społecznej" w ramach Akcji Masowej "Przejrzysta Polska"
Zadanie powyższe jest realizowane w ramach III zasady: Zasady partycypacji społecznej. Realizowane było ono w dwóch etapach. Etap pierwszy - szkolenia nauczycieli, etap drugi - wprowadzenie w szkołach do programów nauczania i wychowania treści z zakresu etyki życia publicznego. Etap pierwszy, czyli szkolenia dla nauczycieli realizowany był we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej, które w ramach programu "Młodzi przeciw korupcji" opracowało pakiet scenariuszy lekcji możliwych do wykorzystania na lekcjach wiedzy o społeczeństwie, historii, podstaw przedsiębiorczości, języka polskiego czy godzin wychowawczych. Scenariusze obejmują następujące tematy zajęć:
- Omówienie przyczyn i skutków korupcji dla obywateli, państwa i gospodarki
- Poznanie metod zapobiegania i zwalczania korupcji
- Planowanie działań antykorupcyjnych w swoim otoczeniu
W maju i czerwcu 2005 roku zorganizowano szkolenia dla nauczycieli historii, WOS-u, przedsiębiorczości, języka polskiego, wychowawców klas, opiekunów samorządu szkolnego, pedagogów szkolnych oraz wszystkich innych zainteresowanych tą tematyką. W trakcie szkoleń zostały zaprezentowane scenariusze lekcji o których mowa powyżej. Poza analizą możliwości wykorzystania scenariuszy lekcji, nauczyciele zastanawiali się nad kodeksem etyki zawodowej, a także nad możliwościami przeprowadzenia projektów uczniowskich dotyczących tematyki związanej z przeciwdziałaniem korupcji. Uczestnicy szkolenia zostali wyposażeni w podstawową wiedzę metodyczną niezbędną w pracy metodą projektu. Integralną częścią szkolenia było również zapoznanie nauczycieli ze scenariuszem lekcji możliwej do przeprowadzenia w starszych klasach gimnazjum i w szkołach ponadgimnazjalnych, który umożliwia uczniom zapoznanie się z zasadami akcji "Przejrzysta Polska". Nauczyciele biorący udział w warsztatach zostali przygotowani nie tylko do prowadzenia zajęć z etyki życia publicznego z młodzieżą, ale także do przekazania niezbędnych informacji radom pedagogicznym, w swoich szkołach, na temat założeń akcji "Przejrzysta Polska".
W szkoleniach uczestniczyło 128 nauczycieli. Dążyliśmy do tego, aby co najmniej jeden nauczyciel gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej odbył szkolenie w zakresie programu "Młodzi przeciw korupcji".
Efektem przeprowadzonych szkoleń są działania nauczycieli podjęte w swoich macierzystych szkołach. Na podstawie przeprowadzonej ankiety oraz informacji zawartych na stronie internetowej Centrum Edukacji Obywatelskiej można stwierdzić, że tematyka dotycząca zasad etyki życia społecznego została w niektórych szkołach podjęta już w ubiegłym roku, a w innych jest realizowana w bieżącym roku szkolnym. Przebieg drugiego etapu realizacji zadania, czyli włączania tematyki z zakresu etyki życia publicznego do programów nauczania i wychowania przedstawiono w załączonej tabeli.
Poza opisanymi działaniami przekazano do bibliotek szkolnych publikacje wspomagające nauczycieli w realizacji tej tematyki. Były to pozycje:
1. Pakiet scenariuszy zajęć "Młodzi przeciw korupcji".
2. "Przewodnik młodego obywatela" - podręcznik do WOS dla szkół ponadgimnazjalnych.
3. "Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej" cz. I i cz. II - podręcznik dla gimnazjum.
4. Program "Młodzi obywatele działają".
5. Ulotki zawierające oferty szkoleniowe dla rad pedagogicznych "Akademii SUS".
Można mieć nadzieję, że tematyka dotycząca uczciwości życia publicznego i przeciwdziałania korupcji nie będzie działaniem akcyjnym, ale na stałe wpisze się w programy realizowane w naszych szkołach.
[WORD]