Elektroniczna rekrutacja do gimnazjów na rok szkolny 2014/2015
W związku z Decyzją Małopolskiego Kuratora Oświaty w Krakowie z dnia 3 lutego 2014 r. w sprawie terminów rekrutacji na rok szkolny 2014/2015 uprzejmie informuję, że rekrutacja do samorządowych gimnazjów (oprócz gimnazjów specjalnych i gimnazjów prowadzących oddziały przysposabiające do pracy) na rok szkolny 2014/2015 odbywać się będzie, podobnie jak w roku ubiegłym, z wykorzystaniem elektronicznego systemu rekrutacji gimnasio (www.portaledukacyjny.krakow.pl) od 3 marca do 20 czerwca 2014 roku.
W Krakowie nabór do klas pierwszych na rok szkolny 2014/2015 będzie prowadzony w 51 samorządowych gimnazjach. Szkoły będą rekrutowały uczniów do grup ogólnodostępnych, integracyjnych, terapeutycznych, sportowych, dwujęzycznych, przygotowujących do egzaminu Deutsches Sprachdiplom i z programami autorskimi.
Rekrutacja do klas ogólnodostępnych prowadzona będzie w oparciu o ujednolicone kryteria rekrutacyjne we wszystkich krakowskich samorządowych gimnazjach.
Do klasy pierwszej publicznego gimnazjum, któremu ustalono obwód, przyjmuje się na podstawie zgłoszenia rodziców młodzież zamieszkałą w tym obwodzie.
Kandydaci zamieszkali poza obwodem publicznego gimnazjum mogą być przyjęci do klasy pierwszej po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli dane publiczne gimnazjum nadal dysponuje wolnymi miejscami.
Do grup terapeutycznych, sportowych, dwujęzycznych, przygotowujących do Deutsches Sprachdiplom i realizujących programy autorskie rekrutacja prowadzona będzie z uwzględnieniem dodatkowych kryteriów (informacje szczegółowe w tym zakresie znajdują się na stronach internetowych szkół).
Elektroniczna rekrutacja do gimnazjów odbywać się będzie od 3 marca do 20 czerwca 2014 roku.
Na stronie www.portaledukacyjny.krakow.pl zamieszczony jest wykaz samorządowych gimnazjów, które uczestniczą w elektronicznej rekrutacji. Przeglądając strony internetowe szkół uczniowie i ich rodzice mogą zapoznać się z ofertą szkół i dokonać wyboru gimnazjum. W celu zapisania dziecka do gimnazjum rodzic powinien kliknąć na baner: „Rekrutacja do gimnazjów”. W panelu publicznym modułu rekrutacji można wypełnić podanie do gimnazjum, następnie wydrukować, podpisać i dostarczyć do sekretariatu szkoły podstawowej, do której dziecko uczęszcza. Innym sposobem zapisania ucznia do gimnazjum jest wydrukowanie podania z systemu, wypełnienie odręczne, podpisanie i dostarczenie do sekretariatu szkoły. Podanie można też pobrać i wypełnić w sekretariacie szkoły. Podanie może wypełnić również uczeń klasy szóstej na zajęciach pod opieką nauczyciela lub wychowawcy, wydrukować, przedstawić rodzicowi do akceptacji i podpisu, a następnie złożyć w sekretariacie szkoły podstawowej lub u wychowawcy klasy w terminie do 20 czerwca 2014 r. Administracja szkoły podstawowej weryfikuje złożone podanie, zatwierdza i wprowadza do systemu.
Jeżeli dziecko jest uczniem szkoły podstawowej nie prowadzonej przez Gminę Miejską Kraków lub uczniem spoza Krakowa i stara się o przyjęcie do samorządowego gimnazjum, to podanie należy złożyć w sekretariacie gimnazjum, do którego kandydat ubiega się o przyjęcie (gimnazjum pierwszego wyboru) – do 20 czerwca 2014 r. Ponadto w terminie od 27 czerwca do 2 lipca 2014 r. – do godz. 15:00 - należy przedłożyć do wglądu świadectwo ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczenie o szczegółowych wynikach ze sprawdzianu w klasie szóstej w celu wprowadzenia danych do systemu. Obowiązek wprowadzenia danych należy do administracji gimnazjum.
Do oddziałów integracyjnych, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), przyjmowani są:
1) na podstawie skierowania uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (3-5 uczniów w oddziale liczącym nie więcej niż 20 uczniów) wydanego przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, na podstawie odrębnych przepisów. Uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Miejskiej Kraków do odpowiedniej szkoły kieruje poradnia psychologiczno-pedagogiczna. Przy wskazywaniu szkoły poradnia bierze pod uwagę odległość miejsca zamieszkania ucznia od szkoły.
W przypadku niewyrażenia zgody przez rodziców (prawnych opiekunów) na kształcenie we wskazanej przez poradnię szkole skierowanie wydaje Wydział Edukacji UMK. Dla uczniów zamieszkałych poza Gminą Miejską Kraków skierowanie wydaje Wydział Edukacji UMK, w miarę wolnych miejsc (obowiązek zapewnienia odpowiedniej formy kształcenia dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ciąży na jednostce samorządu terytorialnego właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka).
2) uczniowie nieposiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (15-17 uczniów w oddziale liczącym nie więcej niż 20 uczniów) na takich samych zasadach jak do oddziału ogólnodostępnego.
Kandydat do gimnazjum, które objęte jest systemem rekrutacji elektronicznej, ma możliwość dokonania wyboru trzech szkół, w tym jednej obwodowej, którą powinien zaznaczyć jako 3 opcję.
Lista kandydatów zakwalifikowanych do oddziałów klasy pierwszej gimnazjum oraz kandydatów niezakwalifikowanych do oddziałów klasy pierwszej zostanie ogłoszona przez szkolne komisje rekrutacyjne w gimnazjach 7 lipca 2014 roku o godz. 13.00.
W celu potwierdzenia woli podjęcia nauki w danym gimnazjum przez kandydatów umieszczonych na listach zakwalifikowanych do przyjęcia, należy złożyć w gimnazjum oryginał świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i oryginał zaświadczenia o wynikach sprawdzianu w klasie szóstej w terminie od 7 lipca do 9 lipca 2014 roku do godz. 13.00.
Podanie do publicznej wiadomości list kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do gimnazjum nastąpi 10 lipca 2014 roku godz. 13.00 – umieszczenie list w widocznym miejscu w siedzibie szkoły i udostępnienie wyników w systemie.
Liczba wolnych miejsc w gimnazjach po ogłoszeniu wyników rekrutacji będzie wyświetlana w trybie on-line na stronach portalu. Kandydaci, którzy nie zostali przyjęci do wybranych szkół w pierwszym terminie mogą uczestniczyć w postępowaniu uzupełniającym, które będzie trwało od 10 lipca 2014 r. do 29 sierpnia 2014 r. Od 10 lipca br. od godz. 13.00 będzie można złożyć oryginały dokumentów do gimnazjów, które posiadają wolne miejsca i w postępowaniu uzupełniającym starać się o przyjęcie.