Zasady elektronicznej rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2013/2014
W związku z Decyzją Małopolskiego Kuratora Oświaty w Krakowie z dnia 14 stycznia 2013 r. w sprawie terminów rekrutacji na rok szkolny 2013/2014 uprzejmie informuję, że rekrutacja do samorządowych gimnazjów (oprócz gimnazjów specjalnych i gimnazjów prowadzących oddziały przysposabiające do pracy) na rok szkolny 2013/2014 odbywać się będzie, podobnie jak w roku ubiegłym, na Platformie Edukacyjnej (www.portaledukacyjny.krakow.pl) od 4 marca do 26 kwietnia 2013 roku.
W Krakowie nabór do klas pierwszych na rok szkolny 2013/2014 będzie prowadzony w 52 samorządowych gimnazjach. Szkoły będą rekrutowały uczniów do grup ogólnodostępnych, integracyjnych, terapeutycznych, sportowych, dwujęzycznych, przygotowujących do egzaminu Deutsches Sprachdiplom i z programami autorskimi.
Rekrutacja do klas ogólnodostępnych prowadzona będzie w oparciu o ujednolicone kryteria rekrutacyjne we wszystkich krakowskich samorządowych gimnazjach. Uczniowie mieszkający w obwodzie szkoły są przyjmowani w pierwszej kolejności, natomiast uczniowie spoza obwodu są rekrutowani w oparciu o kryteria i w miarę wolnych miejsc. Do grup integracyjnych, terapeutycznych, sportowych, dwujęzycznych, przygotowujących do Deutsches Sprachdiplom i realizujących programy autorskie rekrutacja prowadzona będzie z uwzględnieniem dodatkowych kryteriów (informacje szczegółowe w tym zakresie znajdują się na stronach internetowych szkół).
Elektroniczna rekrutacja do gimnazjów odbywać się będzie od 4 marca do 26 kwietnia 2013 roku. Na stronie www.portaledukacyjny.krakow.pl zamieszczony jest wykaz samorządowych gimnazjów. Przeglądając strony internetowe szkół uczniowie i ich rodzice mogą zapoznać się z ofertą szkół i dokonać wyboru gimnazjum. W celu zapisania dziecka do gimnazjum rodzic powinien kliknąć na baner: „Rekrutacja do gimnazjów”. W panelu publicznym modułu rekrutacji można wypełnić podanie do gimnazjum, następnie wydrukować, podpisać i dostarczyć do sekretariatu szkoły podstawowej, do której dziecko uczęszcza. Innym sposobem zapisania ucznia do gimnazjum jest wydrukowanie podania z systemu, wypełnienie odręczne, podpisanie i dostarczenie do sekretariatu szkoły. Podanie można też pobrać i wypełnić w sekretariacie szkoły. Podanie może wypełnić również uczeń klasy szóstej na zajęciach z informatyki pod opieką nauczyciela lub wychowawcy, wydrukować, przedstawić rodzicowi do akceptacji i podpisu, a następnie złożyć w sekretariacie szkoły podstawowej lub u wychowawcy klasy w terminie do 26 kwietnia br. do godz. 15:00. Administracja szkoły podstawowej weryfikuje złożone podanie, zatwierdza i wprowadza do systemu.
Jeżeli dziecko jest uczniem szkoły podstawowej nie prowadzonej przez Gminę Miejską Kraków lub uczniem spoza Krakowa i stara się o przyjęcie do samorządowego gimnazjum, to podanie należy złożyć w sekretariacie gimnazjum, do którego kandydat ubiega się o przyjęcie – do 26 kwietnia do godz. 15. Ponadto w terminie do 2 lipca br. – do godz. 15:00 - należy przedłożyć do wglądu świadectwo ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczenie o szczegółowych wynikach ze sprawdzianu w klasie szóstej w celu wprowadzenia danych do systemu. Obowiązek wprowadzenia danych należy do administracji gimnazjum.
Do oddziałów integracyjnych dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (3-5 uczniów) przyjmowane są na podstawie skierowania. Uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Miejskiej Kraków do odpowiedniej szkoły kieruje poradnia psychologiczno-pedagogiczna. Przy wskazywaniu szkoły poradnia bierze pod uwagę odległość miejsca zamieszkania ucznia od szkoły. W przypadku niewyrażenia zgody przez rodziców (prawnych opiekunów) na kształcenie we wskazanej przez poradnię szkole skierowanie wydaje Wydział Edukacji UMK. Dla uczniów zamieszkałych poza Gminą Miejską Kraków skierowanie wydaje Wydział Edukacji UMK, w miarę wolnych miejsc (obowiązek zapewnienia odpowiedniej formy kształcenia dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ciąży na jednostce samorządu terytorialnego właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka). Do systemu rekrutacyjnego dane dziecka zostają wprowadzone przez gimnazjum, do którego zostało skierowane.
Dzieci pełnosprawne (15-17 uczniów) rekrutują się do oddziałów integracyjnych na takich samych zasadach jak do oddziałów ogólnodostępnych (wymagany jest wniosek rodziców/prawnych opiekunów).
Kandydat do gimnazjum, które objęte jest systemem rekrutacji elektronicznej, ma możliwość dokonania wyboru trzech szkół, w tym jednej obwodowej, którą powinien zaznaczyć jako 3 opcję. Istnieje również możliwość dokonania korekty wyboru gimnazjum w terminie od 10 do 14 czerwca 2013 roku.
Lista kandydatów zakwalifikowanych do oddziałów klasy pierwszej gimnazjalnej oraz listy kandydatów niezakwalifikowanych do oddziałów klasy pierwszej zostanie ogłoszona przez dyrektorów gimnazjów i szkolne komisje rekrutacyjno-kwalifikacyjne 3 lipca 2013 roku.
W celu potwierdzenia woli podjęcia nauki w danym gimnazjum przez kandydatów umieszczonych na listach zakwalifikowanych do przyjęcia, należy złożyć w gimnazjum oryginał świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i oryginał zaświadczenia o wynikach sprawdzianu w klasie szóstej w terminie od 3 lipca do 5 lipca 2013 roku do godz. 13.00.
Ogłoszenie list uczniów przyjętych do gimnazjum nastąpi 10 lipca 2013 roku do godz. 12.00 – wywieszenie list na drzwiach szkoły i udostępnienie wyników w systemie. Po tym terminie będzie prowadzona jeszcze rekrutacja uzupełniająca. Liczba wolnych miejsc w gimnazjach po ogłoszeniu wyników rekrutacji będzie wyświetlana w trybie on-line na stronach portalu. Kandydaci, którzy nie zostali przyjęci do wybranych szkół w pierwszym terminie mogą uczestniczyć w rekrutacji uzupełniającej. Od 10 lipca br. będzie można złożyć oryginały dokumentów do gimnazjów, które posiadają wolne miejsca i w rekrutacji uzupełniającej starać się o przyjęcie.