Zasady elektronicznej rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2015/2016
W związku z Zarządzeniem nr 5/15 Małopolskiego Kuratora Oświaty z dnia 2 lutego 2015 r. w sprawie postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2015/2016 uprzejmie informuję, że postępowanie rekrutacyjne do krakowskich samorządowych gimnazjów (oprócz gimnazjów specjalnych i gimnazjów prowadzących oddziały przysposabiające do pracy) na rok szkolny 2015/2016 odbywać się będzie, podobnie jak w roku ubiegłym, z wykorzystaniem elektronicznego systemu rekrutacji gimnasio (www.portaledukacyjny.krakow.pl) od 23 marca do 19 czerwca 2015 roku.
W Krakowie nabór do klas pierwszych na rok szkolny 2015/2016 będzie prowadzony w 51 samorządowych gimnazjach. Szkoły mogą rekrutować uczniów do grup ogólnodostępnych, integracyjnych, terapeutycznych, sportowych, dwujęzycznych, przygotowujących do egzaminu Deutsches Sprachdiplom i z programami autorskimi.
Rekrutacja do klas ogólnodostępnych prowadzona będzie w oparciu o ujednolicone kryteria rekrutacyjne we wszystkich krakowskich samorządowych gimnazjach.
Do klasy pierwszej publicznego gimnazjum, któremu ustalono obwód, przyjmuje się na podstawie zgłoszenia rodziców młodzież zamieszkałą w tym obwodzie.
Kandydaci zamieszkali poza obwodem publicznego gimnazjum mogą być przyjęci do klasy pierwszej po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli dane publiczne gimnazjum nadal dysponuje wolnymi miejscami.
Do grup terapeutycznych, sportowych, dwujęzycznych rekrutacja prowadzona będzie z uwzględnieniem dodatkowych kryteriów (informacje szczegółowe w tym zakresie znajdują się na stronach internetowych szkół).
Elektroniczna rekrutacja do gimnazjów odbywać się będzie od 23 marca do 19 czerwca 2015 roku do godz. 15.00.
Na stronie Portalu Edukacyjnego Miasta Krakowa, tj. www.portaledukacyjny.krakow.pl zamieszczony jest wykaz krakowskich samorządowych gimnazjów, które uczestniczą w elektronicznej rekrutacji. Przeglądając strony internetowe szkół a także wchodząc na stronę systemu elektronicznej rekrutacji, tj. www.krakow.gimnasio.pl uczniowie i ich rodzice mogą zapoznać się z ofertą szkół i dokonać wyboru gimnazjum.
W celu zapisania dziecka do gimnazjum rodzic powinien wejść na stronę www.krakow.gimnasio.pl lub na stronie www.portaledukacyjny.krakow.pl kliknąć na baner „Rekrutacja do gimnazjów”, a w dalszej kolejności kliknąć na napis „Przejdź do strony dla rodziców”, następnie
→ W panelu publicznym modułu rekrutacji można wypełnić podanie do gimnazjum, następnie wydrukować, podpisać i dostarczyć do sekretariatu szkoły podstawowej, do której dziecko uczęszcza. Innym sposobem zapisania ucznia do gimnazjum jest wydrukowanie podania z systemu, wypełnienie odręczne, podpisanie i dostarczenie do sekretariatu szkoły. Podanie można też pobrać i wypełnić w sekretariacie szkoły. Podanie może wypełnić również uczeń klasy szóstej na zajęciach pod opieką nauczyciela lub wychowawcy, wydrukować, przedstawić rodzicowi do akceptacji i podpisu, a następnie złożyć w sekretariacie szkoły podstawowej lub u wychowawcy klasy w terminie do 19 czerwca 2015 r. do godz. 15.00.
Administracja szkoły podstawowej weryfikuje złożone podanie, wprowadza do systemu i zatwierdza.
Jeżeli dziecko jest uczniem szkoły podstawowej nie prowadzonej przez Gminę Miejską Kraków lub uczniem spoza Krakowa i stara się o przyjęcie do krakowskiego samorządowego gimnazjum, to podanie należy złożyć w sekretariacie gimnazjum, do którego kandydat ubiega się o przyjęcie (gimnazjum pierwszego wyboru) – od 23 marca do 19 czerwca 2015 r. do godziny 15.00.
Ponadto w terminie od 26 czerwca do 30 czerwca 2015 r. – do godz. 15:00 - należy przedłożyć do wglądu świadectwo ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczenie o szczegółowych wynikach ze sprawdzianu w klasie szóstej w celu wprowadzenia danych do systemu. Obowiązek wprowadzenia danych należy do administracji gimnazjum.
Do oddziałów integracyjnych, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), przyjmowani są:
1) na podstawie skierowania uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (3-5 uczniów w oddziale liczącym nie więcej niż 20 uczniów) wydanego przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej. Uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Miejskiej Kraków do odpowiedniej szkoły kieruje Wydział Edukacji UMK. Przy wskazywaniu szkoły bierze się pod uwagę odległość miejsca zamieszkania ucznia od szkoły. Dla uczniów zamieszkałych poza Gminą Miejską Kraków skierowanie wydaje również Wydział Edukacji UMK, w miarę wolnych miejsc (obowiązek zapewnienia odpowiedniej formy kształcenia dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ciąży na jednostce samorządu terytorialnego właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka).
2) uczniowie nieposiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (15-17 uczniów w oddziale liczącym nie więcej niż 20 uczniów) na takich samych zasadach jak do oddziału ogólnodostępnego.
Kandydat do gimnazjum, które objęte jest systemem rekrutacji elektronicznej, ma możliwość dokonania wyboru dowolnej liczby szkół (wskazuje się kolejność wybranych gimnazjów w porządku od najbardziej do najmniej preferowanych szkół).
Na ostatniej pozycji kandydat powinien zaznaczyć w szkole obwodowej grupę rekrutacyjną, która ma zaznaczone kryterium obwodowości. Postępowanie takie zapewni – w razie niezakwalifikowania się do wcześniej wskazanych grup – miejsce w szkole obwodowej. W przypadku, gdy kandydat zostanie zakwalifikowany do szkoły innej niż szkoła obwodowa będzie można prowadzić na to miejsce rekrutację dla innych uczniów.
Kandydat, który jako pierwsze wybiera gimnazjum obwodowe (tj. w gimnazjum obwodowym grupę rekrutacyjną, która ma zaznaczone kryterium obwodowości), powinien zaznaczyć je na pierwszym miejscu, a pozostałych miejsc już nie wypełnia, ponieważ gimnazjum obwodowe (dot. grupy rekrutacyjnej, która w gimnazjum obwodowym ma zaznaczone kryterium obwodowości) musi go przyjąć.
Lista kandydatów zakwalifikowanych do oddziałów klasy pierwszej gimnazjum oraz kandydatów niezakwalifikowanych do oddziałów klasy pierwszej zostanie ogłoszona przez szkolne komisje rekrutacyjne w gimnazjach 3 lipca 2014 roku o godz. 13.00.
W celu potwierdzenia woli podjęcia nauki w danym gimnazjum przez kandydatów umieszczonych na listach zakwalifikowanych do przyjęcia, należy złożyć w gimnazjum oryginał świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i oryginał zaświadczenia o wynikach sprawdzianu w klasie szóstej w terminie od 3 lipca do 7 lipca 2015 roku do godz. 15.00.
Podanie do publicznej wiadomości list kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do gimnazjum nastąpi 8 lipca 2015 roku o godz. 13.00 – umieszczenie list w widocznym miejscu
w siedzibie szkoły i udostępnienie wyników w systemie.
Liczba wolnych miejsc w gimnazjach po ogłoszeniu wyników rekrutacji będzie wyświetlana w trybie on-line na stronach portalu. Kandydaci, którzy nie zostali przyjęci do wybranych szkół w pierwszym terminie mogą uczestniczyć w postępowaniu uzupełniającym, które będzie trwało od 9 lipca 2015 r. do 28 sierpnia 2015 r. Od 9 lipca br. będzie można złożyć oryginały dokumentów do gimnazjów, które posiadają wolne miejsca i w postępowaniu uzupełniającym starać się
o przyjęcie.