W myśl art. 3 pkt 6) ustawy z 26 kwietnia 2007 o zarządzaniu kryzysowym, miasta na prawach powiatu zadania w sprawach zarządzania kryzysowego realizują tak jak w powiecie. Określa to art. 17 ust. 4 tejże ustawy "starosta wykonuje zadania zarządzania kryzysowego przy pomocy powiatowego zespołu zarządzania kryzysowego powołanego przez starostę...".
Zespół Zarządzania Kryzysowego Miasta Krakowa został powołany Zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa. Zespół wykonuje na obszarze powiatu zadania przewidziane dla zespołu wojewódzkiego.
Do zadań Zespołu należy w szczególności:
ocena występujących i potencjalnych zagrożeń mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne
i prognozowanie tych zagrożeń;
przygotowywanie propozycji działań i przedstawianie wojewodzie wniosków dotyczących wykonania,
zmiany lub zaniechania działań ujętych w wojewódzkim planie reagowania kryzysowego;
przygotowywanie propozycji działań i przedstawianie wojewodzie wniosków dotyczących wykonania,
zmiany lub zaniechania działań ujętych w wojewódzkim planie reagowania kryzysowego;
W skład zespołu powiatowego, którego pracami kieruje starosta, wchodzą osoby powołane spośród:
osób zatrudnionych w starostwie powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych
lub jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb,
inspekcji i straży powiatowych;
przedstawicieli społecznych organizacji ratowniczych.
W skład zespołu powiatowego mogą wchodzić inne osoby zaproszone przez starostę.