Do zadań Referatu Rozliczeń Finansowych i Sprawozdawczości (FK-04) należy:
1) prowadzenie ewidencji finansowo-księgowej w zakresie:
a) dochodów uzyskiwanych w formie:
- kar wynikających z zawartych umów,
- dochodów przypisanych na podstawie decyzji administracyjnych, postanowień, wystąpień pokontrolnych, rozliczeń dotyczących zwrotu dotacji, przekazania po terminie sprawozdania podmiotu prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz zwrotu kosztów transportu, koniecznego leczenia i utrzymania w schronisku zwierzęcia odebranego właścicielowi lub opiekunowi (należności przypisane do 31.05.2017 r.), itp.,
- zwrotu kosztów dotacji udzielonej na dzieci zamieszkałe na terenie innych gmin uczęszczające do publicznych i niepublicznych przedszkoli lub innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Gmina Miejska Kraków,
- wpływów z dywidend,
- odsetek od nieterminowo uregulowanych należności liczonych jak dla zaległości podatkowych lub odsetek ustawowych za opóźnienie lub odsetek ustawowych od transakcji handlowych,
- odsetek bankowych od rachunków skonsolidowanych oraz rachunku depozytowego,
- wpływów z otrzymanych/nabytych na rzecz Gminy Miejskiej Kraków spadków w postaci pieniężnej,
- wpływów z otrzymanych zapisów i darowizn w postaci pieniężnej,
- odszkodowań przyznanych na podstawie zawartych umów ubezpieczeniowych, za zgubione przesyłki pocztowe itp.,
- zwrotu zaliczki komorniczej, kosztów egzekucyjnych, kosztów upomnień,
- zwrotu opłaty sądowej,
- opłaty manipulacyjnej, opłaty prolongacyjnej oraz odsetek od pożyczek udzielonych przez Gminę Miejską Kraków,
- wpływów z różnych dochodów i opłat zwrotu nadpłaconych składek ZUS, zwrotu kosztów wynagrodzenia, zwrotu nienależnie pobranego wynagrodzenia i świadczeń pracowniczych, zwrotu z tyt. rozliczeń VAT Urzędu Miasta Krakowa itp.),
- zwrotów związanych z realizacją wydatków w zakresie zadań bieżących i inwestycyjnych z lat ubiegłych,
- należności z tytułu regresów i zwrotów nienależnie pobranych odszkodowań z tytułu niedostarczenia lokalu socjalnego,
- przekazania z rachunku depozytowego wadium wraz z naliczonymi odsetkami od rachunku bankowego podlegającego zatrzymaniu na podstawie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych,
- przekazania z rachunku egzekucyjnego na rachunek dochodów kosztów egzekucyjnych,
- należności po zlikwidowanych miejskich jednostkach organizacyjnych,
- należności z tytułu wynajmu pomieszczeń w budynku Domu Krakowskiego w Norymberdze,
- należności z tytułu pozostałych dochodów budżetu Gminy Miejskiej Kraków nieujętych w planach finansowych Wydziału Podatków i Opłat i innych miejskich jednostek organizacyjnych,
b) kwot wyegzekwowanych przez pracowników komórki organizacyjnej Urzędu Miasta Krakowa zajmującej się egzekucją należności oraz komorników sądowych od dłużników zalegających z płatnościami na rzecz Gminy Miejskiej Kraków z tytułu opłat i podatków lokalnych, w tym wyegzekwowanych należności związanych z ustawą o gospodarowaniu odpadami,
c) rachunku bankowego otwartego dla PFRON,
d) bieżące księgowanie transakcji z wykorzystaniem mechanizmu Split Payment;
2) w ramach ewidencji finansowo-księgowej w zakresie określonym w pkt. 1:
a) kompletowanie i dekretowanie dowodów księgowych zgodnie z Zakładowym Planem Kont,
b) bieżące ewidencjonowanie zadekretowanych dowodów księgowych w aplikacjach FK365 oraz WPBUD,
c) dokonywanie zarachowań kwot nadpłaconych na inne należności lub ich zwrot,
d) przekazywanie mylnych wpłat do właściwego kontrahenta,
e) sporządzanie poleceń przelewów do wypłaty w aplikacji WYBUD, WPBUD,
f) przekazywanie na odpowiednie rachunki bankowe Wydziału, Wydziału Podatków i Opłat, jednostek organizacyjnych Gminy Miejskiej Kraków oraz wierzycieli biorących udział w egzekucji łącznej prowadzonej przez Prezydenta Miasta Krakowa należności wykazanych w zestawieniach sporządzanych przez komórkę organizacyjną Urzędu Miasta Krakowa zajmującą się egzekucją należności,
g) przekazywanie osobom prawnym i fizycznym nadpłat należności i nienależnych świadczeń wykazanych w zestawieniach sporządzanych przez komórkę organizacyjną Urzędu Miasta Krakowa zajmującą się egzekucją należności,
h) prawidłowe naliczanie odsetek od niezapłaconych terminowo należności,
i) wystawianie not księgowych w celu dochodzenia należnych kwot,
j) uzgadnianie danych zawartych w ewidencji księgowej z dokumentami źródłowymi otrzymanymi z komórek organizacyjnych, w szczególności sprawdzanie pod względem rachunkowym raportów otrzymanych od komórki organizacyjnej Urzędu Miasta Krakowa zajmującej się egzekucją należności i uzgadnianiem raportów z wyciągiem bankowym,
k) wystawianie postanowień o sposobie zaliczenia wpłaty oraz o sposobie zaliczenia nadpłaty na poczet innych należności Gminy Miejskiej Kraków,
l) kontrola terminowości realizacji przypisanych dochodów;
3) prowadzenie czynności przedegzekucyjnych i przedwindykacyjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, w szczególności z zapisami zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wprowadzenia instrukcji określającej zasady sporządzania, obiegu i kontroli oraz przechowywania i zabezpieczania dokumentów księgowych i ksiąg rachunkowych w Urzędzie Miasta Krakowa, a w tym:
a) wystawianie i wysyłanie do dłużnika upomnień,
b) wystawianie i przekazywanie do organu egzekucyjnego tytułów wykonawczych (w tym: odpisów tytułów wykonawczych, dalszych tytułów wykonawczych, ponownych tytułów wykonawczych, zmienionych tytułów wykonawczych);
4) występowanie do organu egzekucyjnego z zapytaniem dotyczącym realizacji przekazanego tytułu wykonawczego;
5) przygotowywanie na podstawie informacji od komórki organizacyjnej stanowiska w sprawie przedłożenia zarzutów do tytułu wykonawczego;
6) przygotowywanie w porozumieniu z merytoryczną komórką organizacyjną dokumentów koniecznych do zgłoszenia wierzytelności do masy upadłościowej zobowiązanego przez Zespół Radców Prawnych Urzędu Miasta Krakowa;
7) występowanie w uzasadnionych przypadkach na podstawie stanowiska merytorycznej komórki organizacyjnej, o zabezpieczenie należności pieniężnej przez obciążenie nieruchomości zobowiązanego hipoteką przymusową lub ustanowieniem zastawu skarbowego;
8) terminowe przekazywanie do komórki organizacyjnej Urzędu Miasta Krakowa zajmującej się windykacją należności zestawienia niezapłaconych należności cywilnoprawnych wraz z dokumentacją dłużników w celu ich wyegzekwowania, zgodnie z obowiązującą w tym zakresie procedurą wewnętrzną;
9) informowanie w formie przekazywania comiesięcznych zestawień komórki organizacyjnej Urzędu Miasta Krakowa zajmującej się windykacją należności o wpłatach dokonanych
na poczet należności objętych windykacją;
10) przekazywanie do Wydziału Budżetu Miasta zrealizowanych dochodów;
11) przekazywanie do Wydziału Budżetu Miasta kwot wynagrodzenia płatnika z tytułu terminowego odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych, w celu przekazania na rachunek Krajowego Biura Wyborczego;
12) rozliczanie i przekazywanie pobranych dochodów Skarbu Państwa;
13) sporządzanie miesięcznych informacji z realizacji dochodów dla poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa w układzie: klasyfikacja budżetowa, plan i wykonanie dochodów w danym okresie oraz narastająco od początku roku;
14) sporządzanie planu dochodów realizowanych przez Wydział zgodnie z zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa obowiązującym w tym zakresie;
15) sporządzanie i zapisywanie wydruków zestawienia obrotów i sald, zestawienia dzienników, dzienników częściowych oraz księgi głównej wg stanu na ostatni dzień każdego miesiąca, zgodnie z obowiązującą w tym zakresie procedurą wewnętrzną Wydziału:
a) cząstkowych z rachunków bankowych w zakresie działania Referatu,
b) zbiorczych Wydziału,
c) zbiorczych Urzędu Miasta Krakowa na podstawie ewidencji księgowej prowadzonej w Wydziale Podatków i Opłat oraz w Wydziale;
16) sporządzanie sprawozdań budżetowych i z operacji finansowych:
a) Rb-27S (Miesięczne/Roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej):
- cząstkowych z poszczególnych rachunków w zakresie działania Referatu w aplikacji FK365,
- cząstkowego Wydziału w aplikacji FK365,
- jednostkowego Urzędu Miasta Krakowa na podstawie ksiąg rachunkowych prowadzonych przez Wydział oraz Wydział Podatków i Opłat w aplikacji FK365 oraz aplikacji ds. obsługi sprawozdawczości łącznej,
b) Rb-27ZZ (Kwartalne sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami):
- cząstkowych z poszczególnych rachunków w zakresie działania Referatu w aplikacji FK365,
- cząstkowego Wydziału Finansowego w aplikacji FK365,
- jednostkowego Urzędu Miasta Krakowa na podstawie ksiąg rachunkowych prowadzonych przez Wydział oraz Wydział Podatków i Opłat w aplikacji FK365 oraz aplikacji ds. obsługi sprawozdawczości łącznej,
c) Rb-N (Kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych):
- cząstkowych z poszczególnych rachunków w zakresie działania Referatu w aplikacji FK365,
- cząstkowego Wydziału w aplikacji FK365,
- jednostkowego Urzędu Miasta Krakowa na podstawie ksiąg rachunkowych prowadzonych przez Wydział oraz Wydział Podatków i Opłat w aplikacjach FK365 oraz aplikacji ds. obsługi sprawozdawczości łącznej,
d) Rb-ZN (Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań oraz należności Skarbu Państwa z tytułu wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań zleconych):
- cząstkowych z poszczególnych rachunków zakresie działania Referatu w aplikacji FK365,
- cząstkowego Wydziału w aplikacji FK365,
- jednostkowego Urzędu Miasta Krakowa na podstawie ksiąg rachunkowych prowadzonych przez Wydział oraz Wydział Podatków i Opłat w aplikacjach informatycznych FK365 oraz aplikacji ds. obsługi sprawozdawczości łącznej;
17) sporządzanie zbiorczego katalogu czynności z zakresu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa zrealizowanych przez Wydział za okres miesiąca;
18) sporządzanie wyjaśnienia do zbiorczego katalogu czynności z zakresu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa zrealizowanych przez Wydział za okres kwartału;
19) sporządzanie cząstkowych sprawozdań do bilansu płatniczego Narodowego Banku Polskiego z rachunków w zakresie działania Referatu;
20) inwentaryzacja na ostatni dzień każdego roku obrotowego kont księgowych w zakresie działania Referatu w drodze uzyskania potwierdzenia sald od kontrahentów, potwierdzenia sald środków pieniężnych dla poszczególnych rachunków oraz w drodze weryfikacji poprzez porównanie danych księgowych z odpowiednimi dokumentami;
21) sporządzanie sprawozdania finansowego (bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu jednostki budżetowej, informacja dodatkowa):
a) cząstkowego z poszczególnych rachunków prowadzonych w Referacie,
b) cząstkowego Referatu,
c) cząstkowego Wydziału,
d) jednostkowego Urzędu Miasta Krakowa na podstawie sprawozdania cząstkowego Wydziału oraz sprawozdania cząstkowego Wydziału Podatków i Opłat;
22) sporządzanie arkuszy wyłączeń Urzędu Miasta Krakowa do skonsolidowanego bilansu
Gminy Miejskiej Kraków zgodnie z zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa obowiązującym w tym zakresie;
23) sporządzanie rocznego sprawozdania o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
24) prowadzenie ewidencji księgowej należności na kontach bilansowych wynikających z nabycia spadków przez Gminę Miejską Kraków;
25) weryfikacja zapytań od komorników w sprawie zajęcia wierzytelności w zakresie działania Referatu.