Do zadań Referatu ds. Rozliczeń Finansowych z Osobami Fizycznymi (FK-06) należy dokonywanie wstępnej weryfikacji w zakresie wydatków bieżących obejmujących wypłaty na rzecz osób fizycznych, zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym, kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych poprzez:
1) przyjmowanie wpływających do zapłaty z komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa sprawdzonych pod względem merytorycznym oraz zatwierdzonych do wypłaty:
a) rachunków z tytułu umów cywilnoprawnych zawartych z osobami fizycznymi, tj. umowy zlecenia, umowy o dzieło,
b) ryczałtów za korzystanie przez pracowników Urzędu Miasta Krakowa z samochodów prywatnych do celów służbowych,
c) zryczałtowanych miesięcznych diet Radnym Rady Miasta Krakowa za udział w pracach Rady Miasta Krakowa i jej organów,
d) zryczałtowanych miesięcznych diet dla przewodniczących, zastępców, członków Zarządów Dzielnic oraz członków Rad Dzielnic za udział w sesjach i komisjach Rady;
e) stypendiów twórczych przyznanych uchwałą Rady Miasta Krakowa lub Zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa,
f) nagród dla osób niebędących pracownikami Urzędu Miasta Krakowa przyznanych uchwałą Rady Miasta Krakowa lub Zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa,
g) wynagrodzenia dla osób pełniących funkcję przedstawiciela osoby nieobecnej/nieznanej/niepełnoletniej w postępowaniu sądowym lub administracyjnym;
h) wynagrodzenia dla osób fizycznych, które realizują zadania z zakresu ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej,
i) diet oraz kwot stanowiących zwrot kosztów, otrzymywanych przez członków komisji wyborczych,
j) równoważników pieniężnych za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną,
k) umów zleceń i o dzieło zawartych z osobami fizycznymi niemającymi miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
l) wydatków związanych z pomocą udzielaną repatriantowi przez Gminę, wypłacanych na rzecz repatrianta;
m) odszkodowań dla osób fizycznych na podstawie list sporządzonych przez wydziały merytoryczne;
2) kompletowanie dokumentów będących podstawą wypłat, o których mowa w pkt. 1 oraz sprawdzanie zatwierdzenia na przedłożonych do zapłaty dokumentach w zakresie klasyfikacji budżetowej i zadaniowej z uwzględnieniem kategorii zadania, rodzaju kosztu,
zgodnie z przyjętym planem finansowym;
3) dekretowanie dowodów księgowych dotyczących wydatków budżetowych Urzędu Miasta Krakowa, o których mowa w pkt. 1, zgodnie z Zakładowym Planem Kont;
4) prowadzenie ewidencji umów oraz imiennych kartotek podatkowych osób na rzecz których dokonywane są wypłaty, o których mowa w pkt. 1;
5) sporządzanie zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i/lub zdrowotnych osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia z wykorzystaniem aplikacji PŁATNIK;
6) naliczanie składek na ubezpieczenie społeczne i/lub zdrowotne z tytułu zawartych umów;
7) przekazywanie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) informacji o zawartych umowach o dzieło - RUD;
8) obliczanie i wypłacanie zasiłków chorobowych osobom fizycznym zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia;
9) sporządzanie miesięcznych, częściowych deklaracji rozliczeniowych DRA z tytułu wypłaconych wynagrodzeń dla osób zatrudnionych na podstawie umów zlecenia;
10) zgłaszanie zmian danych osób ubezpieczonych oraz wyrejestrowywanie osób fizycznych z ubezpieczeń społecznych i/lub zdrowotnych po wygaśnięciu umowy zlecenia;
11) przekazywanie na rachunek bankowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek z tytułu ubezpieczeń społecznych, zdrowotnych i Funduszu Pracy w ustawowym terminie;
12) sporządzanie informacji dla ubezpieczonych o należnych składkach na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne pobranych na podstawie zawartych umów zleceń za ubiegły rok w rozbiciu na poszczególne miesiące, w terminach wynikających z ustawy;
13) naliczanie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłat, o których mowa w pkt. 1, zgodnie z zasadami obowiązującymi określony rodzaj przychodu/dochodu;
14) przekazywanie na rachunek bankowy właściwego Urzędu Skarbowego (US) kwot pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w ustawowym terminie;
15) miesięczne uzgadnianie przesłanych z aplikacji WYBUD do aplikacji PŁACE zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych;
16) miesięczne przekazywanie informacji dot. PIT- 4R do Referatu Płac;
17) sporządzanie zbiorczej deklaracji o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych - PIT - 8AR;
18) sporządzanie rocznych informacji podatkowych o:
a) przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy - PIT-11,
b) wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich - PIT-R;
c) wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania - IFT-1/IFT-1R,
d) przychodach z innych źródeł PIT-11 (dotyczy wypłat, od których nie są potrącane zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych;
19) wystawianie zaświadczeń o wysokości wypłaconego wynagrodzenia dla osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło, o osiągniętych dochodach z tytułu wypłaconych diet itp. (na wniosek zainteresowanej strony);
20) bieżąca obsługa umów cywilnoprawnych w zakresie Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK), m.in.:
a) weryfikowanie umów pod kątem rejestracji lub rezygnacji z PPK,
b) przekazywanie deklaracji dotyczących PPK (rezygnacja, przystąpienie) osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej do Referatu Płac,
c) naliczenie i potrącenie składek na PPK z tytułu zawartych umów, przygotowanie i przekazywanie do Referatu Płac zbiorczego zestawienia (FK-06, FK-08, FK-09) obejmującego potrącone składki na PPK, w podziale na składki należne od: uczestnika PPK i podmiotu zatrudniającego;
21) przekazywanie na rachunek bankowy instytucji finansowej składek na PPK w ustawowym terminie;
22) przekazywanie na rachunek bankowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Urzędów Skarbowych, PPK (składek, pobranych zaliczek) refundowanych z FK-08;
23) sporządzanie korekt deklaracji rozliczeniowych DRA za lata ubiegłe z tytułu zawartych umów zleceń, na podstawie informacji otrzymanych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
24) sporządzanie korekt składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne pracowników zlikwidowanych miejskich jednostek organizacyjnych na podstawie informacji otrzymanych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
25) obsługa wypłat na rzecz osób fizycznych, w szczególności: rachunków do umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia, umowy o dzieło), zryczałtowanych miesięcznych diet Radnych Rady Miasta Krakowa, zryczałtowanych miesięcznych diet dla przewodniczących, zastępców, członków Zarządów Dzielnic, członków Rad Dzielnic, ryczałtów za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych, nagród, stypendiów, rozliczeń Powiatowej Komisji Lekarskiej dla Miasta Krakowa oraz równoważników pieniężnych za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną następuje poprzez aplikację EZD PUW;
26) weryfikacja zapytań od komorników w sprawie zajęcia wierzytelności w zakresie działania Referatu.