Do zadań Referatu Księgowości Wydatków (FK-10) należy:
1) prowadzenie ewidencji otrzymanych oraz wydatkowanych środków na zadania własne oraz zlecone gminy i powiatu, uzgadnianie ww. środków z Wydziałem Budżetu Miasta oraz bieżąca współpraca z komórkami Urzędu Miasta Krakowa, realizującymi zadania zlecone Gminy i Powiatu;
2) dokonywanie weryfikacji dokumentów dotyczących realizacji wyroków/ugód sądowych ze względu na zawiązane rezerwy/zaksięgowane zobowiązania warunkowe przed zadekretowaniem;
3) potwierdzanie dostępności środków zleconych przed realizacją płatności;
4) dokonywanie weryfikacji dokumentów, od których został odliczony podatek VAT pod kątem zgodności z ZPMK w sprawie zasad rozliczania podatku od towarów i usług w UMK przed realizacją płatności;
5) wykonywanie czynności wynikających z koordynacji zobowiązań z tytułu tzw. podatku u źródła od osób prawnych;
6) prowadzenie syntetycznej i analitycznej ewidencji księgowej w układzie klasyfikacji budżetowej, budżetu zadaniowego oraz według kategorii zadań, wydatków budżetowych Urzędu Miasta Krakowa;
7) bieżące księgowanie zadekretowanych dowodów księgowych dotyczących zrealizowanych wydatków budżetowych w aplikacji FK365;
8) prowadzenie ewidencji księgowej przekazanych dotacji na zadania bieżące i inwestycyjne w klasyfikacji budżetowej i wg kontrahentów dla publicznych i niepublicznych placówek oświatowych prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Gmina Miejska Kraków, instytucji kultury i innych podmiotów w zgodności z planem finansowym Urzędu Miasta Krakowa;
9) prowadzenie ewidencji księgowej przekazanych dotacji publicznym i niepublicznym placówkom realizującym zadania pomocy społecznej na podstawie zawieranych umów;
10) prowadzenie ewidencji księgowej zobowiązań po zlikwidowanych miejskich jednostkach organizacyjnych;
11) bieżące pobieranie danych z aplikacji PLAN dotyczących planu finansowego wydatków budżetowych oraz jego zmian, uzgadnianie pobranych danych wg klasyfikacji budżetowej i zadaniowej oraz wg kategorii zadań;
12) prowadzenie dziennej ewidencji księgowej planu finansowego wydatków budżetowych oraz jego zmian, wg klasyfikacji budżetowej i zadaniowej oraz wg kategorii zadań;
13) bieżące pobieranie danych z aplikacji GRU i WYBUD dotyczących zaangażowania wydatków budżetowych, uzgodnienie pobranych danych z realizacją wydatków wg klasyfikacji budżetowej i zadaniowej oraz wg kategorii zadań;
14) prowadzenie dziennej ewidencji księgowej zaangażowania wydatków budżetowych roku bieżącego oraz ewidencji zaangażowania wydatków budżetowych przyszłych lat wg klasyfikacji budżetowej, zadaniowej i wydziałów realizujących budżet;
15) bieżące prowadzenie ewidencji księgowej wzajemnych rozliczeń między jednostkami Gminy Miejskiej Kraków;
16) bieżące księgowanie transakcji z wykorzystaniem mechanizmu Split Payment;
17) nadawanie numerów dziennika na dowodach księgowych w systemie EZD PUW, nadawanie atrybutów zgodnie z uregulowaniami zewnętrznymi i wewnętrznymi, w tym
w sprawie wykazu akt i haseł klasyfikacji, zamykanie koszulek w systemie EZD PUW ze wskazaniem właściwej klasy akt/założeniem sprawy;
18) sporządzanie rejestrów zakupów dla celów podatku VAT (z wyłączeniem rejestrów ujmujących faktury związane z realizacją projektów unijnych i inwestycji);
19) sporządzanie rejestru sprzedaży dla celów rozliczenia podatku VAT w zakresie transakcji zakupu, z tytułu których podatnikiem podatku VAT jest nabywca towarów i usług;
20) sporządzanie plików JPK_V7M za Urząd Miasta Krakowa (oraz korekt wraz z uzasadnieniem) poprzez łączenie danych pochodzących z ewidencji podatku VAT sporządzanej w Wydziale Podatków i Opłat oraz rejestrów sprzedaży i zakupów sporządzonych przez Referaty Wydziału oraz wprowadzanie plików JPK_V7M za Urząd Miasta Krakowa do aplikacji SOVAT;
21) ustalanie kwoty zobowiązania podatkowego lub nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynikających z bieżącego cząstkowego pliku JPK_V7M Urzędu Miasta Krakowa lub jego korekty;
22) sporządzanie dodatkowych informacji, do których składania obowiązani są podatnicy podatku VAT;
23) wyliczanie wielkości procentowej prewspółczynnika dla Urzędu Miasta Krakowa;
24) dokonywanie korekt podatku VAT odliczonego za pomocą prewspółczynnika i współczynnika struktury sprzedaży, w zakresie korekty rocznej oraz korekt wieloletnich i wykazywaniu ich w cząstkowym pliku JPK_V7M Urzędu Miasta Krakowa;
25) składanie deklaracji IFT-2/IFT-2R, CIT-10Z w związku z realizacją przepisów tzw. podatku u źródła;
26) przygotowywanie wniosków o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, a także wyjaśnień z zakresu stosowania ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wydanych na jej podstawie, we współpracy z komórkami organizacyjnymi Urzędu Miasta Krakowa;
27) prowadzenie ewidencji księgowej kont rozrachunkowych wg kontrahentów i ich uzgadnianie na koniec okresu sprawozdawczego (miesięcznie oraz rocznie);
28) przeksięgowywanie na zakończenie każdego miesiąca zrealizowanego funduszu wynagrodzeń wraz z pochodnymi kwot równych 1/12 otrzymanych środków na zadania zlecone gminy i powiatu oraz na zadania wynikające z porozumienia;
29) prowadzenie ewidencji księgowej na rachunku podstawowym wydatków w zakresie kart płatniczych;
30) sporządzanie i zapisywanie wygenerowanych z aplikacji FK365 zestawień obrotów i sald, zestawień dzienników, dzienników częściowych oraz księgi głównej wg stanu na ostatni dzień każdego miesiąca z rachunków bankowych w zakresie działania Referatu zgodnie z obowiązującą w tym zakresie procedurą wewnętrzną Wydziału;
31) sporządzanie sprawozdań budżetowych i z operacji finansowych w zakresie działania Referatu:
a) Rb-28S (Miesięczne/Roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych samorządowej jednostki budżetowe):
- cząstkowego z rachunku podstawowego wydatków w zakresie działania Referatu w aplikacji FK365,
- Rb-N (Kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych),
- cząstkowego z rachunku podstawowego wydatków w zakresie działania Referatu w aplikacji FK365,
b) Rb-Z (Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji z ewidencji księgowej rachunku wydatków) w aplikacji FK365:
- cząstkowego z rachunku podstawowego wydatków w zakresie działania Referatu w aplikacji FK365,
c) Rb-ZN (Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań oraz należności Skarbu Państwa z tytułu wykonywania przez JST zadań zleconych):
- cząstkowego (w zakresie KBW oraz Urzędu Statystycznego) z rachunku podstawowego wydatków w aplikacji Excel,
d) Rb-UZ (Roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych z ewidencji księgowej z rachunku wydatków):
- cząstkowego z rachunku podstawowego wydatków w zakresie działania Referatu w aplikacji Excel,
e) Rb-50 (Kwartalne sprawozdanie o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami):
- jednostkowego Urzędu Miasta Krakowa w aplikacji FK365 oraz aplikacji ds. obsługi sprawozdawczości łącznej;
32) miesięczne prowadzenie ewidencji księgowej równowartości zrealizowanych wydatków budżetowych w zakresie rachunku podstawowego wydatków (dziennik sprawozdania - przeksięgowanie na fundusz jednostki);
33) sporządzanie miesięcznej informacji z realizacji wydatków w podziale na wydziały Urzędu Miasta Krakowa oraz łącznie miejskie instytucje kultury, w układzie: plan, zaangażowanie, wydatki dla Wydziału Budżetu Miasta;
34) sporządzanie miesięcznej informacji z realizacji budżetu w zakresie prowadzonej ewidencji wg klasyfikacji budżetowej i zadaniowej dla wydziałów Urzędu Miasta Krakowa;
35) sporządzanie miesięcznych raportów zaewidencjonowanych kosztów funkcjonowania Urzędu Miasta Krakowa - w układzie komórek organizacyjnych i obiektów kosztowych dla wydziałów Urzędu Miasta Krakowa;
36) sporządzanie zbiorczych sprawozdań do bilansu płatniczego Narodowego Banku Polskiego w zakresie działania Wydziału;
37) księgowanie rezerw i zobowiązań warunkowych na podstawie wykazu przedkładanego przez Zespół Radców Prawnych Urzędu Miasta Krakowa;
38) inwentaryzacja kont księgowych na ostatni dzień każdego roku obrotowego w drodze uzyskania potwierdzenia sald od kontrahentów, potwierdzenia sald środków pieniężnych na rachunku bankowym oraz w drodze weryfikacji poprzez porównanie danych księgowych z odpowiednimi dokumentami w zakresie działania Referatu;
39) rozliczanie niewykorzystanych środków budżetowych zadań własnych oraz zleconych na koniec roku i zwracanie ich w obowiązującym terminie do Wydziału Budżetu Miasta;
40) sporządzanie sprawozdania finansowego (bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu jednostki budżetowej, informacja dodatkowa) oraz załączników do bilansu z poszczególnych rachunków prowadzonych w Referacie;
41) sporządzanie arkuszy wyłączeń do skonsolidowanego bilansu zgodnie z zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa obowiązującym w tym zakresie;
42) koordynacja działań związanych z obsługą zajęć wierzytelności realizowanych przez Bank PKO BP z komórkami organizacyjnymi Urzędu Miasta Krakowa oraz z miejskimi jednostkami organizacyjnymi (mjo) w zakresie weryfikacji i potwierdzenia kwoty wierzytelności oraz wskazania klasyfikacji do rozksięgowania wydatku lub wykonania przelewu do mjo;
43) weryfikacja zapytań od komorników w sprawie zajęcia wierzytelności w zakresie działania Referatu.