we współpracy z komórką organizacyjną Urzędu Miasta Krakowa właściwą ds. edukacji, komunikowanie i upowszechnianie informacji o prawach przysługujących uczniom i uczennicom poprzez publikowanie tematycznych treści na miejskich stronach internetowych i w mediach społecznościowych;
wypracowywanie sposobów postępowania w przypadkach naruszania praw uczniowskich oraz przejawów dyskryminacji oraz rekomendowanie działań profilaktycznych w tym zakresie, w tym inicjowanie opracowań merytorycznych i analiz prawnych;
wypracowywanie sposobów na prowadzenie dialogu szkolnego między uczniami, nauczycielami, dyrektorami, rodzicami opartego na zasadach wzajemnego szacunku i otwartości;
wypracowywanie sposobów postępowania w przypadkach występowania zachowań niepożądanych wśród dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem zachowań agresywnych;
współpraca z dyrektorami i nauczycielami szkół i placówek oświatowych oraz samorządami uczniowskimi i radami rodziców, w tym wsparcie przy opracowywaniu zapisów w statutach szkolnych chroniących prawa uczniów;
współpraca z dyrektorami i nauczycielami szkół i placówek oświatowych oraz samorządami uczniowskimi i radami rodziców w zakresie wzmacniania relacji uczeń - nauczyciel opartej na wzajemnym szacunku oraz budowania pozytywnego postrzegania zawodu nauczyciela;
współpraca z Młodzieżową Radą Miasta Krakowa;
współpraca z rzecznikami praw ucznia w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków, rzecznikami powołanymi w innych samorządach terytorialnych oraz z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz młodzieży;
wzmacnianie wśród dzieci i młodzieży szkolnej podstaw funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego, w tym promowanie postaw demokratycznych, partycypacji społecznej, zasad równości i przeciwdziałania dyskryminacji;
inicjowanie i organizowanie spotkań, warsztatów, seminariów, konferencji związanych z zagadnieniami praw uczniów;
diagnozowanie ryzyk występowania w szkołach i placówkach oświatowych przemocy wśród dzieci i młodzieży oraz przyczyn ich występowania;
inicjowanie opracowywania programów profilaktycznych przeciwdziałającym występowaniu niepożądanych zachowań w szkole wśród dzieci i młodzieży;
współpraca ze środowiskiem nauczycieli oraz rodziców w zakresie rozwiązania konfliktów oraz przeciwdziałania przypadkom agresji i przemocy w szkole.