Do zakresu działania Referatu ds. Partycypacji i Dialogu (DK-04) należą sprawy:
1. podejmowanie działań mających na celu wsparcie i upowszechnianie wśród mieszkańców Krakowa idei społeczeństwa obywatelskiego, samorządności, prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych, integrowanie społeczności lokalnej;
2. tworzenie standardów dialogu społecznego i konsultacji społecznych;
3. współpraca z Radami i Zarządami z Dzielnic w zakresie inicjatyw społecznych;
4. koordynacja zadań podejmowanych przez Gminę Miejską Kraków w zakresie Budżetu obywatelskiego w Krakowie;
5. przyjmowanie, rejestracja i sprawdzanie pod względem formalnym wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej oraz współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Urzędu Miasta Krakowa oraz miejskimi jednostkami organizacyjnymi w zakresie inicjatywy lokalnej;
6. konsultowanie z mieszkańcami oraz Krakowską Radą Działalności Pożytku Publicznego lub z organizacjami pozarządowymi projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
7 wsparcie budowy aktywnego społeczeństwa obywatelskiego, przede wszystkim poprzez:
a) podejmowanie działań badawczych - diagnozowanie potrzeb społecznych mieszkańców Krakowa oraz działań informacyjnych - z zakresu komunikacji, dialogu społecznego, konsultacji społecznych,
b) planowanie, realizację, koordynację, monitoring i kontrolę działań na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w sferze instrumentów partycypacyjnych;
8) prowadzenie konsultacji społecznych z mieszkańcami i uczestniczenie w ważnych procesach konsultacyjnych realizowanych przez komórki organizacyjne Urzędu Miasta Krakowa lub miejskie jednostki organizacyjne;
9) koordynacja wszystkich procesów konsultacyjnych realizowanych przez komórki organizacyjne Urzędu Miasta Krakowa i miejskie jednostki organizacyjne.