Do zakresu działania Wydziału Dialogu, Konsultacji i Kontaktu Obywatelskiego należy koordynacja spraw związanych z krakowskim budżetem obywatelskim i realizacja m.in. zadania dot. opracowania, upowszechniania i wzmacniania narzędzi dialogu i partycypacji społecznej, służących włączeniu mieszkańców w proces współdecydowania, tworzenia standardów dialogu społecznego i konsultacji społecznych, koordynacja prowadzonych konsultacji społecznych na poziomie Magistratu i miejskich jednostek organizacyjnych, a także planowania, realizowania, koordynowania, monitorowania i kontrolowania działań na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w sferze instrumentów partycypacyjnych. Wydział udziela informacji telefonicznej dotyczącej funkcjonowania Miasta, świadczonych usług i realizowanych zadań oraz przyjmuje zgłoszenia problemów i pomysłów innowacyjnych dotyczących przestrzeni miejskiej poprzez Infolinię miejską i elektroniczne kanały komunikacji, a także przeprowadzanie telefonicznych ankiet na zlecenie wydziałów i miejskich jednostek organizacyjnych.
Szczegółowe informacje związane z organizacją i funkcjonowaniem wydziału określa ZPMK 3465/2024 w sprawie podziału na wewnętrzne komórki organizacyjne oraz szczegółowego zakresu działania Wydziału Dialogu, Konsultacji i Kontaktu Obywatelskiego.