1) przenoszenie aktów stanu cywilnego sporządzonych w księgach stanu cywilnego prowadzonych na podstawie przepisów dotychczasowych do rejestru stanu cywilnego; 2) wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego z rejestru stanu cywilnego; 3) wydawanie zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby; 4) wydawanie zaświadczeń o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego; 5) wydawanie zaświadczeń z rejestru stanu cywilnego o stanie cywilnym; 6) wydawanie zaświadczeń o przyjętych sakramentach; 7) prowadzenie postępowań dotyczących uznawania orzeczeń państw obcych na podstawie przepisów kpc, BRUKSELI-IIa i umów międzynarodowych; 8) dokonywanie w aktach stanu cywilnego wzmianek dodatkowych w oparciu o orzeczenia sądowe, decyzje administracyjne, protokoły, oświadczenia, uznania wyroków sądów państw obcych; 9) sprostowanie i uzupełnienie aktów stanu cywilnego w zakresie działania referatu; 10) zamieszczanie przypisków w zakresie działania komórki organizacyjnej; 11) należyte przechowywanie akt zbiorowych do posiadanych aktów stanu cywilnego oraz uzupełnianie ich o dokumenty, na podstawie których zostały dokonane zmiany w aktach; 12) weryfikacja danych figurujących w rejestrze PESEL; 13) aktualizacja danych rejestru PESEL w oparciu o naniesione zmiany w aktach stanu cywilnego; 14) usuwanie niezgodności w rejestrze PESEL w oparciu o rejestr stanu cywilnego; 15) realizacja zleceń organów o usunięcie niezgodności w rejestrze PESEL; 16) wysyłanie zleceń do innych organów w związku z rejestracją zdarzeń stanu cywilnego będących w zakresie działania komórki organizacyjnej; 17) przyjmowanie oświadczeń o zmianie imienia (imion) do 6 m-cy od dnia sporządzenia aktu urodzenia; 18) udostępnianie aktów stanu cywilnego oraz ich akt zbiorowych i skorowidzów nie przekazanych do archiwum państwowego, pomimo upływu 100 lat od zamknięcia księgi urodzeń oraz 80 lat od zamknięcia księgi małżeństw i zgonów; 19) realizacja zleceń przeniesienia aktów stanu cywilnego, wzmianek i przypisków do rejestru stanu cywilnego; 20) prowadzenie korespondencji z polskimi konsulatami oraz obcymi placówkami konsularnymi w zakresie realizowanych spraw; 21) wykonywanie sprawozdawczości statystycznej z zakresu działania referatu; 22) unieważnienie aktu/aktów błędnie zarejestrowanych w rejestrze stanu cywilnego z przyczyn technicznych lub w wyniku niewłaściwego zastosowania funkcjonalności rejestru, 23) unieważnienie aktu/aktów błędnie przeniesionych do rejestru stanu cywilnego z przyczyn technicznych lub w wyniku niewłaściwego zastosowania funkcjonalności rejestru albo na skutek omyłki pisarskiej; 24) unieważnienie wzmianki dodatkowej dołączonej do niewłaściwego aktu stanu cywilnego lub błędnie sporządzonej z przyczyn technicznych lub w wyniku niewłaściwego zastosowania funkcjonalności rejestru; 25) prowadzenie postępowań administracyjnych zmierzających do wydania decyzji i postanowień, 26) realizacja wpływającej korespondencji krajowej i zagranicznej; 27) wydawanie wielojęzycznych standardowych formularzy (tzw. tłumaczenia pomocnicze) na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 2016/1191; 28) wymiana informacji za pośrednictwem systemu IMI; 29) przyjmowanie oświadczeń o powrocie do nazwiska noszonego przed ślubem przez osobę rozwiedzioną; 30) przyjmowanie oświadczeń o nadaniu dziecku nazwiska jakie nosi lub nosiłoby wspólne dziecko małżonków; 31) gromadzenie, przechowywanie oraz zapewnienie właściwej konserwacji ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych; 32) przygotowanie ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych przekazywanych do Archiwum Narodowego w Krakowie; 33) współpraca z Archiwum Narodowym w Krakowie w zakresie przekazywania ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych podlegających przekazaniu zgodnie z obowiązującymi przepisami; 34) wydawanie kserokopii dokumentów z akt zbiorowych; 35) prowadzenie ewidencji dokumentacji stanowiącej zasób Archiwum USC; 36) współpraca z komórkami organizacyjnymi USC w zakresie przekazywania do Archiwum USC akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego; 37) udostępnianie materiałów archiwalnych.