Do zakresu działania Referatu ds. Rodziny (SZ-11) należy:
1) identyfikowanie potrzeb, inicjowanie, koordynowanie i realizacja zadań z zakresu polityki rodzinnej i na rzecz rodziny;
2) współpraca i współdziałanie z Pełnomocnikami Prezydenta Miasta Krakowa, organizacjami pozarządowymi, komórkami organizacyjnymi Urzędu Miasta Krakowa, miejskimi jednostkami organizacyjnymi i innymi podmiotami w zakresie realizacji polityki rodzinnej i działań na rzecz rodziny;
3) promowanie, upowszechnianie i propagowanie działań na rzecz rodziny;
4) udział w zespołach roboczych opracowujących programy z zakresu polityki rodzinnej;
5) ścisła współpraca i obsługa zadań realizowanych przez Pełnomocnika Prezydenta Miasta Krakowa ds. Rodziny, w tym w szczególności: a) organizacja kampanii, wydarzeń, eventów i konferencji z zakresu polityki rodzinnej, b) realizacja projektu „Mecenas Dziecięcych Talentów”, c) realizacja kampanii „Kraków stawia na rodzinę”, w tym poprzez organizację: imprezy pn. Święto Rodziny Krakowskiej, rodzinnego pływania, pikników sportowych oraz konkursów językowych i plastycznych, d) realizacja kampanii „Zdrowe żywienie – mądre myślenie” mającej na celu kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się, aktywnego i sportowego stylu życia, e) organizacja plebiscytu pn. „Miejsce Przyjazne Rodzinom z Dziećmi”, f) realizacja Programu UNICEF pn. „Miasto Przyjazne Dzieciom”;
6) realizacja programu pn. Krakowska Karta Rodzinna 3+, z wyłączeniem obsługi mieszkańców i wydawania oraz przedłużania ważności Krakowskiej Karty Rodzinnej, w tym: a) inicjowanie działań związanych z rozwojem programu, b) organizacja konkursu „Partner roku Krakowskiej Karty Rodzinnej”, c) budowanie marki i promocja programu, d) pozyskiwanie i współpraca z partnerami programu, e) realizacja akcji Lato/Zima z KKR, f) współpraca z Krakowskim Centrum Świadczeń w zakresie realizacji programu;
7) prowadzenie strony internetowej pn. „Krakowska Karta Rodzinna”;
8) koordynowanie i rozwijanie działalności sieci Klubów Rodziców z dziećmi do lat 3 w szczególności poprzez: a) współpracę z podmiotami miejskimi prowadzącymi Kluby, przekazywanie środków finansowych na ich działalność, ich rozliczanie i monitorowanie prowadzonej działalności, b) zlecanie prowadzenia Klubów organizacjom pozarządowym, zawieranie umów i rozliczanie dotacji;
9) współpraca i zlecanie do realizacji organizacjom pozarządowym zadań publicznych z zakresu działania Referatu, w tym w szczególności w zakresie działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
10) realizacja zadań Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa w zakresie działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
11) obsługa kancelaryjno - biurowa oraz merytoryczna Pełnomocnika Prezydenta Miasta Krakowa ds. Rodziny.