Do zakresu działania Referatu ds. Rodziny (SZ-11) należy:
1) identyfikowanie potrzeb, inicjowanie i realizacja zadań z zakresu polityki rodzinnej i na rzecz rodzin z dziećmi;
2) promowanie, upowszechnianie i propagowanie prowadzonych działań na rzecz rodziny;
3) udział w zespołach roboczych opracowujących programy z zakresu polityki rodzinnej;
4) ścisła współpraca i obsługa zadań realizowanych przez Pełnomocnika Prezydenta Miasta Krakowa ds. Rodziny, w tym w szczególności:
a) realizacja kampanii „Kraków stawia na rodzinę”, w tym poprzez organizację wydarzenia pn. „Święto Rodziny Krakowskiej” i innych wydarzeń, których celem jest wzmacnianie kompetencji rodzicielskich i rodzinnych relacji oraz promocja wspólnego, rodzinnego spędzania wolnego czasu,
b) realizacja kampanii „Zdrowe żywienie – mądre myślenie”,
c) organizacja plebiscytu pn. „Miejsce Przyjazne Rodzinom z Dziećmi”;
5) realizacja programu pn. Krakowska Karta Rodzinna 3+, z wyłączeniem obsługi mieszkańców i wydawania oraz przedłużania ważności Krakowskiej Karty Rodzinnej, w tym:
a) inicjowanie działań związanych z rozwojem programu,
b) organizacja konkursu „Partner roku Krakowskiej Karty Rodzinnej”,
c) budowanie marki i promocja programu,
d) pozyskiwanie i współpraca z partnerami programu,
e) realizacja akcji Lato/Zima z KKR,
f) współpraca z Krakowskim Centrum Świadczeń w zakresie realizacji programu;
6) realizacja projektu „Mecenas Dziecięcych Talentów”;
7) prowadzenie działań informacyjnych dotyczących zadań realizowanych przez Referat, w tym m.in. prowadzenie i rozwijanie miejskiego portalu „Krakowska Karta Rodzinna” – www.kkr.krakow.pl oraz prowadzenie i publikacja treści w Biuletynie Informacji Publicznej;
8) koordynowanie i rozwijanie działalności sieci Klubów Rodziców z dziećmi do lat 3 w szczególności poprzez:
a) współpracę z podmiotami miejskimi prowadzącymi Kluby, przekazywanie środków finansowych na ich działalność, ich rozliczanie i monitorowanie prowadzonej działalności,
b) zlecanie prowadzenia Klubów organizacjom pozarządowym, zawieranie umów i rozliczanie dotacji,
c) zamieszczanie miesięcznych harmonogramów działań w poszczególnych Klubach;
9) współpraca i zlecanie do realizacji organizacjom pozarządowym zadań publicznych z zakresu działania Referatu tj. w zakresie działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
10) realizacja zadań Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa w zakresie działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
11) współpraca i współdziałanie z Pełnomocnikami Prezydenta Miasta Krakowa, organizacjami pozarządowymi, komórkami organizacyjnymi Urzędu Miasta Krakowa, miejskimi jednostkami organizacyjnymi i innymi podmiotami w zakresie realizacji polityki rodzinnej i działań na rzecz rodzin z dziećmi w szczególności w wieku do lat 3;
12) obsługa kancelaryjno-biurowa oraz merytoryczna Pełnomocnika Prezydenta Miasta Krakowa ds. Rodziny;
13) przygotowywanie analiz, raportów, rekomendacji w zakresie zadań realizowanych przez Referat.