Do zakresu działania Referatu ds. Dostępności (SZ-16) należy:
1) opracowanie i opiniowanie projektów aktów normatywnych stanowionych przez organy Miasta, dotyczących dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami;
2) współpraca i współdziałanie z Pełnomocnikami Prezydenta Miasta Krakowa, komórkami organizacyjnymi Urzędu Miasta Krakowa, miejskimi jednostkami organizacyjnymi i innymi podmiotami w zakresie działań podnoszących dostępność w Gminie Miejskiej Kraków;
3) organizacja pracy Zespołu Doradczo - Konsultacyjnego ds. dostępności architektonicznej przestrzeni publicznej oraz obiektów budowlanych dla osób ze szczególnymi potrzebami;
4) koordynowanie i monitoring wdrażania przez komórki organizacyjne Urzędu Miasta Krakowa i miejskie jednostki organizacyjne w Gminie Miejskiej Kraków „Standardów dostępności dla Gminy Miejskiej Kraków”;
5) określanie wytycznych w zakresie standardów dostępności dla Miasta Krakowa (np. dla wydarzeń sportowych, kulturalnych);
6) koordynacja działań związanych z dostępnością wydarzeń miejskich w zakresie zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami;
7) przygotowywanie projektów odpowiedzi na skargi, wnioski, zapytania oraz interpelacje w zakresie zadań Referatu;
8) zapewnienie obsługi kancelaryjno - biurowej oraz merytorycznej Koordynatora ds. dostępności dla Gminy Miejskiej Kraków;
9) inicjowanie, współpraca przy organizacji, organizacja i prowadzenie szkoleń z zakresu dostępności;
10) prowadzenie, w porozumieniu z właściwą komórką organizacyjną Urzędu Miasta Krakowa spraw związanych ze współpracą międzynarodową w zakresie zadań Referatu;
11) określanie wytycznych i monitoring w zakresie dostępności w tym: elektronicznej dokumentów, stron internetowych i aplikacji mobilnych Gminy Miejskiej Kraków;
12) opracowanie planu poprawy dostępności, raportu dotyczącego dostępności;
13) przygotowywanie oraz przeprowadzanie kampanii informacyjno-edukacyjnych dotyczących dostosowania infrastruktury miejskiej oraz dostępności usług do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami;
14) współpraca z realizującymi zadania w obszarze zapewnienia dostępności miejskimi jednostkami organizacyjnymi w Gminie Miejskiej Kraków, w zakresie planowania, uzgadniania, nadzorowania i realizacji zadań inwestycyjnych ujętych w budżecie oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Miejskiej Kraków;
15) prowadzenie analiz i opracowań w obszarze zapewniania dostępności;
16) współpraca finansowa i pozafinansowa z organizacjami pozarządowymi w zakresie działań na rzecz podnoszenia dostępności Gminy Miejskiej Kraków;
17) współpraca oraz wymiana doświadczeń z przedstawicielami samorządów, instytucji organizacji w zakresie projektowania uniwersalnego i dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami;
18) współpraca z organami administracji publicznej, biurami dzielnic, miejskimi jednostkami organizacyjnymi Gminy Miejskiej Kraków oraz osobami prawnymi Gminy Miejskiej Kraków w zakresie zadań Referatu;
19) tworzenie dokumentów strategicznych dla Gminy Miejskiej Kraków związanych z poprawą zapewniania dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami na terenie Gminy Miejskiej Kraków;
20) współpraca z niezależnymi ekspertami w zakresie zapewniania dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami.