Usługa jest realizowana na wniosek poprzedniego właściciela wywłaszczonej nieruchomości lub jego spadkobiercy.
Poprzedni właściciele lub spadkobiercy poprzednich właścicieli wywłaszczonych nieruchomości, położonych na terenie Miasta Krakowa.
Poświadczenia za zgodność z oryginałem może dokonać notariusz lub występujący w sprawie pełnomocnik strony będący adwokatem lub radcą prawnym, a także instytucja, która dokument wydała.
Wymagane dokumenty można złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub przesłać pocztą na adres: Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa, ul. Kasprowicza 29, 31-523 Kraków.
Nazwa | Adres | Godziny otwarcia | Umówienie wizyty | telefon |
---|---|---|---|---|
Wydział Skarbu Miasta | ul. Kasprowicza 29, 31-523 Kraków | 7.30-15.30 | brak | 12 616 9804; 12 616 9805; 12 616 9806; 12 616 5763; |
Link do portalu | Wytyczne |
---|---|
Pismo ogólne do urzędu | - |
Po złożeniu wniosku ustalany jest aktualny stan prawny nieruchomości, a następnie badane ustawowe przesłanki z art. 136-142, 216, 229 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami określające czy nieruchomość objęta wnioskiem o zwrot została wywłaszczona i czy stała się zbędna na cel wywłaszczenia.
W przypadku pozytywnej weryfikacji zostaje wydana decyzja o zwrocie nieruchomości. W przypadku gdy nieruchomość tylko w części została wykorzystana na cel wywłaszczenia jest sporządzany jej geodezyjny podział polegający na wydzieleniu części przewidzianej do zwrotu. W razie zwrotu nieruchomości poprzedni właściciel (lub jego spadkobierca) zwraca Skarbowi Państwa lub jednostce samorządu terytorialnego zwaloryzowane odszkodowanie ustalone w decyzji o wywłaszczeniu.
Jeżeli nieruchomość nie spełnia kryteriów określonych w ww. przepisach lub wniosek o zwrot nie został złożony w ustawowym terminie zostaje wydana decyzja o odmowie zwrotu lub umorzeniu postepowania.
W przypadku gdy nieruchomość objęta wnioskiem o zwrot stanowi własność Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków-miasta na prawach powiatu Prezydent Miasta Krakowa na podstawie art. 142 ust. 2 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami podlega wyłączeniu od rozpatrywania sprawy i w związku z tym występuje ze stosownym wnioskiem do Wojewody Małopolskiego, który wyznacza organ właściwy do załatwienia sprawy.
1 miesiąc, a w sprawie szczególnie skomplikowanej, 2 miesiące od dnia wszczęcia postępowania, z możliwością przedłużenia terminu załatwienia sprawy stosownie do przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
Nazwa podmiotu | Struktura podrzędna |
---|---|
Wydział Skarbu Miasta | Referat Zwrotu Wywłaszczonych Nieruchomości |
Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do Wojewody Małopolskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (art. 127§1 i 2 Kodeksu postepowania administracyjnego w związku z art. 9a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami)
Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Art. 4 pkt 9b¹, art.136-142, art. 216, art. 217 ust.2, art. 229 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa. Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Strona ma prawo do żądania od administratora dostępu do Swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 25 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie (zgodnie z kategorią archiwalną A). Strona ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy. Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy prawa wskazane w procedurze w sekcji „podstawa prawna”, w oparciu o które realizowane są zadania Wydziału Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa. Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e mail: iod@um.krakow.pl.