Bonifikata od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych, jeżeli nieruchomość jest przeznaczona lub wykorzystywana na cele mieszkaniowe GS-6
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Skarbu Miasta
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz otrzymać bonifikatę od opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntu:
Wypełnij i podpisz wniosek o bonifikatę,
Na podstawie posiadanych dokumentów oblicz, ile w poprzednim roku wynosił średni miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym (suma rocznych dochodów wszystkich domowników, podzielona przez ich liczbę oraz przez 12 miesięcy),
Złóż podpisany wniosek osobiście, wyślij pocztą lub drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”).
Po zakończeniu postępowania otrzymasz pisemną odpowiedź.
Kogo dotyczy usługa
Rozwiń
Użytkownicy wieczyści nieruchomości gruntowych, przeznaczonych lub wykorzystywanych na cele mieszkaniowe, położonych na terenie Miasta Krakowa.
Kryteria dla realizacji usług
Rozwiń
Bonifikata jest przyznawana, jeżeli zadeklarowana przez wnioskodawcę kwota średniego miesięcznego dochodu, przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego za rok poprzedni nie przekracza 50% wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za rok poprzedni, określonego w komunikacie wskazanym w sekcji „Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami”.
Wymagane dokumenty
Rozwiń
Osoby fizyczne:
pisemny wniosek o udzielenie 50 % bonifikaty od opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntu, zawierający oświadczenie wnioskodawcy o:
stałym zamieszkiwaniu na nieruchomości objętej wnioskiem oraz osobach tworzących wspólne gospodarstwo domowe wraz z wnioskodawcą,
źródłach osiąganych dochodów,
niewykorzystywaniu nieruchomości objętej wnioskiem do prowadzenia działalności gospodarczej, zgodny z wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej procedury, podpisany przez:
właściciela lub
co najmniej jednego ze współwłaścicieli w sytuacji, gdy właścicielami gruntu są małżonkowie, a nieruchomość jest objęta wspólnością ustawową małżeńską lub
przedstawiciela ustawowego w sytuacji, gdy właścicielem jest osoba niepełnoletnia bądź całkowicie ubezwłasnowolniona,
kopia dokumentu potwierdzającego przedstawicielstwo ustawowe, jeżeli dokument ten nie znajduje się w aktach sprawy.
Spółdzielnie mieszkaniowe:
pisemny wniosek podpisany przez osoby uprawnione do reprezentowania spółdzielni;
oświadczenie złożone przez osoby upoważnione do reprezentowania spółdzielni zawierające listę lokali mieszkalnych objętych wnioskiem wraz z powierzchną użytkową każdego z tych lokali oraz powierzchnią użytkową przynależnego udziału w budynku mieszkalnym, którego dotyczy wniosek – dla każdego budynku objętego wnioskiem,
oświadczenia osób, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych: o ilości osób tworzących gospodarstwo domowe oraz zamieszkujących na nieruchomości objętej wnioskiem, źródłach osiąganych dochodów, stałym zamieszkiwaniu na nieruchomości objętej wnioskiem, niewykorzystywaniu lokalu objętego wnioskiem do prowadzenia działalności gospodarczej.
Opłaty
Rozwiń
Wniosek nie podlega opłacie skarbowej - zgodnie z art. 2 pkt 1 litera h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Rozwiń
Wymagane dokumenty można złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub przesłać pocztą na adres: Wydział Skarbu Miasta, ul. Kasprowicza 29, 31-523 Kraków.
Urząd Miasta Krakowa obsługuje klientów od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.40 do 15.30.
Po złożeniu wniosku następuje sprawdzenie, czy zadeklarowana przez wnioskodawcę kwota średniego miesięcznego dochodu, przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego za rok poprzedni, nie przekracza 50% wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za rok poprzedni, określonego w komunikacie wskazanym w sekcji „Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami”.
Forma załatwienia sprawy:
Pisemna zgoda na udzielenie 50% bonifikaty od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego, wyrażona w imieniu Prezydenta Miasta Krakowa przez osoby upoważnione do jej udzielania;
W przypadku odmowy – pismo Wydziału Skarbu Miasta UMK kończące sprawę.
Odpowiedź jest doręczana listownie za potwierdzeniem odbioru lub może zostać odebrana osobiście w siedzibie Wydziału Skarbu Miasta UMK.
Informacje dodatkowe
Rozwiń
Niniejsza bonifikata jest przyznawana wnioskodawcom, będącym użytkownikami wieczystymi budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych służących wyłącznie zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych tych osób – oświadczenia o spełnianiu powyższego kryterium zawarte są w treści wniosków o udzielenie bonifikaty.
Wnioski o udzielenie bonifikaty można składać do 31 marca roku kalendarzowego, za który ma być przyznana bonifikata.
Bonifikata jest przyznawana na dany rok.
Wnioski są rozpatrywane po ogłoszeniu komunikatu wskazanego w sekcji „Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami” tj. od ok. 10 lutego.
Wniosek o udzielenie bonifikaty zawiera:
oznaczenie nieruchomości gruntowej, której opłata dotyczy,
oświadczenie z ilu osób składa się wspólne gospodarstwo domowe,
oświadczenie o wysokości miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego tj. wszystkich osób wspólnie zamieszkujących i gospodarujących na nieruchomości oddanej w użytkowanie wieczyste.
Podpisując wniosek wnioskodawca oświadcza, że wskazana przez niego kwota średniego miesięcznego dochodu, przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego za rok poprzedni, jest prawdziwa.
Dochód miesięczny jest obliczany jako średnia miesięczna z dochodu, o którym mowa art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, uzyskanego w roku poprzedzającym rok, za który opłata roczna ma być wniesiona.
Dochodem są, po odliczeniu kwot alimentów świadczonych na rzecz innych osób:
przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
fizycznych), pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne,
dochód z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
inne dochody niepodlegające opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Bonifikata może zostać udzielona tylko względem nieruchomości, w której użytkownik wieczysty zamieszkuje i gospodaruje (samodzielnie lub wraz z członkami swojego gospodarstwa domowego).
Przez członków gospodarstwa domowego rozumie się użytkownika wieczystego-wnioskodawcę, jego małżonka, dzieci oraz inne osoby stale z nim zamieszkujące i gospodarujące na nieruchomości oddanej w użytkowanie wieczyste.
W związku z osobistym charakterem odpowiedzialności wnioskodawcy, niniejszy wniosek nie może być składany przez pełnomocnika.
Wnioski dotyczące spółdzielczego prawa do lokalu należy składać za pośrednictwem właściwej spółdzielni mieszkaniowej.
Termin załatwienia
Rozwiń
Do 2 miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Rozwiń
Komunikat ogłaszany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", na podstawie art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych o wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za ostatni rok, poprzedzający rok, za który opłata ma być wnoszona,
Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Skarbu Miasta, w tym informacji o treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, dostępnym w systemie internetowym Ministerstwa Sprawiedliwości, raportów oraz wydruków map z programu GEO-INFO Mapa.
Podstawa prawna
Rozwiń
Art. 74 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. – o gospodarce nieruchomościami.
Obowiązek informacyjny
Rozwiń
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31 004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa.
Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 5 lat, po czym ulegną zniszczeniu (zgodnie z kategorią archiwalną B5).
Odbiorcą Twoich danych osobowych jest Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami.
Ponadto informujemy, że masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych osobowych, z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.