Wnoszenie nieruchomości komunalnych do spółek prawa handlowego jako wkład niepieniężny (aport) NW-2
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Biuro Nadzoru Właścicielskiego
Krótki opis usługi
Jeśli jesteś spółką prawa handlowego, która realizuje lub ma zamiar realizować zadania własne Gminy Miejskiej Kraków i chcesz nabyć prawo własności nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków w zamian za akcje lub udziały, na potrzeby realizacji tych zadań:
Przygotuj wniosek o wniesienie wkładu niepieniężnego zawierający wszystkie istotne informacje, wraz ze szczegółowym opisem obiektów i urządzeń w przypadku nieruchomości zabudowanych oraz uzasadnieniem aportu zawierającym planowane przeznaczenie nieruchomości.
Dołącz niezbędne dokumenty, wskazane w sekcji Wymagane dokumenty.
Przekaż do Biura Nadzoru Właścicielskiego Urzędu Miasta Krakowa przygotowany wniosek z załącznikami w dogodny dla Ciebie sposób i oczekuj na informacje o dalszych etapach postępowania, które zależeć będą od analizy stanu faktycznego i prawnego wnioskowanej nieruchomości.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy spółek prawa handlowego z udziałem Gminy Miejskiej Kraków lub spółek prawa handlowego, do których Gmina Miejska Kraków przystępuje.
Kryteria dla realizacji usług
Wnioskodawcą może być spółka prawa handlowego w której Gmina Miejska Kraków posiada udziały lub akcje, lub spółka do której Gmina Miejska Kraków zamierza przystąpić. Wnioskiem o aport objęte może być należące do Gminy Miejskiej Kraków prawo własności nieruchomości lub prawo użytkowania wieczystego. Postępowanie dotyczy nieruchomości, które będą służyć do realizacji statutowych zadań spółki, związanych z wykonywaniem przez Gminę Miejską Kraków zadań publicznych.
Wymagane dokumenty
Pisemny wniosek o aport wraz ze szczegółowym opisem obiektów i urządzeń w przypadku nieruchomości zabudowanych oraz uzasadnieniem aportu zawierającym planowane przeznaczenie nieruchomości (oryginał),
Aktualna kopia mapy ewidencyjnej gruntów,
Oświadczenie o pokryciu kosztów przeprowadzonego postępowania, tj. m. in. kosztów wykonania operatu szacunkowego, kosztów materiałów geodezyjnych, kosztów umowy notarialnej, ewentualnych kosztów wykonania podziału, kosztów dokumentacji związanej z analizą pomocy publicznej zlecanej do wykonania podmiotom zewnętrznym oraz koszty innych działań niezbędnych w postępowaniu. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą obu stron, dokumenty takie jak: operat szacunkowy, projekt podziału nieruchomości wraz z niezbędną dokumentacją, Test Prywatnego Inwestora, przygotowywane są przez Wnioskodawcę.
Kopie dokumentów może uwierzytelnić instytucja, która dokument wydała, notariusz lub występujący w sprawie pełnomocnik strony będący adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.
Opłaty
Ta usługa jest bezpłatna.
Strona ponosi koszty: sporządzania operatu szacunkowego, ewentualnego podziału nieruchomości, materiałów geodezyjnych, umowy notarialnej, wpisów sądowych oraz koszty innych działań, których podjęcie jest niezbędne do wniesienia aportu.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wniosek o aport można złożyć elektronicznie, na adres mailowy Biura Nadzoru Właścicielskiego Urzędu Miasta Krakowa: nw.umk@um.krakow.pl.
Aby skorzystać z usługi, należy złożyć pisemny lub elektroniczny wniosek o aport wraz ze szczegółowym opisem obiektów i urządzeń w przypadku nieruchomości zabudowanych oraz uzasadnieniem aportu, zawierającym planowane przeznaczenie nieruchomości wraz z wymaganymi załącznikami. Dalsze czynności będą realizowane w zależności od informacji przedstawionych we wniosku oraz stanu faktycznego i prawnego wnioskowanej nieruchomości.
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
Podpis zaufany
Podpis kwalifikowany
Podpis osobisty
Sposób realizacji usługi
Złożony wniosek jest weryfikowany oraz analizowany w szczególności: pod względem formalnym, zgodności danych ewidencyjnych nieruchomości, informacji zawartych w księdze wieczystej, sposobu pozyskania nieruchomości przez Gminę Miejską Kraków, uzasadnienia wniesienia aportu, przydatności nieruchomości na potrzeby Gminy Miejskiej Kraków.
W trakcie postępowania oszacowana zostaje wartość nieruchomości, określona zostaje ilość obejmowanych akcji lub udziałów spółki, analizowana jest kwestia podatku od towarów i usług oraz kwestia pomocy publicznej.
W zależności od indywidualnych cech nieruchomości może zachodzić konieczność dokonania innych czynności przewidzianych przepisami prawa (np. naliczenie opłat z tytułu bezumownego korzystania nieruchomości, podział nieruchomości celem wydzielenia części nieruchomości przeznaczonej do wniesienia jako wkład niepieniężny, itp.).
W trakcie postępowania pozyskiwana jest zgoda Rady Miasta Krakowa na aport w postaci uchwały oraz zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa wraz z wykazem nieruchomości przeznaczonych do zbycia w formie aportu.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku zawierana jest umowa w formie aktu notarialnego.
W przypadku odmowy – pismo Dyrektora Biura Nadzoru Właścicielskiego Urzędu Miasta Krakowa informujące o negatywnym rozpatrzeniu wniosku.
Informacje dodatkowe
Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Biuro Nadzoru Właścicielskiego, w tym informacji o treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych oraz informacji o treści krajowego rejestru sądowego w Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego dostępnych w systemie internetowym www.ms.gov.pl, raportów oraz wydruków map z ISDP (Internetowy Serwer Danych Przestrzennych) bez wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów oraz jako kontrola aktualności przedłożonych dokumentów.
Termin załatwienia
Do 2 miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Wypis lub raport z rejestru gruntów oraz poświadczenie prawa własności,
Materiały geodezyjno–karograficzne i wieczysto-księgowe,
Opinie właściwych komórek organizacyjnych i miejskich jednostek organizacyjnych,
Dokumentacja oględzin w terenie,
Dokumentacja dotycząca ustalenia poprzednich właścicieli i ich ewentualnych praw,
Ewentualny operat podziałowy,
Operat szacunkowy,
Uchwała Rady Miasta Krakowa,
Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wniesienia w trybie aportu nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków do spółki prawa handlowego należącej do Gminy Miejskiej Kraków,
Analiza dotycząca wystąpienia pomocy publicznej związanej z wniesieniem aportu (np. Test Prywatnego Inwestora),
Uchwała walnego zgromadzenia/ zgromadzenia wspólników w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego spółki oraz zmiany statutu/ umowy spółki lub uchwała Zarządu Spółki w przypadku ustanowienia kapitału docelowego,
Umowa objęcia akcji/ formularz zapisu na akcje/ oświadczenie o objęciu udziałów,
Protokół rokowań.
Podstawa prawna
Art. 13 ust. 1, 3, 4 art. 37 ust. 2 pkt. 7 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Art. 12 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej.
Uchwała Nr XV/99/03 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 maja 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Miasta Krakowa z późn. zm.
Obowiązek informacyjny
Administratorem danych osobowych czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych. Dane kontaktowe: adres pocztowy – Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków, adres e-mail: iod@um.krakow.pl.
Dane osobowe będą przetwarzane w celu rozpatrzenia wniosku o aport oraz kontroli przebiegu i terminowości załatwienia wniosku. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowią przepisy prawa wskazane w procedurze w sekcji „podstawa prawna” w oparciu, o które realizowane są zadania Biura Nadzoru Właścicielskiego Urzędu Miasta Krakowa.
Podanie danych osobowych osób reprezentujących spółkę ma charakter obowiązkowy, celem dokonania weryfikacji reprezentacji spółki. Konsekwencją niepodania tych danych będzie brak możliwości załatwienia sprawy.
Osoba, której dane są przetwarzane posiada prawo do żądania od administratora dostępu do dotyczących jej danych osobowych oraz do ich sprostowania. Z uwagi na okoliczność, że Prezydent Miasta Krakowa musi mieć pewność, że nie zostaną udostępnione dane osobom nieuprawnionym, dlatego też w przypadku powzięcia wątpliwości co do tożsamości osoby, która wnioskuje o dostęp do danych lub zażąda ich sprostowania, może zaistnieć konieczność skierowania - w ramach procedury autoryzacji - prośby o dodatkowe informacje weryfikujące. W przypadkach określonych przepisami prawa osoba, której dane są przetwarzane ma również prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych, przeniesienia danych do innego administratora, wniesienia sprzeciwu – z przyczyn związanych z szczególną sytuacją – wobec przetwarzania danych osobowych, a także do usunięcia tych danych.
Dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym ich profilowaniu.
W przypadku uznania, że przetwarzanie danych osobowych w Urzędzie Miasta Krakowa narusza przepisy o ochronie tych danych, osoba, której dane są przetwarzane ma prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Dane osobowe w zakresie rozpatrywania wniosku o aport będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, na potrzeby której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez okres co najmniej 25 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.