Zameldowanie w trybie decyzji administracyjnej.
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych przewiduje możliwość zameldowania w trybie administracyjnym. Droga ta stosowana jest w przypadku, kiedy nie jest możliwe dokonanie zameldowania w wyniku samego zgłoszenia (np. kiedy występują braki w dokumentacji). Przesłanką wydania decyzji o zameldowaniu jest faktyczne zamieszkiwanie osoby, której zameldowania postępowanie dotyczy, pod wskazanym adresem bez względu na istnienie i charakter tytułu prawnego do zajmowania lokalu, w którym faktycznie zamieszkuje (ONSA 1981/1/13), choć uprawniać do zameldowania w lokalu może jedynie pobyt legalny, oznaczający przebywanie na zasadach zgodnych z prawem, za wiedzą i zgodą osoby uprawnionej do dysponowania lokalem (V SA 519/03). W celu sprawdzenia, czy zainteresowany faktycznie przebywa pod wskazanym adresem, przeprowadzana jest wizja lokalna przy udziale stron. Całą procedurę kończy wydanie decyzji administracyjnej. Sprawa załatwiana jest w terminie dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania z możliwością przedłużenia terminu w trybie art. 36 KPA.