Przedmiotem projektu jest stworzenie nowoczesnego systemu informatycznego gromadzącego, przetwarzającego i udostępniającego informacje przestrzenne dla miasta Krakowa i krakowskiego obszaru metropolitalnego dla świadczenia usług administracji samorządowej w Krakowie. Ponadto, przedmiotem projektu będzie szeroka akcja szkoleniowa, wykorzystująca nowoczesne techniki poszerzania wiedzy, w tym e-learning.
Oczekiwanym jest kierunek zmian w zakresie zmniejszenia ilości i stopnia skomplikowania wypełnianych formularzy czy nawet braku konieczności wizyt osobistych w Urzędzie w celu załatwienia różnorodnych spraw urzędowych.
Projekt realizowany będzie przy udziale Partnera z Norwegii - Miasto Baerum. Partnerstwo dotyczące wymiany doświadczeń w dziedzinie rozwoju i stosowania najnowszych technologii informatycznych w lokalnej administracji publicznej pozwoli poddać analizie możliwość implementacji norweskich rozwiązań w tym zakresie na grunt polski.
Z uwagi na fakt, iż projekt ma być projektem modelowym i jego przebieg, a także efekty wraz z materiałami szkoleniowymi i konferencyjnymi publikowane będą w Internecie - wszystkie zainteresowane jednostki samorządowe z terenu całego kraju będą mogły czerpać z niego wiedzę i doświadczenie.
Produktami projektu są poniższe aplikacje:
Portal Turystyki
Portal Turystyki to serwis internetowy skierowany bezpośrednio do firm i instytucji działających w branży turystycznej w rejonie Miasta Krakowa, umożliwiający publikację profilowanych informacji dla przedstawicieli branży oraz bezpośredni kontakt zainteresowanych podmiotów z Urzędem. Portal stanowi także doskonałą bazę multimedialną archiwalnych materiałów, związanych z historią oraz bieżącymi wydarzeniami Miasta Krakowa, szczególnie przydatnych z punktu widzenia turystyki.
Hurtownia Danych Edukacyjnych
Hurtownia Danych Edukacyjnych integruje dane pochodzące z różnych systemów, wykorzystywanych w działaniach Urzędu Miasta Krakowa, dotyczących uczniów, placówek edukacyjnych i innych zagadnień związanych z systemem edukacji. Jest to rozbudowane narzędzie, umożliwiające efektywną analizę zebranych danych i prezentację wyników w postaci wykonywanych na żądanie raportów. Mechanizm raportowania hurtowni umożliwia kategoryzację i współużytkowanie raportów przez pracowników Urzędu.
Portal Inwestora
Przewodnik Inwestora to system wspomagania decyzji, porządkujący proces uzyskiwania pozwoleń na budowę. Portal umożliwia przesyłanie drogą elektroniczną wszystkich niezbędnych dokumentów wymaganych przez Urząd Miasta Kraków. System kieruje inwestora do odpowiednich usług opublikowanych na Platformie ePUAP z uwzględnieniem warunków specyficznych dla konkretnej inwestycji. Jednocześnie mechanizmy zarządzania przebiegiem procesu kontrolują jego kompletność, a użytkownik otrzymuje bieżące informacje dotyczące kosztów i czasu realizacji poszczególnych etapów. Portal Inwestora jest przeznaczony zarówno dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, jak i pragnących rozpocząć inwestycje związane z zabudową gruntu.
Cele, jakie stawia beneficjent przed niniejszym projektem scharakteryzować można w sposób następujący:
• Poprawa efektywności realizacji zadań administracji publicznej:
- usprawnienie obsługi mieszkańców,
- obniżenie kosztów funkcjonowania administracji publicznej,
• Zwiększenie udziału społeczeństwa w procesach planowania i rozwoju miejskiej aglomeracji,
• Szerszy dostęp do informacji:
- transparentność działań administracji publicznej,
- wzrost aktywności społeczeństwa,
• Promocja gospodarcza i turystyczna regionu:
- wszechstronny rozwój miasta Krakowa i krakowskiego obszaru metropolitalnego,
- wzrost liczby odwiedzających Kraków i KOM,
- wzrost zatrudnienia.
Działania informacyjne i promocyjne, dotyczące pomocy udzielanej za pośrednictwem Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego (dalej: „Mechanizmy Finansowe"), mają na celu zwiększenie jawności i publicznej świadomości dotyczącej ich realizacji. Państwo-Beneficjent winno zagwarantować, że dokładne informacje na temat możliwości korzystania z Mechanizmów przez potencjalnych wnioskodawców oraz szczegółowe informacje dotyczące przyznanych dotacji, są przekazywane do wiadomości poszczególnych grup docelowych i szeroko rozumianej opinii publicznej. Działania informacyjno-promocyjne, wdrażane przez Państwo-Beneficjenta będą dwojakiego rodzaju. Po pierwsze, Krajowy Punkt Kontaktowy (KPK), będzie informował potencjalnych beneficjentów zarówno o istnieniu i funkcjonowaniu Mechanizmów Finansowych, jak też o dostępności funduszy (dalej: „ogólnych działań informacyjno-promocyjnych").
Po drugie, KPK zapewni, aby stosownymi działaniami informacyjno-promocyjnymi zostały objęte wszystkie projekty dofinansowywane przez Mechanizmy Finansowe (dalej: „działania informacyjno-promocyjne projektu").
Krajowy Punkt Kontaktowy, władze krajowe i regionalne, projektodawcy i operatorzy będą mogli przeprowadzać dodatkowe działania poza tymi, które są wymienione poniżej, po skonsultowaniu się z Biurem Mechanizmów Finansowych (BMF).
W projekcie możemy wyróżnić trzy rodzaje działań promocyjnych: działania prowadzone przez Krajowy Punkt Kontaktowy, działania prowadzone przez Instytucje Pośredniczące w ramach promowania priorytetu oraz działania promocyjne projektu.
Typy działań zostały omówione poniżej.
Działania promocyjne prowadzone przez Krajowy Punkt Kontaktowy
Za ogólne działania promocyjne, dotyczące obu Mechanizmów Finansowych, ogólnych podręczników i dokumentów programowych odpowiada Krajowy Punkt Kontaktowy, natomiast za prowadzenie kampanii promocyjnej dla poszczególnych priorytetów odpowiadają Instytucje Pośredniczące. Krajowy Punkt Kontaktowy zapewnia, że informacja o Mechanizmach Finansowych jest szeroko dostępna dla potencjalnych beneficjentów.
Działania promocyjne prowadzone przez Instytucje Pośredniczące
Część działań promocyjnych jest przeniesiona na szczebel Instytucji Pośredniczących, gdyż ułatwi to dotarcie z właściwymi informacjami dotyczącymi Mechanizmów Finansowych do grup docelowych specyficznych dla każdego priorytetu.
Działania promocyjne projektu
Wszystkie koszty związane z działaniami informacyjno-promocyjnymi, włącznie z pomocą konsultantów, będą pokryte ze środków finansowych budżetu projektu.
Wszystkie działania będą dokumentowane w miarę możliwości przy pomocy zdjęć fotograficznych.