Kampania promocyjna „KRAKÓW - TU PŁACĘ PODATKI"
1. CELE I ZAŁOŻENIA KAMPANII
Celem kampanii „Kraków - tu płacę podatki" jest zachęcenie osób, które pracują, studiują i żyją w Krakowie, ale rozliczają się z podatku w innych miejscowościach, do tego, by w tegorocznym zeznaniu podatkowym (i kolejnych) wskazały nasze miasto jako to, do którego trafi część odprowadzanych przez nie środków.
W Krakowie wpływy finansowe do budżetu miasta z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) stanowią ok. 25% wszystkich dochodów miasta. Zgodnie z prawem (w przypadku podatku PIT) miejscem rozliczania się osoby fizycznej jest właściwy Urząd Skarbowy według miejsca zamieszkania podatnika w ostatnim dniu roku podatkowego. Oznacza to, że aby płacić podatki w Krakowie wcale nie trzeba być w nim zameldowanym − wystarczy w Krakowie mieszkać. Szacuje się, iż w naszym mieście mieszka blisko 150 000 osób, które są zameldowane w innym miejscu. Każda dodatkowa osoba wskazująca Kraków jako miejsce płacenia podatków to dla budżetu miasta korzyść ok. 1 500 zł. Działania kampanijne mają przekonać krakowian, że warto to zrobić, bo płacąc podatek tam, gdzie mieszkamy, inwestujemy w poprawę komfortu życia − w nowe linie tramwajowe, wyremontowane ronda i żłobki itd. Co więcej, podjęcie takiej decyzji już teraz daje szansę na zwycięstwo w będącym osią kampanii konkursie internetowym, a więc na podwójną wygraną.
2. KREACJA GRAFICZNA
Kreacja graficzna odwołuje się do najważniejszych symboli i budynków kojarzonych z Krakowem. Każda litera znajdującego się na kampanijnych plakatach, ulotkach i billboardach słowa Kraków nawiązuje do jednego z nich: lajkonika, smoka wawelskiego, krakowskiego obwarzanka, miejskiego ratusza, czapki krakuski i ozdobnego „K" pod koroną (monogramu króla Kazimierza III Wielkiego, znajdującego się na drzwiach wejściowych Katedry Wawelskiej).
Kreację graficzną kampanii „Kraków - tu płacę podatki" opracowała firma Heads Advertising.
3. OPIS DZIAŁAŃ
Czas trwania kampanii: 15 marca - 30 kwietnia 2012 r.
a. Inauguracja
Działania w ramach kampanii „Kraków - tu płacę podatki” zainaugurowała 15 marca br. konferencja prasowa z udziałem Prezydenta Miasta Krakowa i Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa. Po konferencji przedstawiciele mediów uczestniczyli w spotkaniu z Przewodniczącymi Rad Dzielnic, na którym omawianie były kwestie związane z kampanią.
b. Konkurs „Płacisz – wygrywasz podwójnie”
Osią kampanii jest konkurs internetowy pn. „Płacisz - wygrywasz podwójnie", prowadzony na stronie www.krakow.pl/podatki. Mogą wziąć w nim udział wszyscy, którzy w tym roku po raz pierwszy zdecydowali się odprowadzać podatek PIT na terenie Krakowa. Uczestnicy konkursu muszą udzielić poprawnych odpowiedzi na 4 pytania zamknięte i wykazać się pomysłowością oraz znajomością potrzeb danej dzielnicy Krakowa odpowiadając na pytanie: „Na co, Twoim zdaniem, powinny być przeznaczane pieniądze z podatków w Twojej dzielnicy?". Konkurs składa się z trzech tur. Pierwsza trwała od 15 marca do końca czerwca br. − nagrodzono 10 osób, które rozliczyły PIT w Krakowie i udzieliły najciekawszej odpowiedzi dot. rozdysponowania przez miasto wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych. Druga tura rozpoczęła się 1 lipca i potrwa do 30 września. Trzecia, ostatnia odbędzie się w dniach 1 października-15 grudnia 2012 r.
Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody − m.in. laptop, bilety lotnicze linii Eurolot SA, kursy w Krakowskiej Akademii Fotografii, karty uprawniające do darmowego postoju na parkingu przy Galerii Krakowskiej przez pół roku, karnety i bilety wstępu do wybranych krakowskich ośrodków sportu i rekreacji, centrów rozrywki, muzeów, a także bilety na krakowskie festiwale.
Parnterami konkursu są m.in.: Apollo Film, Krakowska Akademia Fotografii, Com-Com Zone, Teatr KTO, Teatr Groteska, Filharmonia Krakowska, Centrum Rozrywki Fantasy Park, Centrum Wspinaczkowe Forteca, Eurolot, Galeria Krakowska, Krakowski Klub Kajakowy, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Park Wodny, Teatr Ludowy, WRT-Karting, CAN-PACK S.A.
c. Outdoor
a) Ekspozycja 50 billboardów w przestrzeni miejskiej w terminie 1-15 kwietnia br.
b) Ekspozycja 50 citylightów w przestrzeni miejskiej w terminie 1-15 kwietnia br.
c) Ekspozycja 700 plakatów typu B1 w przestrzeni miejskiej, w budynkach Urzędu Miasta Krakowa, w siedzibach Rad Dzielnic Miasta Krakowa, w krakowskich przychodniach medycyny pracy i największych ośrodkach zdrowia.
Ekspozycja billboardów była nagrodą za zwycięstwo w konkursie Złote Formaty, w ramach Festiwalu Promocji Miast i Regionów 2011, w kategorii Kampanie Reklamowe (zrealizowaną w 2010 r. kampanię promocyjną Krakowa „Gołębie kręcą Kraków"). Sponsor nagrody: STRÖER.
d. Leaflet
Wydrukowano łącznie 9000 ulotek, które są dystrybuowane w następujących miejscach:
4. Internet
Wśród działań kampanijnych prowadzonych w internecie znalazły się takie elementy jak:
a) Uruchomienie na portalu Magiczny Kraków (pod adresem www.krakow.pl/podatki) odrębnej, poświęconej kampanii prezentacji wraz ze skryptem konkursowym.
b) Zamieszczenie na portalu Magiczny Kraków – w sekcjach: „news główny”, „aktualności oraz „polecamy” – informacji o partnerach kampanii (wraz z ich logotypami) i nagrodach w konkursie internetowym „Płacisz – wygrywasz podwójnie”.
c) Umieszczenie interaktywnego banneru promocyjnego typu flash na głównej stronie portalu Magiczny Kraków oraz w zakładce „Samorząd”.
d) Zamieszczenie informacji o kampanii w Biuletynie Informacji Publicznej.
e) Umieszczenie materiałów związanych z kampanią (tekstu informacyjno-promocyjnego oraz banneru typu flash odsyłającego do zakładki poświęconej kampanii na portalu Magiczny Kraków) na:
- stronach internetowych Rad Dzielnic Krakowa
- stronach miejskich jednostek organizacyjnych i miejskich jednostek kultury
- stronach internetowych partnerów kampanii
h) Prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych w social media, tj. na portalach: Facebook, Google+, NK.pl (profile miejskie, miejskich jednostek organizacyjnych, miejskich jednostek kultury, partnerów kampanii itp.).
5. Korespondencja
Pisma z zaproszeniem do współpracy przy realizacji kampanii przesłano pocztą tradycyjną
do:
a) Rektorów krakowskich uczelni wyższych.
b) Przedstawicieli krakowskich firm.
6. Mailing
Pakiet informacji wraz z materiałami promocyjnymi dot. kampanii przesłano drogą elektroniczną do:
a) Samorządów Studenckich i Biur Karier.
b) Partnerów kampanii.
c) Miejskich jednostek organizacyjnych.
d) Miejskich ośrodków kultury.
e) Największych krakowskich firm prywatnych.
f) Największych ośrodków zdrowia i przychodni medycyny pracy.
g) Portali branżowych (marketing/reklama/public relations).
h) Dziennikarzy lokalnych mediów.
7. Inne działania
W ramach kampanii podjęto również następujące działania:
a) W telewizji autobusowej BUS-TV, w terminie 2-16 kwietnia br., emitowano plansze informacyjno-promocyjne.
b) Na łamach dwutygodnika miejskiego KRAKÓW.PL opublikowano artykuły i reklamy prasowe dotyczące kampanii.
c) Dla pracowników Urzędu Miasta Krakowa został zorganizowany konkurs z nagrodami.
d) We wrześniu br. planowana jest ekspozycja plansz reklamowych w automatach KKM.