1. Prawo udziału w referendum, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym, mają osoby stale zamieszkujące na obszarze miasta Krakowa, które:
1) najpóźniej w dniu głosowania kończą 18 lat;
2) nie zostały pozbawione praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu;
3) nie zostały ubezwłasnowolnione prawomocnym orzeczeniem sądu;
4) nie zostały pozbawione praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu.
Uwaga – rejestr wyborców obejmuje także obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, zamieszkujących stale na terenie Miasta Krakowa i niepozbawionych praw wyborczych w państwie Unii Europejskiej, którego są obywatelami.
2. Wyborca zameldowany na pobyt stały na obszarze Krakowa, który nie złożył wniosku o wpisanie do stałego rejestru wyborców w innym miejscu oraz wyborca wpisany do rejestru wyborców na własny wniosek, zostanie wpisany z urzędu do spisu wyborców sporządzonego dla obwodu głosowania właściwego dla jego miejsca zamieszkania.
3. Zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. — Kodeks wyborczy wyborcy stale zamieszkali na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały, wyborcy nigdzie niezamieszkali, a przebywający stale na obszarze danej gminy i wyborcy stale zamieszkali na obszarze gminy pod innym adresem aniżeli adres ich zameldowania na pobyt stały na obszarze tej gminy, wpisywani są do rejestru wyborców, jeżeli złożą w tej sprawie w urzędzie gminy pisemny wniosek.
4. Wniosek, o którym mowa w pkt. 3, powinien zawierać: nazwisko, imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia oraz numer ewidencyjny PESEL wnioskodawcy. Do wniosku dołącza się:
1) kserokopię ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wnioskodawcy;
2) pisemną deklarację, w której wnioskodawca podaje swoje obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
5. W myśl art. 20 ustawy — Kodeks wyborczy decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców osoby wydaje Prezydent Miasta Krakowa w terminie 3 dni od dnia wniesienia wniosku. Od decyzji o odmowie wpisania do rejestru wyborców przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego miejscowo sądu rejonowego. Skargę wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji.
6. Sprawę wpisania do stałego rejestru wyborców Gminy Miejskiej Kraków prowadzi Wydział Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta Krakowa:
• Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic I–VII (Śródmieście, Krowodrza) – w budynku przy al. Powstania Warszawskiego 10, Centrum Administracyjne
• Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic VIII–XIII (Podgórze) – w budynku przy ul. Wielickiej 28a
• Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic XIV–XVIII (Nowa Huta) – w budynku na os. Zgody 2
7. Wniosek o wpisanie do stałego rejestru wyborców Gminy Miejskiej Kraków wyborcy posiadającego obywatelstwo polskie można złożyć na stanowiskach informacyjno-podawczych Urzędu Miasta Krakowa w godzinach pracy Urzędu, tj. od 7.40 do 15.30, w następujących lokalizacjach:
• Kancelaria Magistratu, Plac Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków
• Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków
• os. Zgody 2, 31-949 Kraków
• ul. Wielicka 28a, 30-552 Kraków