Na dochody Krakowa składają się między innymi dotacje, subwencje, wpływy z podatków i opłat lokalnych, spadki, darowizny, ale także część podatku dochodowego od osób fizycznych. Z tytułu podatku PIT do miejskiej kasy wpływa ok. 1 mld zł – co stanowi 25% budżetu Krakowa. Każdy nowy podatnik rozliczający się w naszym mieście zwiększa tę pulę o ok. 1600 zł.
Zgodnie z prawem (w przypadku podatku PIT) miejscem rozliczania się osoby fizycznej jest urząd skarbowy właściwy według miejsca zamieszkania podatnika w ostatnim dniu roku podatkowego. Oznacza to, że aby płacić podatki w stolicy Małopolski wcale nie trzeba być tutaj zameldowanym – wystarczy mieszkać w Krakowie.
Celem kampanii było zachęcenie wszystkich tych, którzy mieszkają, pracują, studiują, żyją w Krakowie, ale rozliczają się z podatku PIT w innych miejscowościach do tego, aby
w rocznym zeznaniu podatkowym za 2014 r. (formularz PIT) wskazali Kraków jako beneficjenta odprowadzanych przez siebie środków – żeby płacili podatek PIT na terenie stolicy Małopolski.
Kreacja graficzna tegorocznej edycji kampanii była modyfikacją tej wykorzystywanej w 2013 r. (kontynuacja). Jej hasłem przewodnim było: PIT w Krakowie – dobrze się składa! Główny przekaz dopełniało podhasło: Zobacz, co może Twój podatek. Obok rysunkowych bohaterów na kampanijnych projektach można było zobaczyć wybrane krakowskie inwestycje z ostatnich lat, zrealizowane w części również z wpływów z tytułu podatku PIT – TAURON Arena Kraków, Centrum Kongresowe ICE Kraków, nowoczesny tramwaj NGT8 oraz boisko wielofunkcyjne w Witkowicach. Zdjęcia tych inwestycji były wkomponowane w kształt puzzli, które składają się w całość, pozostawiając jednak możliwość rozbudowania „układanki” o kolejne projekty. W ten sposób wykorzystywana została gra słów zawartych w głównym haśle kampanii – „składanie” odnosi się z jednej strony do wypełnienia formularza PIT i złożenia go w krakowskim urzędzie skarbowym, a z drugiej do tego, że pieniądze podatników, które trafiają do miejskiej kasy przekładają się na konkretne działania, a każda kolejna osoba podejmująca decyzję o odprowadzania podatku PIT na terenie naszego miasta przyczynia się do wzbogacenia „:układanki” o kolejne elementy.
Termin: 1-30 kwietnia 2015 r.
1) Outdoor
- ekspozycja 100 kampanijnych plakatów typu billboard na terenie Krakowa;
- ekspozycja 80 kampanijnych plakatów typu citylight na terenie Krakowa;
- obrandowanie grafiką kampanijną tramwaju MPK;
- organizacja punktu konsultacyjnego (24-30 kwietnia 2015), w którym mieszkańcy mogą skorzystać z darmowej porady eksperta w zakresie poprawnego wypełniania formularza PIT.
2) Internet
- tematyczna zakładka na oficjalnej stronie internetowej miasta: www.krakow.pl/podatki,
w której można znaleźć praktyczne informacje związane z tym, jak rozliczać się z podatku PIT w Krakowie i dlaczego warto to robić;
- reklamy na lokalnych portalach informacyjnych;
- reklama w serwisie Facebook;
3) Multimedia
- kampanijne spoty emitowane w telewizji autobusowej BUS TV;
- kampanijne plansze informacyjno-reklamowe wyświetlane na ekranach automatów Krakowskiej Karty Miejskiej
4) Leaflet
Kolportaż 30 000 ulotek informacyjno-promocyjnych na terenie Krakowa (przychodnie medycyny pracy, akademiki, dystrybucja w ramach funkcjonowania punktu konsultacyjnego oraz przez hostessy).
5) Prasa
Reklama prasowa i tekst informacyjny na łamach Dwutygodnika Miejskiego KRAKÓW.PL.
Za opracowanie koncepcji kreatywnej kampanii odpowiadała Firma Projektowo-Reklamowa Niedzielski, a za realizację (zakup mediów) Agencja Reklamowa dsk sp. z o.o.