Budżet obywatelski jest narzędziem umożliwiającym mieszkańcom faktyczne współdecydowanie o wydatkowaniu części środków z lokalnego budżetu. Zgłaszając projekty dotyczące lokalnych potrzeb i biorąc udział w głosowaniu, każdy krakowianin może mieć wpływ na rozwój swojej dzielnicy i całego miasta.
Z uwagi na złożoność i wieloetapowość projektu, kampania informacyjno-promocyjna budżetu obywatelskiego była realizowana w dwóch turach:
I tura kampanii była realizowana w terminie 1-31 marca 2015 r.
Głównym celem prowadzonych wtedy działań było zachęcenie mieszkańców Krakowa do tworzenia swoich projektów w ramach budżetu obywatelskiego na poziomie ogólnomiejskim i dzielnicowym.
II tura kampanii była realizowana w terminie 1-28 czerwca 2015 r.
Na tym etapie mieszkańcy Krakowa byli zachęcani do brania udziału w głosowaniu na wybrane projekty.
Ponadto celem działań informacyjno-promocyjnych było również zwiększenie świadomości mieszkańców dotyczącej budżetu obywatelskiego, zachęcenie ich do aktywnego uczestnictwa w całym procesie oraz wytworzenie kapitału społecznego w oparciu o „patriotyzm lokalny” (mieszkam w Krakowie – zależy mi na moim mieście).
Podstawowym założeniem i punktem wyjścia opracowania koncepcji kreatywnej tegorocznej kampanii budżetu obywatelskiego była konieczność zapewnienia ciągłości przekazu względem ubiegłorocznych działań informacyjno-promocyjnych (spójna stylistyka), a tym samym zwiększenie efektywności przekazu działań reklamowych.
W tegorocznej edycji odświeżono kluczowe elementy graficzne kreacji oraz dodano piktogramy kojarzące się z projektami wybranymi do realizacji w 2014 roku. Zmieniona została również kolorystyka – wykorzystano bardziej wyraziste barwy: niebieską, żółtą i czerwoną (czerwonym kolorem zostały wyróżnione najważniejsze dla każdej z tur kampanii elementy kreacji – odpowiednio tuba i urna). Zmodyfikowane zostały także kampanijne hasła – I turze towarzyszył slogan „Opłaca się decydować”, a II tura będzie prowadzona pod hasłem „Opłaca się głosować”.
1.1 Flash mob – happening taneczny na Rynku Głównym
Na Rynku Głównym, 2 marca br. został zorganizowany inicjujący kampanię event taneczny. Aktorzy oraz mieszkańcy Krakowa wykonali układ taneczny do utworu Abby „Money, money, money”,
a na zakończenie eventu na płycie Rynku został rozłożony wielkoformatowy banner reklamowy budżetu obywatelskiego.
Film dokumentujący przebieg wydarzenia został umieszczony w internecie i (głównie poprzez media społęcznościowe) był dalej wykorzystywany jako element promujący budżet obywatelski.
1.2 Punkt Konsultacyjny
Przy rondzie Mogilskim, w dniach 24 – 30 marca (w godz. 12.00-18.00) działał specjalny punkt (namiot) konsultacyjny, w którym dyżurowali pracownicy wydziałów Urzędu Miasta Krakowa oraz miejskich komórek organizacyjnych, które merytorycznie odpowiadają za przebieg procesu związanego z budżetem obywatelskim, w tym za weryfikację wniosków. Przybliżali oni krakowianom procedury dotyczące projektu, pomagali poprawnie przygotować wnioski oraz promowali ideę budżetu obywatelskiego.
W ramach promocji punktu konsultacyjnego zorganizowano animacje dla mieszkańców. W pierwszym dniu funkcjonowania namiotu aktorzy przebrani za smoka wawelskiego, lajkonika, krakowiaka
i krakowiankę jeździli po mieście i zachęcali mieszkańców do odwiedzenia punktu konsultacyjnego – częstowali przechodniów krówkami oraz rozdawali im broszury informacyjne budżetu obywatelskiego. Przy namiocie ustawiono też puzzle magnetyczne (każdy, kto je ułożył otrzymał miejskie gadżety) oraz fotobudkę, w której każdy mieszkaniec mógł zrobić sobie zdjęcie na tle banneru budżetu obywatelskiego.
2.1 Aktualizacja tematycznej zakładki na oficjalnej stronie internetowej miasta: www.budzet.krakow.pl, w której można znaleźć praktyczne informacje związane z budżetem obywatelskim. Dodanie dwóch infografik, z których jedna podsumowywała ubiegłoroczny budżet obywatelski, a druga ilustrowała harmonogram tegorocznego procesu.
2.2. Ekspozycja bannerów na stronie www.krakow.pl oraz na stronach dzielnic i w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa.
2.3. Ekspozycja bannerów internetowych na lokalnych portalach informacyjnych (Onet.pl, Gazeta.pl, LoveKraków.pl).
2.4. Ekspozycja reklamy w modelu CPM w serwisie Facebook.
3.1. Emisja spotów w telewizji autobusowej BUS TV.
3.2. Emisja plansz informacyjnych na ekranach automatów Krakowskiej Karty Miejskiej.
4.1. Druk i kolportaż 100 000 sprofilowanych ulotek (format: A4 składany do DL) oraz ich dystrybucja w: namiocie konsultacyjnym, miejskich jednostkach kultury, miejskich jednostkach organizacyjnych, szkołach, domach opieki społecznej oraz innych miejskich instytucjach.
4.2. Druk 9 000 ulotek w formacie A5 ich dystrybucja przez rady dzielnic.
4.3. Druk i kolportaż plakatów dla rad dzielnic oraz druk i ekspozycja plakatów w miejskich instytucjach.
5.1. Publikacja tekstów i reklam w dwutygodniku miejskim Kraków.pl.
6.1. 300 kompletów mini puzzli.
6.2. 50 kg. Krówek w opakowaniach z nadrukiem tuby.
1.1. Ekspozycja 50 cityligtów przy najważniejszych ciągach komunikacyjnych miasta.
1.2. Branding tramwaju typu bombardier NGT 6, który przez dwa miesiące (4 maja-28 czerwca) kursował liniami 6, 8, 13, 18, 50. W ostatnim tygodniu kampanii tramwaj jeździł po mieście jako linia specjalna (przejazd był bezpłatny). Animatorzy wyposażeni w tablety z platformą do głosowania zachęcali pasażerów tramwaju do oddania głosu na projekty w ramach budżetu obywatelskiego.
1.3. W ostatnim tygodniu kampanii (22-28 czerwca) przy rondzie Mogilskim ponownie stanął punkt (namiot) konsultacyjny. Podobnie jak w I turze dyżurowali w nim pracownicy wydziałów Urzędu Miasta Krakowa oraz miejskich komórek organizacyjnych, które merytorycznie odpowiadają za przebieg procesu związanego z budżetem obywatelskim. Pracownicy wraz z animatorami zachęcali krakowian do wzięcia udziału w głosowaniu oraz pomagali im w sprawach technicznych.
1.4. Promocja budżetu obywatelskiego podczas miejskich imprez (Dzień Otwarty Magistratu, Puchar Świata w kajakarstwie slalomowym na Kolnej, Małopolski Piknik Lotniczy). Podczas ww. wydarzeń przygotowano stoiska promocyjno-informacyjne, a animatorzy wyposażeni w tablety z platformą do głosowania zachęcali uczestników ww. wydarzeń do zagłosowania na projekty w ramach budżetu obywatelskiego.
1.5. W ostatnim tygodniu kampanii zorganizowano również stoiska budżetu obywatelskiego w placówkach Urzędu Miasta Krakowa (os. Zgody, ul. Wielicka, ul. Powstania Warszawskiego).
2.1 Aktualizacja tematycznej zakładki na oficjalnej stronie internetowej miasta: www.budzet.krakow.pl, w której można znaleźć praktyczne informacje związane
z budżetem obywatelskim.
2.2. Ekspozycja bannerów na stronie www.krakow.pl oraz na stronach Rad Dzielnic
i w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa.
2.3. Ekspozycja bannerów internetowych na lokalnych portalach informacyjnych (Kraków. Onet.pl, kraków.gazeta.pl, LoveKraków.pl).
2.4. Ekspozycja reklamy w modelu CPM w serwisie Facebook.
3.1. Emisja spotów w telewizji autobusowej BUS TV.
3.2. Emisja plansz informacyjnych na ekranach automatów Krakowskiej Karty Miejskiej.
4.1. Emisja 88 spotów w lokalnej stacji radiowej.
5.1. Druk 315 000 ulotek (format A4 składany do DL) i ich kolportaż w formie druków bezadresowych do gospodarstw domowych w Krakowie.
5.2. Druk 50 000 ulotek (format A4 składany do DL) i ich dystrybucja w: namiocie konsultacyjnym, dzielnicach, miejskich jednostkach kultury, miejskich jednostkach organizacyjnych, szkołach, domach opieki społecznej oraz innych miejskich instytucjach.
5.3. Druk i kolportaż 2000 plakatów A3 oraz 1760 plakatów A4 dla dzielnic.
6.1. Publikacja dwóch reklam w lokalnej prasie (half page i full page).
6.2. Publikacja tekstów i reklam w dwutygodniku miejskim Kraków.pl.
7.1. Produkcja 3000 długopisów typu touch pen.
7.2. Produkcja 4 roll – upów promocyjnych.
Za opracowanie koncepcji kreatywnej kampanii odpowiadała agencja Adheads Sp. z o.o., a za realizację (zakup mediów) Agencja Reklamowa dsk sp. z o.o.