KONCEPCJA SPOTU:
W 2013 r. Polska Organizacja Turystyczna rozpoczęła realizację kampanii wizerunkowej (outdoor, prasa) pod hasłem „Polska – Come and find your story”, w ramach której na tle polskich pejzaży i budowli pokazywane były postaci nawiązujące strojem i pozą do znanych na całym w świecie bajek. Twórcom kampanii zależało m.in. na pokazaniu odbiorcom, że przyjazd do Polski dostarczy im niezapomnianych wrażeń, które na zawsze pozostaną w ich pamięci – tak jak pamięta się bajki z dzieciństwa.
Kraków postanowił zaprosić Polską Organizację Turystyczną do współpracy (podpisano umowę licencyjną na bezpłatne wykorzystanie przez miasto hasła „Kraków. Przyjedź i poznaj swoją historię”) i zaaplikować bajkową konwencję również w swoich działaniach reklamowych. Stąd wziął się pomysł na to, by „ambasadorem” stolicy Małopolski została główna bohaterka jednej z najpopularniejszych bajek tj. Kopciuszek, z zastrzeżeniem, że jej historia zostanie przedstawiona w zimowych plenerach Małopolski (jest to nawiązanie do innej znanej baśni – „Królowa Śniegu”, wykorzystywanej w ramach kampanii POT jako element promujący Małopolskę).
Reasumując, zimowa kampania Krakowa uzupełnia i wzmacnia działania promocyjne prowadzone przez Polską Organizację Turystyczną, upewniając tym samym turystów, że do Polski i do Krakowa warto przyjechać o każdej porze roku.
FABUŁA I KONWENCJA:
Fabuła spotu promocyjnego Krakowa wykorzystuje najbardziej charakterystyczny fragment baśni o Kopciuszku, bal – razem z drogą na przyjęcie oraz słynną sceną ucieczki i gubienia pantofelka. Scenerią dla bajkowych wydarzeń stają się kolejno: Dunajec i Pieniny (droga Kopciuszka na bal), Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (sceny balowe), Zamek
w Pieskowej Skale (ucieczka z balu) i Rynek Główny w Krakowie (ponowne spotkanie
z księciem).
Warto jednak podkreślić, że bajka o Kopciuszku była jedynie inspiracją dla scenarzystów filmu promocyjnego – spot nie miał być jej wierną ekranizacją. Dlatego też krakowski Kopciuszek nie jedzie na bal karocą, ale płynie łodzią, a akcja spotu rozgrywa się zimową porą.
„Magia” krakowskiego spotu nie ogranicza się jedynie do oparcia jego fabuły na fragmentach znanej baśni. Efekt bajkowości został również wzmocniony poprzez dobór technik i sprzętu filmowego. Przy produkcji spotu wykorzystane zostały tzw. obiektywy anamorfotyczne – pozwalające na stworzenie wrażenia „bajkowości obrazu”. Materiał zapisywano na taśmie negatywnej (a nie na nośniku cyfrowym), co nadało spotowi prawdziwie filmowy charakter. Całości dopełnia specyficzna stylistyka i dynamika spotu, które zbliżają go do trailera filmowego. Ważna jest również ścieżka dźwiękowa – oryginalny fragment „Bajki” Stanisława Moniuszki.
Wszystko to, w połączeniu z hasłem „Kraków – come and find your story” (Kraków – przyjedź i znajdź swoją historię; odwołującym się wprost do „bajkowej” kampanii POT-u), rysuje przed widzami obraz niesamowitej, pięknej historii, którą ma szansę przeżyć każdy, kto zdecyduje się odwiedzić Kraków i inne urokliwe miejsca w Małopolsce.
W postać Kopciuszka wcieliła się sławna, pochodząca z Małopolski, aktorka Alicja Bachleda-Curuś.
CEL:
Spot „Kraków. Przyjedź i znajdź swoją historię" ma nie tylko pokazać niestereotypowe, baśniowe oblicze Krakowa i Małopolski, ale również zaprezentować krajobrazowy i zimowy potencjał miasta i regionu – zachęcić turystów do ich odwiedzenia także poza letnim sezonem (promocja Krakowa i Małopolski jako zimowych destynacji turystycznych).
W filmie specjalnie odeszliśmy od standardowych, widokówkowych ujęć miasta, gdyż naszym celem było wciągnięcie widza w opowiadaną historię, wzbudzenie u niego emocji, które sprawią, że po obejrzeniu spotu pomyśli „to już koniec?” - i będzie chciał zobaczyć więcej.
KAMPANIA KRAJOWA:
Premiera spotu odbyła się 22 grudnia 2014 r. w Centrum Kongresowym ICE Kraków.
Następnie od 22 do 28 grudnia 2014 r. spot był emitowany we wszystkich kanałach należących do stacji TVN Media.
Od grudnia 2014 r. spot jest również emitowany podczas największych wydarzeń sportowych/kulturalnych/biznesowych w naszym mieście.
KAMPANIA MIĘDZYNARODOWA:
Spot „Kraków. Come and find your story” emitowany był również w kanałach telewizyjnych należących do stacji CNN w Europie, USA, Azji, Afryce oraz na Bliskim Wschodzie. Dodatkowo w USA film był emitowany na ekranach ledowych na większości amerykańskich lotnisk. Ponadto w ramach wzmocnienia działań promocyjnych, na głównych stronach CNN emitowane były interaktywne bannery, które przekierowywały na zakładkę poświęconą spotowi.
Kampania została zrealizowana przy współpracy Urzędu Miasta Krakowa z Małopolską Organizacją Turystyczną, która pokryła koszty emisji spotu.
Kontynuacją i rozwinięciem podjętych działań promocyjnych była wielopłaszczyznowa kampania prowadzona na przełomie października i listopada 2015 w Holandii. Objęła ona emisję spotu w największej sieci kin w Holandii (Pathe), kampanię billboardową w głównych miastach (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Haga, Eindhoven) a także promocję w internecie. W kampanii online wykorzystano media społecznościowe takie jak Facebook, Twitter, Youtube oraz Instagram, a także platformy blogerskie oraz holenderski odpowiednik popularnego serwisu BuzzFeed – upcoming.nl. Ponadto została zorganizowana konferencja prasowa w Amsterdamie z udziałem dziennikarzy wpływowych mediów.
Holenderska odsłona kampanii została zrealizowana w kooperacji Zagranicznego Ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Amsterdamie (ZOPOT) oraz Urzędu Miasta Krakowa.
Spot, wykorzystany w kampanii, powstał w dwóch wersjach językowych – polskiej
i angielskiej, jest dostosowany m.in. do emisji w telewizji, kinie oraz internecie.
Za produkcję filmu odpowiadało studio filmowe Alvernia Studios.
Spot wraz z opsiem znajduje się tutaj