„Budowa budynku mieszkalno-usługowego wielorodzinnego z parkingiem podziemnym wraz z instalacjami wew.: wod. –kan., c.o., elektryczną, teletechniczną, wentylacji mechanicznej, zewnętrznej instalacji kanalizacji opadowej i sanitarnej, rozbiórka i budowa instalacji oświetlenia zewnętrznego i rozbiórka nawierzchni utwardzonej oraz budowa drogi wewnętrznej, rampy, chodników, miejsc postojowych i małej architektury" adres zamierzenia budowlanego: ul. Kłosowskiego
DECYZJA NR 6/6740.1/2019 3 stycznia 2019 r.
Na podstawie art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy z 7 lipca 1994 r.- Prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 1202 z póżn. zm.) oraz na podstawie art. 104 ustawy z 14 czerwca 1960 r.- Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 2096)
po rozpatrzeniu wniosku o pozwolenie na budowę z 15.03.2018 r. nr Id SOS- 40363023
w związku z decyzją Wojewody Małopolskiego z 29.10.2018 r. znak: WI-I.7840.4.33.2018.BS uchylającą odmowną decyzję Prezydenta Miasta Krakowa z 26.06.2018 r. nr 1167/6740.1/2018 znak: AU-01-1.6740.1.522.2018.EKO w całości i przekazującą sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ i instancji zatwierdzam projekt budowlany i udzielam pozwolenia na budowę
dla Inwestora:
dla zamierzenia budowlanego: „budowa budynku mieszkalno-usługowego wielorodzinnego z parkingiem podziemnym wraz z instalacjami wew.: wod. –kan., c.o., elektryczną, teletechniczną, wentylacji mechanicznej, zewnętrznej instalacji kanalizacji opadowej i sanitarnej, rozbiórka i budowa instalacji oświetlenia zewnętrznego i rozbiórka nawierzchni utwardzonej oraz budowa drogi wewnętrznej, rampy, chodników, miejsc postojowych i małej architektury"
adres zamierzenia budowlanego: ul. Kłosowskiego
lokalizacja na działkach: nr 296 obr.7 Kraków - Nowa Huta
kategoria obiektu budowlanego: XIII/XVI
funkcja i rodzaj zabudowy: budynek mieszkalmo - usługowy
autor projektu budowlanego: dr hab. inż. arch. Marcin Futrak,
posiadający uprawnienia do projektowania w specjalności architektonicznej,
nr uprawnień: Decyzja nr MPOIA/041/2008, nr ewidencyjny wpisu do izby: MP-1417
Z zachowaniem następujących warunków:
1.Szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych:
a.roboty budowlane należy wykonać zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, sztuką budowlaną i obowiązującymi przepisami, teren budowy odpowiednio zabezpieczyć przed dostępem osób trzecich;
b.prace budowlane należy wykonać pod nadzorem osoby uprawnionej i zgodnie z przepisami bhp;
c.zobowiązuje się inwestora do uwzględnienia ochrony środowiska na obszarze prowadzenia prac, a w szczególności odnowę gleby, zieleni, naturalnego ukształtowania terenu i stosunków wodnych.
d.po zakończeniu robót budowlanych teren należy uporządkować.
e.Masy ziemne niezanieczyszczonej gleby i innych materiałów występujących w stanie naturalnym wydobyte w trakcie robót budowlanych, wykorzystane do celów budowlanych w stanie naturalnym na terenie, na którym zostały wydobyte, nie stanowią odpadu w myśl przepisów ustawy o opadach z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz.U. 2018 poz. 992 z późn. zm.), natomiast nadmiar niemożliwy do zagospodarowania należy jako odpad przekazać do składowania w miejsce wyznaczone przez właściwe podmioty na zasadach określonych przepisami rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 10 listopada 2015 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz.U. 2016 poz. 93)
f.Kierownik budowy (robót) jest obowiązany prowadzić dziennik budowy oraz umieścić na budowie lub w widocznym miejscu, tablicę informacyjną oraz ogłoszenie, zawierające dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia.
2.Szczegółowe wymagania nadzoru na budowie:
a. nakłada się obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego - Na podstawie art. 19 ust.1 ww. Prawo Budowlane oraz § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19.11.2001 r. w sprawie rodzajów obiektów budowlanych dla których realizacji wymagane jest ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego (Dz. U. Nr 138 poz.1554). wynikających z:
Art. 36 ust. 1 pkt 1-4, oraz art. 42 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane
3. Obowiązki wynikające z art. 54 i 55 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane:
a/ przed przystąpieniem do użytkowania Inwestor zobowiązany jest do uzyskania pozwolenia na użytkowanie po zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy.
U Z A S A D N I E N I E
Po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego oraz analizie materiału dowodowego w sprawie tut. organ stwierdza co następuje:
•Inwestor złożył oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w zakresie objętym niniejszą decyzją.
•Na terenie objętym wnioskiem obowiązuje ostateczna decyzja o ustaleniu warunków zabudowy nr AU-2/6730.2/592/2017 z 12.05.2017 r. znak: AU-02-3.6730.2.5.2016.ŁOK.
•Projekt budowalny jest zgodny z ww. decyzją o ustaleniu warunków zabudowy nr AU-2/6730.2/592/2017 z 12.05.2017 r. znak: AU-02-3.6730.2.5.2016.ŁOK, a także wymaganiami ochrony środowiska.
•Projekt zagospodarowania działki jest zgodny z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi.
•Projekt budowlany jest kompletny i posiada wymagane opinie, uzgodnienia, pozwolenia i sprawdzenia oraz informację dotyczącą bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
•Projektant i sprawdzający dołączyli do projektu budowlanego oświadczenie o sporządzeniu projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej.
•Projekt budowlany jest wykonany przez osoby uprawnione.
•Obszar oddziaływania obiektu, o którym mowa w art. 3 pkt 20 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, określony przez projektanta obejmuje nieruchomości: działki nr 296, 157/305, 157/45, 157/46, 157/28, 157/110, 157/111, 157/112, 157/222, 157/223, 157/114, 157/306 ,157/95, 170/7, 170/8, 170/9, 170/13, 170/14 obr.7 Kraków - Nowa Huta 15.03.2018 r. do tut. organu wpłynął wniosek pełnomocnika Inwestora o wydanie decyzji pozwolenia na budowę inwestycji jw. Decyzją nr 1167/6740.1/2018 z 26.06.2018 r. znak: AU-01-1.6740.1.522.2018.EKO odmówiono zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielania pozwolenia na budowę dla inwestycji jw.
Od. ww. decyzji odwołał się Inwestor.
W postępowaniu odwoławczym Wojewoda Małopolski decyzją z 29.10.2018 r. znak: WI-I.7840.4.33.2018.BS uchylił odmowną decyzję Prezydenta Miasta Krakowa z 26.06.2018 r. nr 1167/6740.1/2018 znak: AU-01-1.6740.1.522.2018.EKO w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji.
W decyzji odmownej nr 1167/6740.1/2018 tut. organ stwierdził, że planowana inwestycja zasadniczo ingeruje w możliwości zabudowy działki sąsiedniej nr 170/7 obr.7 Kraków – Nowa Huta, a tym samym w konstytucyjne prawo określone w art. 4 ustawy Prawo budowlane, które mówi o prawie do zabudowy, tzn.: każdy ma prawo do zabudowy nieruchomości gruntowej, jeżeli wykaże prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, pod warunkiem zgodności zamierzenia budowalnego z przepisami.
Wojewoda Małopolski w decyzji z 29.10.2018 r. znak: WI-I.7840.4.33.2018.BS podniósł, że z analizy możliwości zabudowy działki nr 170/7, wynika brak dostępu ww. działki do drogi publicznej, zgodnie z zapisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, co oznacza, że w obecnym stanie prawnym działka ta nie jest możliwa do zabudowy.
Organ architektoniczno- budowlany w ponownie prowadzonym postępowaniu pismem z 07.11.2018 r. zwrócił się z prośbą do UMK Wydziału Geodezji cyt. […] o podanie stanu prawnego działki nr 170/7 obr.7 Kraków – Nowa Huta, w związku z rozbieżnością pomiędzy treścią księgi wieczystej dla tej działki, a danymi z ewidencji gruntów. Konieczne było ustalenie, czy ww. działka posiada dostęp do drogi publicznej lub została ustanowiona służebność dla ww. działki w innych działkach. Powyższe dane są niezbędne w celu ustalenia czy działka nr 170/7 obr.7 Kraków – Nowa Huta jest działką budowlaną. […].
W odpowiedzi UMK Wydział Geodezji pismem z 20.11.2018 r. znak: GD-9.6621.929.2018 (data wpływu do organu 21.11.2018 r.) poinformował, że cyt.[…] w operacie ewidencji gruntów i budynków działka nr 170/7 obr.7 Nowa Huta figuruje jako własność Gminy Kraków, służebności gruntowe nie są rejestrowane w bazie danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego – nie stanowią treści operatu ewidencji gruntów i budynków.[…] oraz przekazał sprawę, zgodnie z kompetencją do Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie w zakresie dostępu ww. działki do drogi publicznej.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa pismem z 26.11.2018 znak: OG.512.316.2018 (data wpływu do organu 28.12.2018 r.) poinformował, że cyt.[…] przedmiotowa działka nie przylega bezpośrednio do żadnego pasa drogowego drogi publicznej[…].
Dla działki nr 170/7 obr.7 Kraków – Nowa Huta (zgodnie z wypisem z ksiąg wieczystych) brak jest ustanowienia służebności dojazdu do ww. działki poprzez inne działki.
Wobec powyższego działka nr 170/7 obr.7 Nowa Huta nie jest działką budowlaną, nie posiada dostępu do drogi publicznej. Ze względu na brak dostępu do drogi publicznej, zgodnie z zapisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w obecnym stanie prawnym działka ta nie jest możliwa do zabudowy. Zgodnie z zapisami tej ustawy działka, która nie posiada dostępu do dróg publicznych nie jest działką budowlana, na której możliwa byłaby realizacja obiektów budowlanych spełniających wymogi wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego (art. 12 pkt 12 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym).
Organ architektoniczno – budowlany 22.11.2018 r. zawiadomił strony postępowania o możliwości zapoznania się z całością zebranego materiału.
Projekt budowlany jest zgodny z ustaleniami decyzji o ustaleniu warunków zabudowy nr AU-2/6730.2/592/2017 z 12.05.2017 r. znak: AU-02-3.6730.2.5.2016.ŁOK.
Tut. organ rozstrzygnął, iż przedłożony projekt budowlany, jest dostateczny, aby go uwzględnić. Projekt budowlany zawiera niezbędne uzgodnienia i opinie, jego zawartość jest kompletna z punktu widzenia, jakiemu ma służyć. Projekt budowlany jest zgodny z wymogami rozporządzenia ws. szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego dotyczącymi numeracji oraz oprawy projektu budowlanego.
Zgodnie z art. 35 ustawy Prawo budowlane przed wydaniem decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę właściwy organ sprawdza: zgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy w przypadku braku miejscowego planu, a także wymaganiami ochrony środowiska; zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń oraz informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia; wykonanie przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane i legitymującą się aktualnym na dzień opracowania projektu zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy Prawo budowlane tj. o wpisie na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego. Ponadto w myśl art. 32 ust. 4 ww. ustawy Prawo budowlane właściwy organ bada czy wniosek o pozwolenie na budowę został złożony w okresie ważności decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Przepis art. 35 ust. 1 oraz ust. 3-5 ustawy Prawo budowlane określa zakres merytoryczny oceny wniosku o pozwolenie na budowę. Art. 35 ust. 1 ustawy Prawo budowlane określa dopuszczalne ramy oceny projektu budowlanego, stanowiącego podstawowy załącznik do wniosku o pozwolenie na budowę. Projekt składa się z dwóch części, z projektu zagospodarowania działki lub terenu, jak też z projektu architektoniczno -budowlanego. Zakres badania przez organ każdej z tych części projektu jest zróżnicowany. Pierwsza z nich (art. 35 ust. 1 pkt 1 i 2 Prawa budowlanego) podlega ocenie pod kątem zgodności z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o ustaleniu warunków zabudowy, z wymaganiami ochrony środowiska w szczególności wskazaniami decyzji środowiskowej, jak też przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, określonymi aktualnie w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Natomiast badanie drugiej części projektu budowlanego, tj. projektu architektoniczno-budowlanego, zostało ustawowo znacznie ograniczone.
W tym miejscu należy podnieść, iż zgodnie z art. 4 ustawy Prawo budowlane, każdy ma prawo zabudowy nieruchomości gruntowej, jeżeli wykaże prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, pod warunkiem zgodności zamierzenia budowlanego z przepisami.
Dodatkowo informuje się, że zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, odpowiedzialność za sporządzenie projektu budowanego zgodnie z przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej spoczywa na osobie wykonującej samodzielne funkcje techniczne w budownictwie. Funkcje te mogą wykonywać, zgodnie z art. 12 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, wyłącznie osoby posiadające odpowiednie wykształcenie i praktykę zawodową. W przedmiotowej sprawie projektant i sprawdzający zgodnie z art. 12 pkt 7 ustawy Prawo budowlane, wykazał się podstawą do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, załączając stosowny wpis do centralnego rejestru wraz z zaświadczeniem wpisie na listę członków izby samorządu zawodowego.
Zgodnie z art. 35 ust. 4 ustawy Prawo budowlane w razie spełnienia wymagań określonych w art. 35 ust. 1 oraz w art. 32 ust. 4 ww. ustawy, właściwy organ nie może odmówić wydania decyzji o pozwoleniu na budowę.
W związku z powyższym należało orzec jak w sentencji.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji stronom służy prawo wniesienia odwołania do Wojewody Małopolskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa - Wydział Architektury i Urbanistyki UMK, Rynek Podgórski 1, 30-533 Kraków, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W odwołaniu od decyzji strony mogą złożyć wniosek o przeprowadzenie przez organ II instancji postępowania wyjaśniającego w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania, składając stosowne oświadczenie organowi, który decyzję wydał, nie później niż w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania przed doręczeniem niniejszej decyzji jest nieskuteczne.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.