Wydział Spraw Administracyjnych informuje, że sprawy obywatelskie z zakresu ewidencji ludności i dowodów osobistych będą załatwiane według poniższych zasad.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego oraz zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego można złożyć wyłącznie internetowo, za pośrednictwem platformy ePUAP. Formularze internetowe dostępne są na stronie Obywatel.gov.pl. Utrata dowodu wskutek kradzieży powinna być zgłoszona policji, która unieważni dokument i wyda potwierdzenie (nie ma wówczas potrzeby przychodzenia w tej sprawie do urzędu).
Przypominamy!
Nie obowiązuje już rejonizacja przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego, dlatego można go złożyć do urzędu dowolnej gminy w Polsce.
Odbiór dowodu osobistego następuje osobiście i jest możliwy wyłącznie w sprawach pilnych i niecierpiących zwłoki, po wcześniejszym telefonicznym umówieniu terminu odbioru. Pilnymi sprawami są w szczególności:
Upływ terminu ważności dowodu osobistego, w szczególności jeżeli osoba dysponuje ważnym paszportem, w aktualnej sytuacji epidemicznej i w związku z ograniczeniem pracy urzędu, nie jest ważnym powodem uzasadniającym odbiór dokumentu. Bardzo prosimy o wyrozumiałość i wstrzymanie się z odbiorem dowodu osobistego, jeżeli nie jest to konieczne, do czasu ponownego otwarcia Urzędu dla bezpośredniej obsługi klientów.
Proszę mieć na uwadze, że każda wizyta w urzędzie niesie za sobą ryzyko zakażenia się koronawirusem SARS-CoV-2, dlatego w miarę możliwości warto odłożyć odbiór dowodu osobistego do momentu ustabilizowania sytuacji epidemiologicznej w Polsce.
Sprawy meldunkowe można załatwiać internetowo, za pośrednictwem platformy ePUAP. Formularze internetowe dostępne są na stronie Obywatel.gov.pl. Formularze meldunkowe można również składać poprzez wrzucenie do urny wypełnionego formularza z poświadczonym przez notariusza własnoręcznym podpisem oraz pełnej dokumentacji (tytuł prawny do nieruchomości, kopia paszportu w przypadku cudzoziemców oraz kopia dokumentów legalizujących pobyt - jeżeli składasz kopie dokumentów pamiętaj, że muszą być one potwierdzone notarialnie. Druki meldunkowe do wydrukowania dostępne są na stronie:
SA-12 - Zameldowanie cudzoziemca na pobyt stały lub czasowy
SA-13 - Wymeldowanie cudzoziemca z pobytu stałego i czasowego
SA-15 - Wymeldowanie z pobytu stałego i czasowego (nie dotyczy cudzoziemców)
SA-14 - Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy (nie dotyczy cudzoziemców)
Druki wraz z załącznikami mogą być również złożone przy użyciu paczkomatu. Usługa Paczkomat Urząd24 umożliwia:
1) odbiór przesyłek w jednym z trzech paczkomatów zlokalizowanych przy budynkach Urzędu Miasta Krakowa: na al. Powstania Warszawskiego 10, ul. Wielickiej 28a oraz os. Zgody 2;
2) nadawanie przez interesantów przesyłek do UMK poprzez stronę internetową, wypełnienie formularza, dokonanie opłaty oraz umieszczenie przesyłki w jednym z paczkomatów InPost na terenie Krakowa.
Pamiętaj!
Przez paczkomat nie możesz złożyć wniosku o wydanie dowodu osobistego ani wniosku CEIDG-1. Jeżeli chcesz nadać w paczkomacie druk meldunkowy lub wniosek o nadanie numeru PESEL, przygotuj dokumenty zgodnie z powyższą informacją.
W pozostałym zakresie sprawy załatwiane są korespondencyjnie, np. zaświadczenia meldunkowe itp.
Jeżeli chcesz wystąpić o nadanie numeru PESEL (bez wniosku o zameldowanie), konieczne będzie:
1) wypełnienie wniosku o nadanie nr PESEL
2) dołączenie kserokopii dokumentu potwierdzającego tożsamość i inne dane (np. umowa o pracę, zlecenie, wydruk KRS), które zostały podane we wniosku,
3) dołączenie oświadczenia, iż osoba nie zamieszkuje w Polsce powyżej 30 dni,
4) podanie we wniosku faktycznej podstawy prawnej, z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL. Jeśli jakiś urząd (np. ZUS, czy urząd skarbowy) wymaga podania numeru PESEL – powinien wskazać również podstawę prawną.
Załączone dokumenty potwierdzające dane wskazane we wniosku tj. kopia paszportu lub kopia dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo, muszą zostać potwierdzone za zgodność z oryginałem przez notariusza lub występującego w tej sprawie pełnomocnika będącego radcą prawnym lub adwokatem. W przypadku składania wniosku osobiście (do urn znajdujących się w placówkach Urzędu oraz przesyłania drogą pocztową), własnoręczność podpisu pod wnioskiem musi być potwierdzona przez notariusza.
Większość spraw urzędowych możesz załatwić bez wychodzenia z domu oraz bez konieczności potwierdzania dokumentów za zgodność z oryginałem u notariusza. Wystarczy, że korespondencję prześlesz elektronicznie za pośrednictwem strony Obywatel.gov.pl. Jeżeli nie wiesz jak założyć Profil zaufany, wszelkie informacje dostępne są na stronie Obywatel.gov.pl.