Trwa Kampania Informacyjna Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE, polegająca na poszerzeniu wiedzy o potrzebie zastrzegania w bankach utraconych dokumentów tożsamości przez każdą osobę, której taka sytuacja się przytrafiła.
Od 2008 r. do udziału w projekcie zapraszane są wszystkie gminy w Polsce. Akcja realizowana jest przez Związek Banków Polskich, pod patronatem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz we współpracy z Policją i Federacją Konsumentów. Celem jest przeciwdziałanie przestępstwom z użyciem skradzionych i zagubionych dokumentów tożsamości. System nie koliduje z przepisami o wydawaniu i unieważnianiu dowodów osobistych.
Codziennie przestępcy podejmują dziesiątki prób użycia cudzych dokumentów: wyłudzenia kredytów, wynajem nieruchomości, przestępstwa podatkowe przeciwko budżetowi samorządu (np. zakładanie fikcyjnej działalności gospodarczej). Wg danych z najnowszego, 51. „Raportu o dokumentach infoDOK" z września 2022 г., w czasie trwania tego projektu udaremniono ponad 105,8 tys. prób wyłudzeń kredytów na łączną kwotę 5,45 miliarda złotych.
System Zastrzegania Kart został uruchomiony 1 stycznia 2014 roku przez Związek Banków Polskich. To narzędzie, które pozwala na szybkie i efektywne zastrzeganie skradzionych lub zagubionych kart płatniczych. Karty można zastrzec telefonicznie i jest to możliwe z każdego miejsca na świecie, o każdej porze, zarówno z telefonów stacjonarnych jak i komórkowych. Numer jest dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
System Zastrzegania Kart (+48) 828 828 828
Utraciłeś dokumenty? Zastrzeż je w banku! Można to zrobić w kilkunastu tysiącach placówek w całym kraju (w wielu z nich nie trzeba nawet mieć konta bankowego).
Poniżej przedstawiamy kroki, które należy wykonać, aby zastrzec dokumenty:
1. Zastrzeżenie w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE – w swoim banku lub w dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia także od osób niebędących jego klientami (zobacz listę banków).
2. Powiadomienie Policji – o ile dokumenty utracono w wyniku przestępstwa.
3. Zawiadomienie najbliższego organu gminy lub placówki konsularnej i wyrobienie nowego dokumentu