Jest takie miejsce, w którym znaleźć można cały Kraków wraz z jego działaniami, wyzwaniami i planami na przyszłość.
To Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Krakowa (BIP MK)! Serwis ten obchodzi w tym roku swoje 20. urodziny!
Choć obecnie trudno jest wyobrazić sobie życie instytucji publicznych bez BIP-ów, to prowadzenie tych serwisów nie zawsze było wpisane w ich zadania. Wszystko zaczęło się od… ustawy. Mowa oczywiście o ustawie o dostępie do informacji publicznej z 2001 r., za sprawą której utworzono urzędowy publikator teleinformatyczny, czyli po prostu Biuletyn Informacji Publicznej. To właśnie ta ustawa sprawiła, że urzędy otworzyły się na mieszkańców dając im bieżący dostęp do informacji publicznej.
Wszystko zaczęło się od informacji
Prace nad pierwszą odsłoną Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Krakowa (BIP MK) były niemałym wyzwaniem – nie tylko z uwagi na nowatorski charakter wspomnianej ustawy, ale przede wszystkim ze względu na dostępne w tamtym czasie możliwości technologiczne. Z pomocą miastu przyszło jednak Akademickie Centrum Komputerowe Cyfronet AGH. Dzięki tej współpracy już 1 lipca 2003 r. mieszkańcy Krakowa mogli już czytać pierwsze informacje publikowane w BIP MK.
Początkowo serwis obsługiwało jedynie kilka osób, szybko okazało się jednak, że liczba udostępnianych krakowianom informacji stale rośnie, dlatego umożliwiono publikowanie większej grupie pracowników UMK. Brzmi całkiem banalnie, ale w tamtym czasie, z uwagi na brak gotowych rozwiązań na rynku, oznaczało to konieczność wytworzenia własnym wysiłkiem nowych rozwiązań technologicznych o charakterze systemowym.
Pozwoliło to jednak na wkroczenie w zupełnie nowy etap, w którym każdy wyznaczony do publikacji pracownik Urzędu Miasta Krakowa mógł opracowywać informacje i samodzielnie je zamieszczać. Co więcej, umożliwiło to również przekazanie tych narzędzi miejskim jednostkom organizacyjnym, które od 2006 r. rozpoczęły prowadzenie swoich stron BIP na wspólnej platformie. Ta jedna pozornie niewielka zmiana zainicjowała szereg kolejnych, które dzieją się do teraz i obejmują cały serwis.
Zmiany, które owocują
Dzięki zaangażowaniu i wysiłkom twórców platformy, dziś w bezpieczny i efektywny sposób w serwisie pracuje ponad 1 700 operatorów. A o tym jak ogromną sferą jest udostępnianie informacji publicznej w BIP świadczy chociażby liczba obiektów publikowanych w BIP MK, która znacznie przekracza już 1 700 000. Te treści każdego dnia przyciągają oczy ponad 600 000 osób, które korzystając z informacji publicznej mogą w prosty sposób załatwiać swoje codzienne sprawy.
Bieżąca praca operatorów, ale i całej redakcji BIP MK była przez te lata wielokrotnie doceniana, a serwis otrzymał wiele prestiżowych nagród. W 2009 r. zajął m.in. I miejsce w konkursie „Wzorcowy Urząd w Małopolsce", a w 2011 uzyskał 4. Pozycję na liście TOP 10 w ramach konkursu „Przejrzysta strona BIP”. W roku 2023 r. otrzymał również nagrodę w konkursie „Innowacyjny Samorząd 2023” za moduł Obywatelskich Inicjatyw Uchwałodawczych (OBIU).
Od ustawy do pasji
Nie moglibyśmy oglądać obecnego Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Krakowa gdyby nie pewna ustawa i garść przepisów prawa, które zrewolucjonizowały podejście do udostępniania informacji publicznej. Nieprawdą byłoby jednak stwierdzenie, że to wyłącznie zasługa artykułów i paragrafów. Wraz z wejściem w życie ustawy narodziła się autentyczna pasja do dzielenia się z mieszkańcami bezcennym dobrem niematerialnym, jakim jest informacja, a także chęć zgłębiania technologicznych nowinek, które mogą służyć czytelnikom podczas załatwiania codziennych spraw.
Jubileusz 20 lat BIP MK to jednak dopiero początek wspaniałej podróży po świecie informacji publicznej. Otwartość administracji na rozwój technologiczny oraz wsłuchiwanie się w potrzeby mieszkańców to idealny przepis na to, aby z każdym dniem serwis BIP MK stawał się jeszcze bardziej dostępny, responsywny, intuicyjny, nowoczesny i bliższy jego czytelnikom.