Prezydent Miasta Krakowa ogłasza konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
I
Ogłasza się konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, zwanego dalej Muzeum, z siedzibą w Krakowie ul. Lipowa 4, będącego miejską samorządową instytucją kultury, wyodrębnioną pod względem prawnym i ekonomiczno-finansowym, której organizatorem jest Gmina Miejska Kraków, zwana dalej Organizatorem.
II
1. Do konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Muzeum może przystąpić osoba, która spełnia następujące warunki:
1) posiada minimum 5-letni staż pracy w instytucjach kultury, organizacjach pozarządowych lub podmiotach gospodarczych działających w obszarze kultury;
2) posiada minimum 3-letni staż pracy na stanowisku kierowniczym;
3) ma co najmniej wykształcenie wyższe magisterskie;
4) posiada znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym prowadzenie kontaktów służbowych w obszarze działalności instytucji, poświadczoną certyfikatem lub oświadczeniem kandydata;
5) posiada znajomość przepisów z zakresu funkcjonowania i finansowania instytucji kultury, w tym ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2024 r. poz. 87) oraz ustawy z dnia z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz.U. z 2022 r. poz. 385);
6) ma stan zdrowia pozwalający na pracę na stanowisku kierowniczym potwierdzony zaświadczeniem;
7) korzysta z pełni praw publicznych i posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
8) w przypadku cudzoziemców lub obywateli polskich na stałe mieszkających za granicą – posiada znajomość języka polskiego pozwalającą na swobodną komunikację poświadczoną certyfikatem zgodnie z ustawą z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz.U. z 2024 poz. 1556);
9) jest niekarana za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
10) jest niekarana zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 104);
2. Preferowani będą kandydaci posiadający:
1) doświadczenie i znajomość specyfiki pracy w instytucji kultury poświadczone świadectwami pracy, rekomendacjami, referencjami;
2) wykształcenie w zakresie nauk humanistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk plastycznych lub historii sztuki;
3) studia podyplomowe, kursy, szkolenia z zakresu zarządzania zespołem/instytucją kultury/finansami/projektami;
4) wysokie kompetencje interpersonalne, a także z zakresu polubownego rozwiązywania sporów i zarządzania kryzysem;
5) doświadczenie w realizacji krajowych i międzynarodowych wydarzeń, projektów kulturalnych, edukacyjnych i inwestycyjnych potwierdzone udokumentowaną współpracą w zakresie sztuk wizualnych oraz znajomość zachodzących zjawisk w obszarze sztuki współczesnej;
6) wiedzę o polskim i międzynarodowym polu sztuki, krytyki i rynku dzieł sztuki;
7) znajomość problematyki oraz doświadczenie z zakresu prezentacji sztuki współczesnej, w tym działalności wystawienniczej, kuratorskiej oraz orientację w kwestiach dotyczących instytucji i środowisk działających w obszarze sztuki współczesnej potwierdzone rekomendacjami, świadectwami pracy, oświadczeniem kandydata;
8) wiedzę i doświadczenie w pozyskiwaniu zewnętrznych środków finansowych, w tym z funduszy Unii Europejskiej oraz programów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także z innych zewnętrznych;
9) możliwość świadczenia pracy w siedzibie Muzeum minimum cztery dni w tygodniu.
3. Głównym zadaniem Dyrektora Muzeum będzie kierowanie działalnością Muzeum funkcjonującego na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, Statutu Muzeum, a także współrealizacja, we współpracy z Organizatorem, celów i zadań wynikających z ustawy z dnia z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz.U. z 2022 r. poz. 385) oraz programu działalności Muzeum. Dyrektor zobowiązany będzie do realizacji postanowień umowy określającej warunki organizacyjno-finansowe działalności Muzeum oraz programu jego działania.
III
1. Wnioski składane przez kandydatów muszą zawierać:
1) własnoręcznie podpisane pisemne zgłoszenie do konkursu z motywacją kandydowania na stanowisko dyrektora Muzeum (maksymalnie 1 strona A4 – do 1800 znaków);
2) autorski program realizacji zadań w zakresie bieżącego funkcjonowania i rozwoju Muzeum (maksymalnie do 10 stron formatu A4 oraz maksymalnie 1 800 znaków na stronie, z własnoręcznym podpisem), zawierający m.in.:
a) misję i wizję rozwoju Muzeum na okres trzech lat (począwszy od roku 2025),
z zachowaniem dotychczasowego zakresu działalności Muzeum określonego w Statucie tej instytucji, zgodnego z polityką kulturalną Krakowa określoną w Programie Rozwoju Kultury w Krakowie do roku 2030, przyjętym uchwałą Rady Miasta Krakowa Nr LXXIX/1933/17 z dnia 5 lipca 2017 r.,
b) cele strategiczne, długoterminowe i krótkoterminowe (począwszy od roku 2025)
ze wskazaniem planowanych działań do ich realizacji oraz wskaźników ich osiągnięcia, zgodnych ze Strategią Rozwoju Krakowa Tu chcę żyć. Kraków 2030 oraz z Programem Rozwoju Kultury w Krakowie do roku 2030,
c) koncepcję finansowania działalności Muzeum umożliwiającą osiąganie celów strategicznych, długoterminowych i krótkoterminowych oraz realizację zadań w postaci całościowego biznesplanu uwzględniającego dotychczasowy poziom dotacji organizatora wraz z propozycją pozyskiwania środków ze źródeł zewnętrznych,
d) propozycję struktury organizacyjnej Muzeum i sposobu zarządzania zasobami ludzkimi,
e) propozycję promocji działalności i kreowania wizerunku Muzeum z uwzględnieniem współczesnych trendów marketingowych i narzędzi komunikacji;
3) własnoręcznie podpisany kwestionariusz osobowy (załącznik nr 1);
4) własnoręcznie podpisane oświadczenia (załącznik nr 2);
5) własnoręcznie podpisany życiorys z opisem dotychczasowej pracy zawodowej;
6) odpisy dokumentów potwierdzające co najmniej 5-letni staż pracy w instytucjach kultury lub organizacjach pozarządowych w obszarze kultury;
7) odpisy dokumentów poświadczające co najmniej 3-letni staż pracy na stanowisku kierowniczym w jednostkach sektora finansów publicznych działających w obszarze kultury;
8) odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych i ewentualnie zaświadczenia o posiadanych stopniach naukowych, studiach podyplomowych lub dodatkowych kwalifikacjach;
9) certyfikat lub oświadczenie kandydata o znajomości języka angielskiego w stopniu pozwalającym na prowadzenie kontaktów służbowych w sferze działalności instytucji;
10) w zakresie kryteriów preferowanych wymienionych w rozdz. II 2 ust. 2, oświadczenia i/lub dokumenty potwierdzające ich spełnienie (dyplomy studiów podyplomowych, certyfikaty ukończonych kursów, szkole z zakresu zarządzania zespołem/instytucją kultury/finansami/projektami itp.);
11) adres do korespondencji elektronicznej oraz indywidualne dane do kontaktu;
12) spis wszystkich składanych dokumentów;
13) do dokumentów mogą być dołączone opinie, referencje;
14) fotografię kandydata (w wersji elektronicznej), którą wydział właściwy ds. kultury Urzędu Miasta Krakowa będzie się posługiwał w celach promocyjnych
i komunikacyjnych na stronie internetowej oraz na portalach społecznościowych
(w przypadku wyboru);
15) nośnik elektroniczny (pendrive) zawierający skany dokumentów wymienionych w pkt 1-14 w formacie PDF.
2. Wszystkie koncepcje złożone przez uczestników konkursu wraz z imionami i nazwiskami Autorów zostaną opublikowane na stronie internetowej BIP Miasta Krakowa.
3. Dokumenty i oświadczenia należy składać w języku polskim, a dokumenty obcojęzyczne powinny być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego.
4. Oferta wraz z załącznikami powinna być umieszczona w zamkniętej kopercie, z podanym adresem zwrotnym, numerem telefonu kontaktowego oraz adresem poczty elektronicznej z dopiskiem: „Konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK”.
5. Oryginały dokumentów, o których mowa w rozdz. III ust. 1 pkt 6 i 7 należy przedłożyć w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej.
6. Ofertę o przystąpieniu do konkursu należy złożyć na stanowisku nr 5 w Kancelarii Magistratu Urzędu Miasta Krakowa, Kraków, Plac Wszystkich Świętych
3-4 (Dziennik Podawczy przy pl. Wszystkich Świętych 3-4, czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 - 15:30) lub przesłać na adres: Urząd Miasta Krakowa, 31-004 Kraków, Plac Wszystkich Świętych 3-4, w nieprzekraczalnym terminie do dnia 14 marca 2025 r.
7. Oferta, która wpłynie po wyżej określonym terminie nie będzie rozpatrywana. W przypadku przesyłki pocztowej o dotrzymaniu terminu decyduje data wpływu do Urzędu.
8. Z dokumentami i informacjami, dotyczącymi warunków organizacyjno-finansowych funkcjonowania Muzeum oraz innymi informacjami na temat działalności Muzeum można zapoznać się na stronie internetowej Muzeum – w specjalnie przygotowanej zakładce pod linkiem:
https://www.mocak.pl/konkurs-na-stanowisko-dyrektora-muzeum-sztuki-wspolczesnej-w-krakowie-mocak bądź w wydziale właściwym ds. kultury Urzędu Miasta Krakowa, po uprzednim ustaleniu terminu pod adresem elektronicznym: Anetta.Ptak@um.krakow.pl
9. Konkurs prowadzony jest w języku polskim.
10. Dopuszczalne są indywidualne spotkania kandydatów z zespołem Muzeum w celu zasięgnięcia informacji o działalności instytucji.
IV
V
Ostateczną decyzję w sprawie powołania wyłonionego w konkursie kandydata na stanowisko dyrektora Muzeum oraz szczegółów dotyczących warunków zatrudnienia, podejmie Prezydent Miasta Krakowa.
VI
Przed powołaniem kandydata na stanowisko dyrektora Muzeum zostanie zawarta z nim odrębna umowa określająca warunki organizacyjno-finansowe działalności Muzeum oraz program jego działania, zgodnie z art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87), której treść zostanie uzgodniona w sposób przewidziany w art. 16 ust. 12 tej ustawy. Odmowa zawarcia umowy, o której mowa w zdaniu poprzedzającym przez kandydata na stanowisko dyrektora powoduje jego niepowołanie na to stanowisko.
VII
Dyrektor zostanie powołany na okres od 3 do 7 lat – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.